نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه برگزار شد

دکتر قناعتی: بستر روانی دانشگاه علوم پزشکی تهران آماده تغییرات جدید است

در جلسه این هفته هیئت‌رئیسه دانشگاه، مهندس محمود جراحی معاون سابق بنیاد مستضعفان درباره «صنعتی سازی خدمات دانشگاه»، «دکتر علیرضا همتی» مدیر پایش برنامه‌های عملیاتی دانشگاه درباره «برنامه عملیاتی مشترک بخش سلامت و آموزش پزشکی و وضعیت دانشگاه در سال 1399 و نیمه اول 1400» و دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو درباره «چشم‌اندازها و چالش‌های بخش مراقبت‌های دارویی» سخنرانی کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ابتدای این جلسه و پس از سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمجید قریشی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با موضوع نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر درباره وظایف حاکمان، دکتر قناعتی، سرپرست دانشگاه با بیان اینکه با بررسی‌های انجام شده در جوامع نشان داده شده است که کانتکس (context) به تکس (text) شکل می‌دهد گفت: در روایات هم داریم که اگر فرد درستکاری جایی برود آن مجموعه هم درست خواهد شد.
وی افزود: افراد جامعه مثل «آب» هستند و «ظرف» آن مدیریت و سازمانی است که بر آن جامعه حکومت می‌کند؛ اگر ظرف مستطیل یا گرد باشد آب هم به‌صورت مستطیل و گرد درخواهد آمد بنابراین خیلی مهم است که مدیریت‌ها سلامت و درست کار کنند.
وی با بیان اینکه ساختار دانشگاه علوم پزشکی تهران با ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کمی متفاوت است افزود: در دانشگاه ما خیلی از کارها دلی پیش می‌رود. زیرا استادان آن همه می‌خواهند کار مردم را راه بیندازند و برای کمک به مردم دست‌به‌جیب هم هستند و آماده‌اند.
دکتر قناعتی با بیان اینکه بستر روانی دانشگاه علوم پزشکی تهران آماده تغییرات جدید و فقط نیازمند یک سازماندهی منسجم است افزود: ما در دانشگاه پاروزن خوب زیاد داریم که اگر درست هدایت شوند مطمئن باشید نه‌تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران جلوتر خواهد رفت بلکه در سطح وزارت بهداشت و ملی نیز تأثیرگذار خواهد بود.
سرپرست دانشگاه با تأکید بر سرعت بخشیدن به ارائه برنامه کلان و عملیاتی دانشگاه و سازمان‌دهی کردن حرکت‌ها گفت: این مهم نیست که ما فقط دانشگاه را اداره کنیم و کارهایمان را خوب و نرمال انجام دهیم بلکه باید نقش مهم و تأثیرگذار خودمان را در جامعه ایفا کنیم.
دکتر قناعتی با اشاره به بازدید دیروز خود از بیمارستان آرش گفت: از دیدن اینهمه انگیزه شدید در بین هیئت‌علمی و کارکنان بیمارستان لذت
بردم. این بیمارستان بیشترین بار زایمان تهران را بعد از مرکز اکبرآبادی به دوش می‌کشد اما ازنظر بیمارستانی اصلاً انتظارات ما را برآورده نمی‌کند که به‌راحتی می‌توان تغییرات مثبتی در آن ایجاد کرد.
سرپرست دانشگاه خطاب به دکتر روئینی رئیس داروخانه‌های دانشگاه گفت: برای افزایش بهره‌وری داروخانه 13 آبان و کمک به مردم دقت کنید.

بار اصلی حوزه سلامت به دوش دولت است
در این جلسه مهندس محمود جراحی درباره صنعتی سازی در بخش درمان گفت: در سال 2019 تولید ناخالص داخلی جهان حدود 90 هزار میلیارد دلار بوده است که براساس آمار سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متأسفانه حدود 10 درصد از این عدد صرف هزینه‌های سلامت می‌شود که بالاترین سهم را دارد. کل هزینه‌های سلامت در جهان 8 هزار میلیارد دلار است. این در حالی است که کل نفت جهان 2 هزار میلیارد و بودجه نظامی یکهزار و 800 و ارتباطات 2 هزار و 100 میلیارد دلار است که جمع آنها به‌اندازه هزینه‌های سلامت نمی‌شود. 30 تا 50 درصد از هزینه‌های سلامت مربوط به بیمارستان‌ها است بنابراین حتماً باید مدل‌سازی اقتصادی برای آن داشته باشیم.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هزینه‌های بهداشت و درمان در ایران حدود 9 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود افزود: ما باید بپذیریم که کشور فقیری هستیم بنابراین باید به دنبال راهکارهای مختلف باشیم. بار اصلی حوزه سلامت به دوش دولت است و حدود 60 درصد خدمات بستری توسط این بخش انجام می‌شود پس در حوزه سلامت نیازمند عقل اقتصادی هستیم.
وی چالش این حوزه را کمبود سرمایه‌گذاری و پایین بودن بهره روی عنوان کرد و گفت: هیچ راهی جز بهره‌وری نداریم؛ با افزایش بهره‌وری ما با نهاده کمتر، خروجی بیشتر خواهیم داشت. اگر بهره‌وری در تخت‌های موجود بیمارستان‌ها را 20 درصد بالاتر ببریم معادل 20 هزار تخت جدید بدون هیچ‌گونه بودجه‌ای می‌شود که به‌راحتی امکان‌پذیر است این در حالی است که برای ایجاد 100 بیمارستان 200 تختخوابی معادل تقریباً 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش بهره‌وری را صنعتی سازی دانست و به صنعت مبل‌سازی، کفش و گاوداری و مقایسه آن در ایران و چین پرداخت و گفت: اولین بار «هنری فورد» صنعتی سازی را در خودرو انجام داد و 76 درصد قیمت خودرو را پایین آورد و در دسترس همه مردم قرار داد؛ بنابراین صنعتی سازی می‌تواند باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت شود.
مهندس جراحی در پایان گفت: هرچه کشور پیشرفته‌تر باشد سهم صنعت خدمات درآن بیشتر است.
در ادامه اعضای هیئت‌رئیسه سؤالات و نظرات خود را در حوزه صنعتی سازی در بخش درمان بیان کردند.

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *