دکتر آخوندزاده: پژوهش در شادابی دانشگاه اثرگذار است

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم تکريم معاون پيشين و معارفه معاون جديد پژوهشي دانشگاه با تاکيدبر اينکه در همه جای دنیا، محقق خوب، درآمد خوبی هم دارد گفت: این دیدگاه که محققان در قبال پژوهش نباید درآمدی کسب کنند باید تغییر کند.

گالري عکس
در مراسم معارفه دکتر صحراییان و  تکريم دکتر یونسیان در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه که روز شنبه 29 مهر 96  با حضور دکتر کريمي، رئيس دانشگاه در سالن اجلاس سازمان مرکزی برگزار شد، دکتر آخوندزاده، قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به‌عنوان يک معلم دانشگاه فکر می‌کنم همه ما در دانشگاه ساکن یک ساختمان هستیم که این ساختمان میراث فرهنگی و علمی ما است و ما به‌نوبت مدیریت این ساختمان را بر عهده می‌گیریم، مدیریت علمی دانشگاه طوری نیست که مثل کارخانه باشد که یک مدیری را از جایی برمی‌دارند و جای دیگری قرار می‌دهند؛ همه ما دراین‌بین وظیفه‌داریم برای اعتلای دانشگاه خودمان در دوره خودمان تلاش کنيم.
دکتر آخوندزاده با اشاره به اختلاف قابل‌توجه پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران با سایر دانشگاه‌ها ادامه داد: شک نکنید وقتی در مورد پژوهش دانشگاه صحبت می‌کنم می‌توانم ادعا بکنم اختلافی که در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران با سایر دانشگاه‌ها داریم این‌قدر زیاد است که در هیچ مورد و معیار دیگری نمی‌شود این اختلاف را دید در حالي که در قسمت‌های فرهنگی و آموزشی و ... این اختلاف بارز نیست که به‌طورقطع برمی‌گردد به نیروی انسانی که در دانشگاه داریم. هم‌اکنون ما حدود 1800-1700 هیئت‌علمی داریم که از این تعداد 150 -100 هیئت‌علمی حرف اول را در پژوهش می‌زنند و با اختلاف زیاد نفر اول پژوهش هستند، بنابراین نیروی انسانی در پژوهش حرف اول را میزند.
قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: حسن پژوهش این است که ارتقایی که پژوهش در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ایجاد می‌کند هیچ شاخص دیگری نمی‌تواند ایجاد کند، اگر رتبه‌بندی‌های بین‌المللی را مشاهده کنید خواهید دید که 80 درصد آن پژوهش است و با یک هزینه نسبتاً کم می‌توانیم اثرگذاری قابل‌توجهی داشته باشیم.
دکتر آخوندزاده گفت: بودجه اي که در دانشگاه برای پژوهش مصرف می‌کنیم  در شادابی دانشگاه اثرگذار است، لذا جاهایی که ما دچار کمبود منابع مالی می‌شویم بی‌انصافی است که بخواهیم اولین جایی که از منابع مالی آن کم بکنیم پژوهش باشد زیرا هزینه پژوهش برای دانشگاه مبلغ قابل‌توجهی نیست و همین مبلغ کم می‌تواند برای دانشگاه شادابی و نشاط ایجاد کند.
دکتر آخوندزاده با اشاره به اینکه کار پژوهش نوعی کار فرهنگی است گفت: در کشور و دانشگاه ازنظر مالی و پژوهشی وضعیت خوبی نیست و منابع مالی پژوهش کم است بنابراین از رئيس محترم دانشگاه تقاضا می‌کنم نگاه عاجل داشته باشد و از سایر منابع دانشگاه به پژوهش اختصاص دهند.
دکتر آخوندزاده ادامه داد: مدیریت هر فردی را باید در دوره خودش نگاه کرد، در دوره دکتر یونسیان کارهای قدیم با همان سرعت استمرار پیدا کرد ولی با مشکل منابع مالی و انتزاع دانشگاه مواجه شدیم و تنش‌های زیادی در دانشگاه ایجاد شد ولی باز پژوهش دانشگاه دچار سکته نشد امیدوارم در دوران مدیریت جدید تنش‌های کمتری داشته باشیم. همچنين با توجه به تأکید طرح تحول سلامت بر آموزش و پژوهش، اگر ما کار عاجلی در پژوهش نکنیم هیئت‌علمی ما در 5-4 سال اول به کارهای دیگر می‌پردازد. ما از دکتر صحراییان انتظار داریم در این 5-4 سال اول برای محققان جوان و به‌خصوص بالینی بتواند کارهای خوبی انجام دهد.
قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: نکته ديگر این است که محقق دانشگاه وقتی تحقیق می‌کند باید برایش آورده مالی هم داشته باشد در ایران پژوهش فی سبیل اله و بدون پول انجام می‌شود درصورتی‌که هیچ جای دنیا این‌گونه نیست، پژوهشگر باید تحقیق کند و در قبالش پول دریافت کند و این دیدگاه که محققان در قبال پژوهش نباید درآمدی کسب کنند باید تغییر کند و در همه جای دنیا محقق خوب درآمد خوبی هم دارد.
دکتر آخوندزاده در پایان با آرزوی موفقيت براي دکتر يونسيان در تمام مراحل کاری گفت: دکتر صحرائیان هم گل سرسبد پژوهش دانشگاه خواهند بود و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

خبرنگار: نسیـم اخگـر

کلمات کلیدی
نسیم اخگر
تهیه کننده:

نسیم اخگر

3 نظر برای این مقاله وجود دارد

هییت علمی

هییت علمی

78/10/11 - 00:00

نکات بسیار کلیدی و زیبایی عنوان کردند

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
کاربر مهمان

کاربر مهمان

78/10/11 - 00:00

در همه جای دنیا هدف از تحقیق خدمت به بشریت و در حیطه پزشکی یافتن راهکارهای جدید جهت کاهش درد و رنج انسانهاست و این یعنی اساس تحقیق حرکت در راه رضای خداست بنابراین اگر در ایران تحقیق فی سبیل اله باشد جای بسی امیدواری است اگرچه به نظر من در ایران هدف از تحقیق همه چیز است به غیر از خدمت به خلق و رضای خدا و اینکه بایستی محقق درآمد داشته باشد کاملا درست است ولی نه اینکه علم و کار پژوهشی به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شود زیرا در این صورت هدف وسیله را توجیه خواهد کرد بلکه بایستی در بودجه های تحقیقاتی دستمزد محقق

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
 هییت علمی

هییت علمی

78/10/11 - 00:00

سوال این است ایا همکاران بالینی که در بیمارستانها زحمت می کشند در قبال ان علاوه برحقوق کارانه دریافت می کنند اگر کارانه انان قطع شود ایا همانگونه طبابت می کنند. من فکر می کنم خیلی ساده استاد آخوندزاده تاکید کردند که کسی که پژوهش می کند باید درامد نیز از آن داشته باشد و در این جا نمی توانیم بر خلاف پرداخت کارانه بگوییم چون در ساعت اداری تحقیق می کنی باید دست مزد نگیرید این نگاه اشتباه حداقل در 20 سال گذشته ایجاد دافعه در محیط پژوهش دانشگاه کرده و متاسفانه ما به مسایل اساسی فقط شعاری نگاه می کنیم

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *