بیانیه پایانی دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران با شعار مسئولیت اجتماعی در مورد وقایع غزه

برگزارکنندگان دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران با شعار مسئولیت اجتماعی، بیانیه‌ای در مورد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه صادر کردند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، برگزارکنندگان دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران با شعار مسئولیت اجتماعی، بیانیه‌ای در مورد وقایع غزه صادر کردند.
متن بیانیه بدین شرح است:
بیانیه پایانی دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران در مورد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
بسمه تعالی
اخلاق پزشکی در شرایط مختلف از جمله در زمان پاندمی، بحران، جنگ و شرایط اجتماعی دیگر، ممکن است با چالش‌های متفاوتی در قیاس با شرایط عادی روبرو باشد. داشتن مهارت تحلیل و تصمیم‌گیری صحیح اخلاقی، و اتخاذ رویکرد مناسب و به موقع، از ضرورت‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود. در ماه‌های اخیر، جنگ نابرابر بین رژیم اشغالگر قدس و آمریکا به عنوان حامی اصلی این رژیم از یک سو، و نیروهای مقاومت مردمی در فلسطین و نوار غزه، باعث اعتراض‌های مردمی در جهان شده است. نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، به هیچ وجه نتوانسته‌اند وظایف خود طبق منشور این سازمان را، خصوصا در جلوگیری از بمباران غیرنظامیان، نسل‌کشی در غزه، و حمله به بیمارستان‌ها، به انجام برسانند. اما در این میان، متاسفانه نهادهای مرتبط با اخلاق زیستی، همچون انجمن جهانی اخلاق زیستی (International Association of Bioethics)، کمیته بین‌المللی اخلاق زیستی (International Bioethics Committee)، و سایر کمیته های اخلاق در سطح جهانی و ملی نیز در قبال جنایات جنگی انجام شده واکنش مطلوبی نداشته‌اند. انجمن جهانی پزشکی (World Medical Association) نیز هرچند در بیانیه‌ای به اصل بی‌طرفی پزشکی (the principle of medical neutrality (impartiality)) از اصول مهم کنوانسیون ژنو، و احترام به تمام اصول انسانی تاکید می‌کند؛ ولی در عمل برای حفظ جان حرفه‌مندان پزشکی و بیماران و ایفای رسالت پزشکی در صحنه جنگ، نتوانسته است اثرگذار باشد.  
از این رو، در راستای اهداف و رسالت دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران، که امسال با شعار « اخلاق و مسئولیت اجتماعی» برگزار شده است، از فرصت گردهمایی اساتید، اندیشمندان، محققین و دانشجویان حوزه اخلاق زیست پزشکی کشورمان استفاده کرده و نقض آشکار حقوق انسانی و زیرپاگذاردن قوانین بین‌المللی و کدهای اخلاقی توسط رژیم اشغالگر قدس را محکوم نموده و بدینوسیله از تمام نهادها و سازمان‎‌های داخل و خارج کشور تقاضا داریم در جلوگیری از ادامه جنایات جنگی، گام‌های ممکن را بردارند. همچنین، از اندیشمندان و محققان حوزه اخلاق پزشکی برای قلم زدن در این حوزه، و ارائه پیشنهادات در این راستا دعوت می‌نماییم.  
برگزار کنندگان کنگره:
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
 سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران
فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران
بنیاد حکمت، تاریخ و اخلاق پزشکی
 معاونت پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
با آرزوی تحقق عدالت جهانی

مرجان  ایمانی‌لیل‌آبادی
تهیه کننده:

مرجان ایمانی‌لیل‌آبادی