در هیات رئیسه دانشکده پزشکی مطرح شد؛ از تصویب حق مالکیت ارزشیابی سیپاد برای دانشکده و دانشگاه تا اصلاح ساعت کار و کشیک دستیاران

دستورالعمل پيشنهادي معاونت آموزش تخصصي و فوق تخصصي برای کاهش ساعت کار و کشيک دستياران در جلسه هيات رئيسه دانشکده پزشکي ارائه و اصلاح شد.

به گزارش روابط عمومي دانشکده پزشکي، جلسه هيات رئيسه دانشکده پزشکي صبح شنبه 13 مهر 98 در سالن شورا برگزار شد، در ابتداي اين جلسه و پيش از دستور اصلي دکتر عليرضا سيما مدير دفتر توسعه دانشکده از از واگذاري حقوق مادي و معنوي پروتکل ارزشيابي به دانشکده و دانشگاه خبر داد.
در ادامه دکتر آرش عکاظي معاون آموزش پزشکي عمومي آماري از دانشجويان پزشکي ورودي 98 ارائه و گفت: تا امروز 263 نفر ثبت نام کرده اند که 15 نفر مدال طلاي المپياد، 8 نفر مدال نقره المپياد، 11 نفر ليسانس به پزشکي و باقي پذيرفته شدگان کنکور سراسري بودند و هنوز دانشجويان سهميه  انتقالي ایثارگران و هیات علمی به آمار اضافه نشده اند.
در ادامه دکتر اميد امينيان رئيس پرديس پزشکي معاونت بين الملل از کاهش ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي در پرديس بين الملل خبر داد و گفت: شرايط جذب و پذيرش دانشجوي پزشکي سخت تر شده و نمرات افرادي که درخواست پذيرش مي شوند بر حسب ضريب نمرات کنکور داوطلبان ايراني محاسبه خواهد شد.
دکتر امينيان از اختصاص شهريه دانشجويان بين الملل دوره هاي تخصصي به گروه هاي آموزشي خبر داد و گفت: ۸۰ درصد از شهريه اين دانشجويان از کانال دانشکده به گروه ها اختصاص خواهد يافت.
در ادامه دکتر نيما رضايي از افتتاح پنجمين جشنواره بين المللي نقاشي براي کودکان بيمار خبر داد و گفت: پنجمين جشنواره بين المللي نقاشي براي کودکان بيمار، دومين دهکده هنر و بازي هاي ملل و بازارچه خيريه گروه سلامت و هنر از امروز در جم سنتر تهران برپا مي شود.
در ادامه و بيان دستور اصلي جلسه دکتر بابک ساعدي، معاون آموزش تخصصي و فوق تخصصي دانشکده از برگزاري کارگاه هاي با محتواي تعهد حرفه اي ويژه دستياران فوق تخصصي خبر داد و گفت: در چرخه آموزش باليني در تمام دانشکده هاي پزشکي جهان، دستياران فوق تخصصي و فلوشيپ از حلقه هاي مهم و تاثير گذار محسوب مي شوند و تمام حيطه ها از آموزشي تا اخلاق حرفه اي از يک سو با توجه به ارتباط نزديکي که با دستياران دارند و از سوي ديگر نقشي که در آينده غالبا به عنوان اعضاي هيات علمي خواهند داشت،  الگوي رفتاري محسوب مي شوند و اهميت آموزش تعهد حرفه اي را دو چندان مي کند.
وي با اشاره به برگزاري کارگاه  تعهد حرفه اي ويژه دستياران گفت: مقدمات برگزاري اين کارگاه آموزشي با محوريت کليات تعهد حرفه اي مبتني بر ايتم ها نوع دوستي، شرافت، عدالت و... فراهم شده و توسط دکتر صمدي اجرا خواهد شد.
معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی، ادامه داد: ما با همکاري مسئولين آموزش تخصصي و فوق تخصصي بسته آموزشي را بر اساس نيازسنجي صورت گرفته طراحي کرديم، که اولويت اين بسته آموزش پژوهش بود و براي توانمندسازي دستياران و رايزني هاي انجام شده با گروه پزشکي اجتماعي مقرر شد است که طي برگزاري جلساتي، شيوه انتخاب عنوان پژوهشي و اجزاي پژوهشي پورپوزال مورد انتظار از يک دستيار تخصصي و فوق تخصصي معرفي شود.
دکتر ساعدي با تاکيد بر توانمندسازي پژوهش و مهارت تدريس دستياران فوق تخصص گفت: کارگاه هاي آموزشي تربيت  دستيار در نقش مدرس برگزار مي شود.
وي در ادامه از تشکيل کارگروه کاهش ساعت کار دستياران خبر داد و گفت: پس از تشکيل کارگروه و برگزاري جلسات با معاونت آموزشي دانشگاه، مطالعات بسياري در خصوص ساعت کاري دستياران در ساير کشورها انجام شد که در برخي از کشورها حد و سقف معيني براي کشيک دستياران تعيين شده بود که با تعداد کشيک دستياران در کشور ما تفاوت هاي زيادي داشت.
 دکتر ساعدي در ادامه با اشاره به سير تاريخي ساعت کشيک دستياران، افزود: تمام دانشگاه هاي بزرگ داراي پروتکل مشخص هستند و ما براي تدوين دستور العمل سقف ساعت کار و کشیک، دستورالعمل موجود در چندین دانشگاه دنیا  را مورد بررسی قرار دادیم.
وي در ادامه بندهای دستور العمل پیشنهادی را ارائه کرد، که پس از اظهار نظر اعضای هیات رئیسه و تغییرات بخش هایی از آن پيشنهاد شد، اين دستور العمل به عنوان دستورالعمل پيشنهادي به وزارت بهداشت ارائه و تعداد کشيک دستياران به صورت ضريب اصلاح شود.
دکتر نفيسي نیز در پایان با تاکيد بر اصلاح ساعت کار و کشيک دستياران گفت: تعداد کشيک ها با توجه به شرایط هر بخش باید تعیین شود ولی هر چه کمتر باشد بهتر است و در راندمان کاري دستياران تاثير مثبت خواهد داشت.
خبر: مینا محمدی
عکس: نیرومند رومیانی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی