معاونت درمان

برگزاری اولین جلسه کمیته دانشگاهی کنترل عفونت با حضور معاون درمان دانشگاه در سال 99

دکتر سید فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه در نشست تخصصی اعضای کمیته کنترل عفونت دانشگاه گفت: درمان همه بیماران چه در کرونا و چه غیر آن برای ما مهم است و نمی‌توانیم به بهانه بحران کرونا از ادامه درمان سایر بیماران غفلت کنیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، جلسه کمیته دانشگاهی کنترل عفونت با حضور معاون درمان دانشگاه و سایر اعضا، چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 در سالن اجتماعات معاونت درمان برگزار شد.
دکتر علامه اهداف اصلی این جلسه را تبادل‌نظر در خصوص تدوین پروتکل دانشگاهی در محورهای غربالگری بیماران کرونایی برای جراحی الکتیو، غربالگری و برگشت به کار کارکنان جهت شروع بکار در بخش‌های غیر کرونایی، شستشو و ضدعفونی تجهیزات بخش بیماران کرونایی و همچنین تصمیم‌گیری در مورد اخذ رضایت‌نامه در هنگام بستری بیماران الکتیو در ادامه مسیر بحران کرونا عنوان کرد و در ادامه گفت: با توجه به‌ضرورت برنامه‌ریزی فوری بیمارستان‌ها برای خروج از بحران و بازگشت به حالت عادی نیاز است به‌منظور ایجاد وحدت رویه در موضوعات یادشده بر مبنای اصول علمی و تجربیات بیمارستان‌ها یک پروتکل واحد برای بخش‌های کووید و غیر آن در مراکز درمانی تابعه تهیه و به بیمارستان‌ها ابلاغ کنیم.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به بیمارانی که به دلیل ترس از همه‌گیری کرونا پیگیری درمانشان متوقف‌شده است افزود: حتی یک بیمار هم برای ما مهم است و نمی‌توانیم به بهانه بحران کرونا از ادامه درمان سایر بیماران غفلت کنیم. از طرفی موضوع اقتصاد سلامت هم بسیار مهم است که باید در ادامه مسیر بحران در نظر بگیریم. ازاین‌رو مدیریت و تصمیم سازی همه‌جانبه با توجه به شرایط بحران موضوع جدی و مهمی است که امروز به آن نیاز داریم.
دکتر آذر حدادی، متخصص عفونی بیمارستان سینا در این جلسه مبنای غربالگری بیماران مبتلا به کرونا برای جراحی‌های الکتیو را تاریخچه تماس بیمار با بیماری کووید 19(در 14 روز گذشته) و شرح‌حال بالینی بیمار اعلام کرد.
دکتر شیرین افهمی، متخصص عفونی بیمارستان شریعتی بر توجه به بیماری زمینه‌ای در غربالگری بیماران تأکید کرد و گفت: متأسفانه در شرایط بحران و کمبود اطلاعات در مورد این ویروس، تصمیم گیری ها دچار چالش بوده است و باید با آگاه‌سازی و تدوین پروتکل‌های علمی با جدیت جلوی اقدامات غیرعلمی را بگیریم.
دکتر بهنام بهنوش، معاون درمان بیمارستان ضیاییان دریافت رضایت‌نامه هنگام بستری بیماران الکتیو را برای آگاه‌سازی بیماران در شرایط اپیدمی کرونا در کشور ضروری خواند.
دکتر آرش سیفی، متخصص عفونی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با تأکید بر لزوم تدوین پروتکل واحد گفت: قطعاً پروتکل‌ها در همه جهان صد درصد صحیح نیستند ولی برای روشن کردن مسیر پیش روی ما و ارائه راهکار در شرایط فعلی بسیار کمک‌کننده خواهند بود. تحمیل هزینه و اشعه به همه مراجعین تنها به دلیل تعابیر و نگرانی‌های فردی، درست نیست.
دکتر محمد علی برومند رئیس آزمایشگاه مرکز قلب نیز در این نشست انجام تست های غربالگری کووید برای همه بیماران را کاری هزینه بر و غیر ضروری خواند.
دکتر مجتبی صداقت متخصص پزشکی پیشگیری و اجتماعی، نظارت بر اجرای گایدلاین ها را مهم خواند و گفت: برای عادی‌سازی بیمارستان‌ها و اقدام به اعمال جراحی الکتیو باید اولویت‌ها، استانداردها و فرآیندها را بر اساس معیارهای علمی مشخص کنیم و از اقدامات غیرضروری جلوگیری کنیم.
در پایان، معاون درمان دانشگاه گفت: با تصمیم کار انجام شده در کمترین زمان ممکن پروتکل های لازم نهایی و ابلاغ خواهد شد.



نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *