دکتر جلیلی: بینالمللی سازی آموزش عالی با نظاممند کردن فرآیندهای آموزشی و بازبینی زیرساختها محقق میشود
معاون آموزشی دانشگاه گفت: برای بینالمللی سازی آموزش عالی نیازمند نظاممند و شفاف کردن فرآیندهای آموزشی، توجه به نیازهای بینالمللی در مورد رشته مقاطع و بازبینی زیرساختها برای اطلاعرسانی هستیم.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، دکتر محمد جلیلی در گفتگویی به مناسبت جشن روز بینالملل دانشگاه مهمترین دستاورد آموزشی جذب دانشجویان بینالمللی را ارتقاء کیفیت آموزش و ساماندهی خدمات آموزشی عنوان کرد و بیان داشت: حضور دانشجویان بینالمللی به ایجاد فضای شور و نشاط در گروههای آموزشی کمک میکند.
وی تصریح کرد: همچنین گروههای آموزشی برای جذب دانشجویان بینالمللی لازم است مواردی از قبیل طرح دورهها، الزامات، انتظارات و روندها را از قبل شفاف کنند که این خود برای کل دانشگاه یک فرصت است.
معاون آموزشی دانشگاه همچنین به نقاط قوتی که هم اکنون دانشگاه در حوزه آموزش دانشجویان خارجی دارد و میتواند سرلوحه سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: حضور اساتید برجسته، ایجاد بستر مناسب برای جذب دانشجویان و برنامههای توانمندسازی کارکنان در جهت فرآیندهای جذب دانشجویان از مهمترین اقداماتی است که در دانشگاه به خوبی انجام شده است.
دکتر جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش کمیتههای جذب دانشجویان خارجی در تسهیل روند پذیرش این گروه از دانشجویان، اظهار داشت: برگزاری کمیتههای جذب قطعاً مسیر بسیار مناسبی برای پذیرش دانشجو به شمار میآید و دانشگاه علوم پزشکی تهران با مجموعه توانمندیهایی که در گروههای آموزشی وجود دارد، بهترین مرجع برای شناسایی داوطلبان واجد شرایط است.
وی افزود: حضور و مشارکت اساتید به ویژه اساتید راهنما و مدیران گروه در کمیتهها به علمی کردن این فرآیند بسیار کمک میکند ضمن اینکه همکاران حوزه بینالملل هم اطلاعات را جمعآوری و دستهبندی میکنند تا تصمیمگیری برای کارشناسان راحتتر صورت گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه همچنین به بیان دیدگاههای خود در زمینه تشکیل کمیته تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی دانشجویان خارجی در تعامل با معاونت آموزشی وزارت بهداشت پرداخت و اظهار داشت: بحث تطبیق برنامهها در اساس، مدل ترقی برای حرکت در مسیر بینالمللی سازی است هرچند باید از این فرصت با دقت زیادی استفاده شود.
دکتر جلیلی اضافه کرد: گاهی لازم است تغییرات مختصری در کوریکولوم ها داده شود تا با مسائل خاص دانشجویان بینالمللی مطابقت داده شوند و این یک نوع از متناسبسازی است. در حالت دیگر اساساً یک رشته مقطع با توجه به نیازهای جهانی و منطقهای در پاسخ به درخواست تعداد زیادی از داوطلبان طراحی میشود که در اینجا باید با دقت زیاد مسیر تدوین و تضمین کیفیت دنبال شود.
وی با اشاره به اینکه در مسیر بینالمللی سازی نیاز به نظام مند و شفاف کردن فرآیندهای آموزشی، توجه به نیازهای بینالمللی در مورد رشته مقاطع و بازبینی زیرساختها احساس میشود، خاطرنشان کرد: باید در بحث دورهها انعطافپذیر باشیم و فرآیندهای خود را شفاف و روان کنیم.
وی یادآور شد: اطلاعرسانی کافی و جامع در مورد توانمندیهای دانشگاه، رشتههای موجود و قابل ارائه و ظرفیتها نیز ضروری است ضمن اینکه در سطح کشور هم باید امکان برقراری ارتباطات و ورود این دانشجویان تسهیل شود.
خبرنگار: مهناز وحیدی
ارسال به دوستان