نشست رئیس و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با سردبیران و دبیران حوزه سلامت خبرگزاریها
دکتر قناعتی: دانشگاههای پیشرفته جهان در پی تبدیلشدن به دانشگاه نسل چهارم و اجتماعی هستند که یک سر آن به رسانهها متصل است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست با سردبیران و دبیران حوزه سلامت خبرگزاریهای رسمی گفت: دانشگاههای پیشرفته جهان در پی تبدیلشدن به دانشگاه نسل چهارم و دانشگاه اجتماعی هستند و برقراری ارتباط دوسویه دانشگاه با رسانهها، به تحقق این امر مهم کمک میکند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، روز چهارشنبه 28 دی 1401 در دیدار با سردبیران و دبیران خبرگزاریها، اطلاعرسانی رسانهها را موجب افزایش آگاهی مردم و برقراری ارتباط بین جامعه و دانشگاه خواند و گفت: حقیقتاً اهمیت سلامت بسیار بالاست و شاید بسیاری از ما قدر آن را ندانیم بهنحویکه کل بودجه جهان 90 تریلیون دلار در سال است و از این عدد 30 تریلیون دلار از آن هزینه بیماریهای غیرواگیر همچون سرطان، بیماریهای تنفسی، چاقی و دیابت میشود.
وی افزود: خروج یک فرد از چرخه اقتصادی، تولید و درآمد، به دلیل بیماری، علاوه بر ضرر اقتصادی، مشکلات روحی و افسردگی اعضای خانواده را نیز در پی دارد. بهنحویکه در بیماری کرونا، با بررسی انجامشده در منطقه امامزاده حسن، مشخص شد که با فوت 4 هزار نفر بر اثر کرونا، هزار خانوار دچار P.T.S.D (اختلال اضطراب پس از سانحه) شدهاند. متأسفانه سالی 200 هزار خانوار، متحمل هزینههای کمرشکن درمان میشوند ازاینرو اگر بتوانیم بیماری را کم کنیم، بهنوعی به اقتصاد و کاهش فقر کمک کردهایم.
دکتر قناعتی، تحقق دانشگاه نسل چهارم را از اهداف خواند و تصریح کرد: دانشگاهها در چهار سطح «آموزشی»، «آموزشی پژوهشی»، «آموزش پژوهش و کارآفرینی» و «آموزش پژوهش کارآفرینی و دانشگاه اجتماعی» قرار دارند. دانشگاههای مدرن دنیا در پی تبدیلشدن به دانشگاه نسل چهارم هستند که یک سر آن به رسانهها متصل است.
وی بر ضرورت افزایش آگاهی مردم تأکید کرد و افزود: میزان مرگومیر افراد کمسواد در ایران بیش از دو برابر افراد بالای لیسانس است. عمدتاً مردم کمسواد، مرگومیر بیشتری در کرونا داشتند. افراد باسواد میدانند که چگونه از خود مراقبت کنند و در مورد آن مطالعه بیشتری خواهند داشت. همچنین آنها بهتر میتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند، ازاینرو مردم باید آگاه شوند.
رئیس دانشگاه، رابطه دوسویه رسانه و دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رسانه با انتشار اخبار، محصولات علمی و تولیدات خبری دانشگاه، ارتباط بدنه جامعه را با دانشگاه افزایش میدهد. رسانهها میتوانند نگاه و ذائقه مردم را از مد، تفریح و لباس به سمت نگاه دانشمحور تغییر دهند که در علم روانشناسی از آن با عنوان تغییر نگرش نام برده میشود.
دکتر قناعتی، با بیان اینکه "زبان گفتگو با مردم از اهمیت ویژهای برخوردار است" خاطرنشان کرد: اگر امروز برخی از شبکههای خارجی در بین مردم طرفدار دارند ازاینجهت است که نتوانستیم ارتباط مناسب با بدنه جامعه داشته باشیم. رسانه باید زبان واقعی مردم باشد و نقدها و مشکلات مردم را مطرح کند و آنها را با حقوق خود آشنا کند. احترام جامعه پزشکی به مردم، رعایت حقوق آنها و قانونمداری ازجمله مواردی است که رسانه میتواند در آموزش آن نقش داشته باشد.
وی تشویق مردم به قانونمداری، شفافیت، رعایت حقوق دیگران، نظم و انضباط و نگاه آنها به کار تیمی را ازجمله موارد قابلتغییر از طریق رسانه خواند و تصریح کرد: در سفر به ژاپن مسائل مختلفی را دیدم که بسیار آموزنده بود. در مدارس آنها فعالیتهای اجتماعی و تیمی بهخوبی آموزش داده میشود. بیشتر وقت معلمان صرف چگونگی حضور آنها در اجتماع میشود. درحالیکه هنوز در مدارس ایران، از کودکان میخواهند تا اول باشند. رقابت برای اول شدن از آنها انسان بهتری نمیسازد. شاگرداول بودن مدت زیادی است که در دنیا از بین رفته و اکنون ملاکهای بهتری جایگزین آن شده است.
رئیس دانشگاه، با بیان اینکه "رسانه میتواند ارزش نظافت، راستگویی، بهداشت آبوهوا و نحوه کمک به پاکیزگی آن را آموزش دهند" افزود: سازمان بهداشت جهانی، بر آموزش تأکید و رسانه نیز در آموزش نقش بسیار مهمی دارد. اگر آگاهی افراد، از طریق آموزش بالا نرود نمیتوان انتظار داشت که در مواقع خاص، مسائل را رعایت کنند و به کمک بیایند. اگر کارمندان را بدون آموزش در سیستم وارد کنید، قطعاً با مشکل مواجه میشوید. بهعنوانمثال نحوه برخورد با افراد عصبانی باید به کارکنان آموزش داده شود.
دکتر قناعتی، در بخش دیگری از سخنان خود به شعبه بینالمللی دانشگاه در عراق اشاره کرد و گفت: سبطین، موفقیتی بزرگ برای تاریخ کشورمان است. تاکنون نتوانسته بودیم شعبهای کامل و جامع در کشور دیگر داشته باشیم آن هم در رقابت با سایر دانشگاههای بزرگ دنیا، لذا از رسانهها انتظار داریم که این مسئله را بهخوبی پوشش دهند.
رئیس دانشگاه، راهاندازی شعبه بینالمللی را موجب افزایش تجربه و تغییر رتبه دانشگاه خواند و افزود: آموزش مجازی و بیمارستان مجازی در عراق راهاندازی شده و دانشجویان میتوانند پیش از ورود به بیمارستان با تمامی مسائل بیمارستان آشنا شوند. بهعنوانمثال تمامی مراحل CPR برای بیماران از طریق مجازی قابلاجراست و در پایان مرحله، به دانشجو امتیاز داده میشود.
وی افزود: صادرات علم و تکنولوژی یکی از مهمترین صادرات در جهان است و بسیار کم هستند کشورهایی که شعبه دانشگاهی در کشورهای دیگر داشته باشند.
نشر تولیدات دانشگاه در رسانهها
در این نشست همچنین دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، برقراری ارتباط سیستماتیک با رسانهها را خواستار شد و گفت: با توجه به مسئله برندآفرینی که در گذشته در دانشگاه طراحی شده، سیزده برنامه مختلف در قالب tums در حال اجراست.
وی از تولید محصولات رسانهای در روابط عمومی دانشگاه و انتشار آن از طریق رسانهها خبر داد و گفت: در نظر داریم، تولیدات مختلف علمی در روابط عمومی را به رسانهها بسپاریم و پسازآن در سایت روابط عمومی دانشگاه بازنشر دهیم. این امر موجب میشود تا روابط عمومی بهعنوان بازوی کمکی رسانه عمل کند و تمامی اتفاقات و رویدادهای دانشگاه در لحظه ثبت و در زمان مناسب منتشر شوند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه سپس به معرفی TUMS های مختلف پرداخت و گفت: تامز آپ، به معرفی رشتههای پزشکی برای دانش آموزان و دانشجویان میپردازد و به پزشکانی که قصد انتخاب رشته تخصصی دارند، کمک میکند. تامز تاپ، نمایش شایستگیهای دانشگاه است و کارهای منحصربهفردی که برای اولین بار در دانشگاه انجامشده را به نمایش میگذارد. در تامز لایف، سبکهای زندگی دانشجویان، اعضای هیئتعلمی، پرستاران و افراد مختلف در دانشگاه معرفی میشود. تامز تاک، یا پیام دارالفنون نیز به گفتمان سازی در دانشگاه میپردازد چرا که اتفاقات جدید در حوزه پزشکی نیازمند گفتمان سازی است تا بتوانیم همراهی مناسبی در مردم ایجاد کنیم.
وی افزود: در تامز نیوز، سرخط خبرها و اخبار مهمی که افراد ممکن است، فرصت کافی برای مطالعه نداشته باشند، بیان میشود. تامزbest به معرفی تجارب موفق دانشگاه در قالب کارگروهی میان رشتههای مختلف، میپردازد. در تامز study نیز روشهای مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایش درمیآید. بهعنوانمثال دانشجویی که با همکاری اساتید دارای چندین ثبت اختراع است، در شبکههای اجتماعی شیوههای نوین پزشکی را یافته و هدفمند به مطالعه میپردازد. این الگو قابل معرفی به دانشجویان دیگر است.
دکتر ترابی، تامز Q&A را در پاسخ به سؤالات رایج بیماران عنوان کرد و اظهار داشت: در کلیپهای یک تا دو دقیقهای، توضیحات لازم برای سؤالات رایج مردم مطرح میشود. تامز cup به معرفی جشنوارههای دانشگاه همچون جشنواره ابنسینا و جام جهانی کوچک میپردازد. تامز learn نیز محیط یادگیری دانشگاه علوم پزشکی تهران را به نمایش میگذارد. تامز history نمایش تاریخ پرافتخار دانشگاه و بهنوعی تاریخ پرافتخار پزشکی کشور است چرا که تاریخ پزشکی از دارالفنون که پایه دانشگاه علوم پزشکی تهران است آغاز میشود.
وی دستیابی به دانشگاه اجتماعی را از اهداف دانشگاه خواند و تأکید کرد: تامز res همان مسئولیت اجتماعی یا دانشگاه اجتماعی است که دکتر قناعتی پایهگذار آن بودند و قصد دارد به مشکلات مردم در ارائه خدمات مختلف از شبکههای بهداشت و درمان تا بیمارستانهای ریفرال بپردازد. نمادها و برندهای دانشگاه، در راستای تقویت برند دانشگاه علوم پزشکی تهران است چرا که این دانشگاه غیر از ارائه خدمات در سطح ملی، رسالتی هم در سطح جهان دارد و تنها دانشگاهی است که توانست در کشور عراق شعبه ایجاد کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، در پایان افزود: تامزedge، نمایانگر حرکت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرزهای دانش است. این دانشگاه 110 اختراع ثبت شده بینالمللی دارد و هشتاد عضو هیئتعلمی آن جزو یک درصد دانشمندان دنیا هستند. این مسئله افتخاری بزرگ برای کشور محسوب میشود.
در ادامه هر کدام از سردبیران خبرگزاریها، دیدگاه، نقطه نظرات و دغدغههای خود را بیان کردند.
نظر دهید