تاکید بر اهمیت گزارش دهی خطا در کمیته ایمنی بیمار بیمارستان فارابی
قائم مقام ریاست بیمارستان فارابی، آموزش و ترویج فرهنگ، گزارش دهی را بهترین راهکار برای گزارش دهی خطا دانست و بر پیگیری موارد خطا تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، کمیته ایمنی بیمار بیمارستان فارابی روز شنبه ۱۷تیر ۱۳۹۶با حضور دکتر مهدی صنعتکار، قائم مقام ریاست و مرادی، مشاور اجرایی بیمارستان در سالن شورای این مرکز تشکیل شد.
در ابتدای این جلسه، میرزاپور کارشناس ایمنی بیمار و دبیر کمیته، گزارش جمع بندی بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار در ماه گذشته را ارائه کرد.
لزوم اصلاح فرآیند اخذ رضایت بیهوشی از بیماران پرخطر، طراحی فرم رضایت آگاهانه برای جراحی لیزیک و تزریق اواستین، اخذ رضایت آگاهانه در اقدامات تهاجمی و نیمه تهاجمی نظیر آنژیوگرافی،ERG و معاینه زیر بیهوشی، خرید دستگاه چاپ دستبند شناسایی بیمار جهت اتاق عمل اواستین، خرید تخت با ارتفاع کم به منظور جلوگیری از سقوط بیمار برای بخش های صدف و اورژانس، تهیه تخت و اسلیت پرتابل برای درمانگاه های عمومی، خرید هود لامینار کلاس ۲ جهت تهیه قطره های ساختنی برای بخش اورژانس، لزوم استفاده از کاپ و کوت یکبار مصرف در آزمایشگاه بیوشیمی، اصلاح فرآیند تحویل دارو به بخش ها، تحویل به موقع لیبل داروهای پر خطر به بخش ها، تهیه دستگاه التروشوک جدید برای واحد رادیولوژی، تهیه دستگاه کپی برای واحد پذیرش به منظور کاهش تردد بیماران، خرید ساکشن برای اتاق تریاژ و لزوم بازنگری لیست اقدامات تهاجمی و غیر تهاجمی از موارد قابل توجه در این گزارش بود.
در ادامه میرزاپور، دبیر کمیته به پایین بودن میزان گزارش خطا در بین کارکنان اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر به این امر شد.
اعضای کمیته، ضمن بررسی راهکارهای افزایش مشارکت در گزارش دهی خطا نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
دکتر صنعتکار، قائم مقام و معاون درمان بیمارستان، ضمن تاکید بر تاثیر گزارش دهی خطا در افزایش ایمنی بیماران گفت: با اتخاذ سیاست های تشویقی جهش خوبی در گزارش خطا داشتیم ولی کم کم این میزان کاهش یافت و این مسئله نشان می دهد که تشویق راهکاری کافی برای این مسئله نیست و باید از اقدامات دیگری نیز کمک گرفت. وی آموزش و ترویج فرهنگ گزارش دهی را بهترین راهکار برای این امر دانست و بر پیگیری موارد خطا تاکید نمود.
وی همچنین تصریح کرد: گزارش دهی خطا به گروه خاصی تعلق ندارد و تمام کارکنان اعم از پزشک، پرستار، پیراپزشکان و حتی نیروهای اداری و خدماتی بایستی خطای خود را گزارش کنند تا از تکرار آن توسط وی و سایر کارکنان جلوگیری شود.
مرادی، مشاور اجرائی بیمارستان نیز طراحی مکانیزم تشویق و سطح بندی ان را برای ایجاد انگیزه بیشتر در کارکنان موثر دانست.
در این کمیته میرزاپور از خانم فرشته اسکندری سرپرستار بخش نگاه و پرسنل این بخش که بیشترین میزان گزارش دهی خطا را درسه ماهه اول سال ۱۳۹۶ داشتند تقدیر نمود.
در پایان جلسه مقرر شد درخواست تجهیزات عنوان شده در کمیته خرید مطرح شود. در موارد آنژیوگرافی،ERG، معاینه زیر بیهوشی رضایت آگاهانه از بیماران اخذ شود. برگه رضایت آگاهانه جراحی در درمانگاه های چشم الصاق و تکمیل شود. برگه رضایت آگاهانه بیهوشی در درمانگاه الصاق و در اتاق عمل توسط پزشک بیهوشی تکمیل شود. نحوه اخذ رضایت آگاهانه از بیماران پرخطر بررسی شود. اخذ رضایت آگاهانه در بیماران اوستین روز عمل ودر پذیرش اتاق عمل اوستین صورت گیرد. لیست اقدامات تهاجمی وغیر تهاجمی پس از بازنگری در FTP قرار گرفته و در مورد آن به تمامی پرسنل ذی ربط اطلاع رسانی شود. همچنین، واحد هایی که بیشترین میزان گزارش دهی خطا را داشته باشند تشویق شوند.
خبر و عکس: امیدوار
ارسال به دوستان