جلسه جمع‌بندی کارگروه ارزیابی اعضای هیئت‌علمی

دکتر جلیلی: فرآیند ارزیابی اعضای هیئت‌علمی به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود

نشست جمع‌بندی کارگروه ارزیابی اعضای هیئت‌علمی با حضور مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس یک

گالری عکس دو

گالری عکس سه

گالری عکس چهار

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این جلسه از ساعت 15:45 روز پنجشنبه، 13 آبان 95 در اردوگاه باهنر آغاز شد؛ دکتر نیکنام مدیر گروه ايمونولوژي و بيولوژي دانشکده پزشکي به ارائه گزارشی از جلسه کارگروه و بیان نظرات و پیشنهادان اعضای کارگروه پرداخت.
در ادامه دکتر جلیلی، معاون آموزش دانشگاه و مسئول این کارگروه با بیان این مطلب که اعضای این کارگروه خوشبختانه از بخش‌های مختلف مدیریتی و آموزشی حضور داشتند؛ گفت: این قضیه فرصت خوبی بود که بحث از منظر دیدگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و عمده زمان به بیان دیدگاه‌های اعضا اختصاص یافت و همه اعضا به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
وی به بیان برخی موضوعات مطرح‌شده توسط اعضا پرداخت و گفت: موضوعی که در این کارگروه بحث شد ارزیابی کیفیت آموزش بود و با توجه به اینکه فعالیت اعضای هیئت‌علمی جنبه‌ای مختلفی دارد و صرفاً محدود به مسائل آموزشی نیست، سعی شد در موضوع آموزش، کیفیت مورد ارزیابی قرار گیرد.
معاون آموزش دانشگاه با اشاره به اینکه بعضی نظرات مطرح‌شده در کارگروه، نظرات کلی در مورد ارزشیابی و تأکید بر اهمیت موضوع ارزشیابی بود؛ گفت: اعضا به بیان‌های مختلف جنبه‌های مختلف ارزشیابی را موردبررسی قرار دادند و تأکید شد ارزشیابی نباید افراد را به سمت بروز رفتارهای خاصی سوق دهد.
وی با اشاره به مسائل تکنیکال مطرح‌شده توسط اعضای کارگروه در مبحث ارزشیابی اشاره کرد و گفت: علاوه بر سیستم ارزشیابی فراگیر، ترویج فرهنگ خودارزیابی مورد تأکید قرا گرفت؛ همچنین در بحث تکنیکال ارزشیابی از فراگیران، مسائلی چون اطمینان از درستی نتایج، اطمینان از اینکه فرد درستی برای سؤال انتخاب شده است، برسی تفاوت نظر دانشجویان قوی و ضعیف و دانشجویان در حال تحصیل و فارغ‌التحصیل، بحث کمی و کیفی بودن و تبدیل شاخص‌ها، بازه زمانی ارزشیابی و دیده شدن ترندها موردبحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر جلیلی در ادامه با اشاره به تدوین آیین‌نامه نظام جامع ارزیابی اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه، گفت: پس از فاز مطالعاتی، در فاز برنامه‌ریزی، آیین‌نامه نظام جامع ارزشیابی اعضای هیئت‌علمی تدوین شده که در این آیین‌نامه از دانشکده‌ها خواسته‌شده است که در یک چارچوبی اعلام کنند که چگونه اعضای هیئت‌علمی خود را ارزیابی خواهند کرد.
وی افزود: در مرحله بعد دانشکده‌ها چارچوب ارزیابی خود را اعلام و این چارچوب در E.D.C دانشگاه موردبررسی قرار گرفت و در جلساتی با دانشکده‌ها، قالب نهایی آن آماده شد و در شورای دانشگاه به تصویب رسید و اکنون فاز اجرایی آن در 11 دانشکده در حال انجام است و دانشگاه سعی کرده زیرساخت‌های موردنیاز آن را فراهم کند.
مسئول کارگروه ارزیابی اعضای هیئت‌علمی با تأکید بر این نکته که به‌هیچ‌عنوان نباید ارزیابی اعضای هیئت‌علمی متوقف شود؛ گفت: ما برای ارزیابی نباید منتظر یک سیستم کامل و بدون نقص – که احتمالاً هیچ‌گاه به وجود نخواهد آمد – باشیم و باید با حداکثر همین امکانات موجود، این فرآیند را پیگیری کنیم و البته می‌دانیم به همین اندازه هم می‌توانیم به نتایج این ارزیابی اتکا کنیم.
وی با اشاره به اینکه در ارزیابی اعضای هیئت‌علمی نباید صرفاً به نظر فراگیران اکتفا کنیم؛ گفت: وجوهی از فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی از دید فراگیران مخفی است و اتکای صرف به نظر دانشجو در ارزیابی اعضای هیئت‌علمی، نتایج کاملی نخواهد داشت؛ اما قطعاً نظرات دانشجویان و فراگیران در ارزیابی باید موردتوجه قرار گیرد. همچنین باید سیستم دائماً پایش شود و اصولی در ارزشیابی رعایت شود و از روش‌های دیگری هم برای ارزیابی استفاده کنیم.
در ادامه جلسه، مدیران گروه‌های آموزشی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نکات مطرح‌شده توسط کارگروه و بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود در مورد موضوع بحث پرداختند.
در ادامه جلسه دکتر جعفریان با تأکید بر اینکه مسئله ارزیابی استادان یک موضوع حساس است؛ گفت: در عین اینکه تنها راه ما برای اینکه ما بتوانیم در ارتقاء فردی اعضای هیئت‌علمی اثرگذار باشیم؛ مبحث ارزیابی است؛ اما به علت حساسیت این موضوع باید بسیار ظریف به آن نزدیک شد.
وی با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم وظیفه ما به‌عنوان مسئولین و مدیران هر سیستمی که در آن هستیم؛ ارتقاء سازمان و افراد آن است؛ گفت: وقتی مسئولیت این جایگاه را می‌پذیریم؛ یکی از وظایف ما این است که برای ارتقاء عضو هیئت‌علمی، او را ارزیابی کنیم و به او بازخورد دهیم؛ ولو اینکه خود فرد دوست نداشته باشد و باید بدانیم این تکلیف است و یک انتخاب نیست؛ اگرچه ممکن است کار خوشایندی برای ما نباشد.
رئیس دانشگاه در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه ارزیابی یکی از ابزار ارتقاء افراد است؛ گفت: باید تلاش کنیم ارزیابی عملی (feasible) باشد، در بعضی موارد ممکن است از ارزیابی 360 درجه استفاده کنیم و روزی برسد که بتوانیم حتی از بیمار هم بازخورد بگیریم.
وی با بیان اینکه بعید است به‌جز ارزیابی ما ابزار دیگری برای ارتقاء در آموزش پیدا کنیم افزود: در برنامه جاری، قسمت اصلی برنامه معاونت آموزشی، ارزشیابی فراگیر، ارزشیابی استاد و ارزشیابی برنامه تعریف‌شده است و اعتقادداریم اگر بتوانیم به شکل درستی این موارد را ارزیابی و از نتایج آن استفاده کنیم، می‌توانیم ارتقاء آموزشی ایجاد کنیم و بعید است از مسیر دیگری بتوانیم به نتیجه برسیم.

خبرنگار: میرحامد حسینی
عکس: جمشید ربیعی و مهدی کیهان

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی