سومین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد
دکتر اورندی: به فرموده مقام معظم رهبری مدظله باید کاری کنیم که بیمار در بیمارستان غیر از درد بیماری مشکل دیگری نداشته باشد
سرپرست معاونت درمان مجتمع در جلسه کمیته اخلاق بالینی ضمن تبریک آغاز هفته وحدت، پیامبر مکرم اسلام (ص) را اسوه اخلاق، عامل و داعی مکارم اخلاقی خواند و بر رعایت اخلاق حرفهای تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) سومین جلسه کمیته بیمارستانی اخلاق بالینی سهشنبه 27 مهر 1400 با حضور دکتر امیرحسین اورندی سرپرست معاونت درمان، دکتر سیدعلی مومنی نماینده معاونت امور دانشگاهی، حجتالاسلاموالمسلمین محمد ملک محمدی مسئول کانون قرآن و عترت، سید ابراهیم میرخانی نماینده محترم جامعه و مسئول مجمع خیرین سلامت، دکتر غلام حسین رحیمی کارشناس رسیدگی به شکایات، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، هما صادقیان مسئول حقوقگیرندگان خدمت، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار، علی قلی نژاد کارشناس رسیدگی به شکایات، امیر رجبی مسئول بهبود کیفیت و خدیجه آسترکی مسئول مددکاری حضور داشتند.
در این جلسه که با پیگیری مصوبات جلسات قبلی آغاز شد، صادقیان با ارائه گزارشی از شکایات بیماران در سهماهه دوم سال جاری به تفکیک سطوح مختلف کادر پزشکی، پرستاری، اداری، مالی و خدمات پشتیبانی پرداخت و در خصوص دستورالعمل اخیر معاونت درمان دانشگاه مبنی بر نحوه ارزیابی 6 ماهه پوشش و رفتار حرفهای اساتید، کارکنان و فراگیران توضیحاتی داد.
وی در ادامه افزود: من بهعنوان مسئول حقوقگیرندگان خدمت بهنوعی خود را وکیل مدافع مراجعان این مرکز و وظیفه خود میدانم بازخورد رفتارهای همکاران در ارتباط با بیماران و همراهانشان را برای کمک به بهبود رفتار حرفهای به گوش مسئولان برسانم. پرستاران عزیز مجتمع در صف اول خدمت به بیماران وظیفه خطیری را بر عهدهدارند. همه میدانیم که این مرکز مأمن و پناهگاه بسیاری از بیماران است و نحوه گفتمان ما بیماران و همراهانشان بسیار اهمیت دارد.
دکتر اورندی با تبریک فرارسیدن آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه گفت: حضرت محمد (ص) برای همه جهانیان رحمت بود. بحث رعایت اخلاق و پوشش حرفهای بسیار مهم است اما نکته مهمتر این است که قبل از هر چیز خودمان آن را انجام دهیم. خداوند متعال در آیه 45 سوره احزاب خطاب به پیامبر اسلام (ص) میفرماید:«یا أیّها النّبیّ إنّا أرْسلْناک شاهدًا ومبشّرًا ونذیرًا» پیامبر (ص) هر آنچه مردم را به آن دعوت می کرد چه در بحث بهداشت فردی و چه در بحث مکارم اخلاقی خود از قبل به آن عمل میکرد. من افتخار میکنم که یک مسلمان و پیرو پیامبری هستم که رحمت للعالمین و اسوه اخلاق است و دعا میکنم بتوانیم مسلمان خوبی باشیم. امیدوارم خدا به همه ما توفیق عمل به اخلاقیات در تمام شئون زندگی را بدهد.
وی در ادامه افزود: عوامل متعددی در شکلگیری رفتار افراد نقش دارد که باید بهدقت بررسی و تحلیل شود؛ باید تمام جنبههای منجر به بروز رفتار نامناسب در کارکنان و ایجاد نارضایتی در بیماران را بررسی کرد. برخی از شکایات بیماران ناشی از مشکلات فردی و برخی هم سیستمی است. آنچه امروز شاهدش هستیم برآیند فرآیندی است که سالیان گذشته طی کردهایم. بحث خودگردانی بیمارستانها در سالهای اخیر برای تأمین منابع مالی آنها به اینجا رسیده که بیمار به شکل مشتری دیده شود. شأن و جایگاه مردم ما در دریافت خدمات سلامت بیش از اینهاست. منشأ بسیاری از نارضایتیهای بیماران ریشه در مشکلات سیستمی بهداشت و درمان و محدودیتهای منابع مالی نظام سلامت دارد. از طرفی هر یک از ما باید مدام به خودمان یادآور شویم بیماری که به این مرکز میآید، درمانده و نیازمند به کمک ماست و به هر نحوی که میشود باید بهخوبی پاسخش را بدهیم. درمجموع برای رفع این مشکلات باید از کوچک و بزرگ با بهکارگیری پتانسیلهای موجود و خیرین سلامت تلاش کنیم. بسیاری از خدمات تخصصی این مرکز در کشور منحصربهفرد است. باید کمک کنیم تا کیفیت خدمات پزشکی و غیرپزشکی مجتمع در یک سطح و همه عالی باشد.
دکتر اورندی شکلگیری واحد رسیدگی به شکایات را یکی از اقدامات مثبت در سالهای اخیر خواند و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری مدظله عالی « باید کاری کنیم که بیمار در بیمارستان غیر از درد بیماری مشکل دیگری نداشته باشد.» پای درد و دل مردم نشستن و پیگیری خواستههای آنها قدم مثبتی است؛ باید به سمت الکترونیک شدن فرآیندها و تعریف زیرساختهای لازم حرکت کنیم. این فرهنگی که کارهای بیمار را همراه او باید انجام دهد نادرست بوده و با اصلاح فرآیندها و الکترونیک شدن آنها برطرف میشود.
آریاملو نیز با اشاره به اینکه نظارت و ارزیابی پوشش و رفتار حرفهای کادر پرستاری پیشازاین هم از طریق مدیریت پرستاری دانشگاه و مجتمع انجام میشده و ادامه دارد افزود: ارتقا اخلاق بالینی جزو اولویتها و برنامههای آموزشی مدیریت پرستاری است. متأسفانه این ارزیابی فقط در کادر پرستاری انجام میشود و همین باعث گلهمندی جمعی از پرستاران نیز شده که چرا فقط پرستاران باید متعهد به اخلاق حرفهای باشند. اجرای دستورالعمل جدید حقوق شهروندی و منشور رفتار حرفهای در تمامی ردههای کاری در رفع این مسئله کمککننده خواهد بود.
میرخانی از پرستاران، بهعنوان اختران همیشه جاوید یادکرد و گفت: پرستاران ما شبانهروزی و دلسوزانه در حال خدمت به بیماران هستند و اگرچه در موارد معدودی ممکن است شاهد رفتار غیرحرفهای همکاران باشیم ولی بارها پس از بررسی دقیق علل شکایات دیدهایم موارد مطرحشده از سوی بیماران اساساً در حیطه وظائف کادر پرستاری نبوده و صرفاً ناشی از اشکالات سیستمی و فرآیندی است.
وی همچنین ایجاد ایستگاههایی با عنوان « از من بپرس» در فضاهای مختلف مجتمع برای راهنمایی مراجعان و توسعه همراه سراها را در تسهیل امور بیماران و همراهان کمککننده خواند و گفت: گاهی برخی مسائل غیرپزشکی همچون هتلینگ باعث نارضایتی در مراجعان میشود که میتوان با کمک خیرین نیکاندیش این مرکز برای رفع آنها چارهجویی و اقدام کرد.
حمیدی فر نیز در این جلسه به تشکیل تیم TOT در دانشگاه اشاره و توضیح داد: اعضای این تیم متشکل از پزشکان و پرستاران مراکز درمانی زیر نظر دکتر شهرام صمدی و با هماهنگی مدیریت پرستاری دانشگاه از حدود 5 سال پیش در حوزه اخلاق بالینی در گروههای پزشکی و پرستاری آموزشدیدهاند تا شاخصهای اخلاق حرفهای را در بیمارستانهای دانشگاه آموزش دهند و این اتفاق در حال انجام است.
نظر دهید