دبیرکمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی بر لزوم نظارت بر پژوهش های بیمار محور تاکید کرد
در جلسه آبان 99 کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی شیوه رعایت حقوق بیمار در پژوهش بررسی و گزارش تحلیلی اندازه گیری شاخص درصد شکایت بیماران در نیمه اول سال ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه مجازی کمیته اخلاق پزشکی (بالینی) این مرکز سه شنبه 20آبان 99 با حضور سعید مرادی، مدیر بیمارستان، برگزار شد.
در بخش اول این جلسه فاطمه جعفری، دبیر اجرائی کمیته، گزارش تحلیلی نتایج اندازه گیری شاخص درصد شکایت بیماران در نیمه اول سال 99 را ارائه کرد. بر اساس این گزارش در فصل بهار 33شکایت و در تابستان 72 شکایت ثبت شده است که از بین آنها7 شکایت دربهار و 29 شکایت در تابستان پس از بررسی «غیر محق» بودند.
به گفته جعفری علت افزایش تعداد شکایات در فصل تابستان، کاهش مراجعات و محدود شدن فعالیت بیمارستان در فصل بهار به خاطرهمه گیری کووید- 19بوده است.
وی دلیل شکایت ها را شامل قصور درمانی( عوارض کوچک)، نحوه برخورد پزشک، پرستارف منشی و کادر اداری و خدمات، تاخیر در ارائه خدمت، دریافت نکردن راهنمایی و اطلاعات لازم، کمبود امکانات رفاهی، حضور نداشتن پزشک معالج و عملکرد درمانی پزشک برشمردو
گفت: سیستمی شدن نوبت دهی در درمانگاه شبکیه ، افزایش ظرفیت نوبت دهی تلفنی و حضوری درمانگاه ها در نوبت صبح و عصر، تغییر در فرآیند پذیرش درمانگاه پزشکی قانونی، تغییر در برنامه پذیرش درمانگاه اواستین، افزودن پنل جداگانه برای درمانگاه رتین درسامانه پذیرش بیمارستان، تغییر در چینش صندلی های درمانگاه رتین برای حفظ فاصله فیزیکی مراجعین برخی از اقدامات اصلاحی انجام شده در این مدت است و پیشنهاد می کنیم برای کاهش شکایات در درمانگاه های عمومی نوبت های پیگیری این واحد ها در طول هفته پخش شده و به صورت سیستمی انجام شود.
دبیر اجرایی کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی درباره دستور دوم این جلسه گفت: رعایت حقوق بیماران در پژوهش از جمله استانداردهای رعایت اصول حرفه ای و اخلاق بالینی در سطوح عملکردی است که شامل گرفتن رضایت آگاهانه، معطل نشدن و رعایت حقوق بیمار شرکت کننده در پژوهش، خودداری از پرداخت هزینه ها بوسیله بیمار و رعایت منابع و هزینه های صرف شده بیمارستان می شود و همه آن ها باید در طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی رعایت شود.
دکتر فاطمه علیپور، دبیر کمیته اخلاق بالینی و اخلاق در پژوهش بیمارستان فارابی نیز با تشریح ساختار کمیته اخلاق در پژوهش و معرفی اعضای آن گفت: با توجه به الزام دریافت کد اخلاق برای تمامی پژوهش ها ، طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی در کمیته اخلاق در پژوهش بررسی می شوند تا چالش اخلاقی نداشته باشند.
دکتر علیپور با تاکید بر اینکه مهمترین چالش اخلاقی در پژوهش های بیمار محور رعایت حقوق بیمار شرکت کننده در طرح است، این امر را مستلزم نظارت دقیق و پایش مستمر پژوهش ها دانست و افزود: از انجا که کمیته اخلاق در پژوهش ماهیت نظارتی ندارد، کارگروه ویژه ای را تشکیل دادیم تا از ساختار اجرایی موجود بیمارستان حداکثر کمک گرفته شود.
دکترعلیپور پایش محیطی را بهترین راهکار برای نظارت بر رعایت حقوق بیمار در پژوهش ها دانست و از سرپرستاران و مسئولان واحد های درمانی، مالی، رسیدگی به شکایات و بهبود کیفیت درخواست کرد با بررسی وضعیت موجود، مشکلات اجرای پژوهش ها برای بیمار و بیمارستان را به کارگروه اشاره شده گزارش کنند تا با برنامه ریزی بهتر، هم حقوق بیمار و بیمارستان رعایت شود هم کار پژوهشگران تسهیل شود.
سعید مرادی، مدیر بیمارستان فارابی نیز سیاست بیمارستان را حمایت از امر پژوهش خواند و گفت: تا به حال هیچ پژوهشی را به خاطر مسایل مالی معطل نگذاشته ایم ولی با توجه به ثبت خدمات در سامانه HIS بیمارستان و لزوم همخوانی آمار خدمات با شاخص های مالی، لازم است فرآیند مالی و بودجه ای پژوهش ها طراحی و سهم بیمارستان و شیوه بازگشت هزینه ها مشخص شود.
دکتر علیپور با تایید نظر مدیر بیمارستان در پاسخ گفت: اعتقاد بنده هم همین است و استفاده درست از منابع را از وظایف کمیته اخلاق می دانم به همین خاطر فرآیندی را با همکاری معاونت پژوهشی بیمارستان و مرکز تحقیقات چشم پزشکی ترجمانی طراحی کرده ایم ولی هزینه پژوهش فقط به حساب شخصی پژوهشگر واریز می شود و روند بازگشت بودجه پژوهشی آنقدر کند و مبلغ آن ناچیز است که گاهی صاحب طرح اصلا متوجه نمی شود.
وی تاکید کرد: باید فرآیند را به گونه ای طراحی کنیم که پژوهشگر از ابتدا بداند بیمارستان برای کمک به او و رعایت حقوق بیمار آمادگی دارد و این کار را پایش می کند.
نظر دهید