جلسه جمع‌بندی کارگروه خط پژوهشی و سازوکارهای اجرایی آن

دکتر یونسیان: ایجاد خط پژوهشی یک فرآیند مستمر و گام‌به‌گام است

نشست جمع‌بندی کارگروه خط پژوهشی و سازوکارهای اجرایی آن با حضور مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس یک

گالری عکس دو

گالری عکس سه

گالری عکس چهار

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این جلسه که از ساعت 16:45 روز پنجشنبه، 13 آبان 95 در اردوگاه باهنر آغاز شد؛ دکتر یزدی زاده معاون پژوهشی مرکز تحقیقاتی بهره‌برداري از دانش سلامت (knowledge translation and exchange) به ارائه گزارشی از جلسه کارگروه و بیان نظرات و پیشنهاد‌های اعضای کارگروه پرداخت.
در ادامه دکتر یونسیان، معاون پژوهشی دانشگاه و مسئول کارگروه خط پژوهشی و سازوکارهای اجرایی آن، ضمن تشکر از ارائه کامل دکتر یزدی زاده، گفت: به دلیل اینکه احساس کردیم تعامل در یک گروه 30 نفر ممکن است دشوار باشد؛ اعضای کارگروه را به سه گروه در بخش‌های بالینی، علوم پایه و بهداشت عمومی تقسیم کردیم و بعد از ساعت 11، نتایج به‌دست‌آمده از این سه گروه را تجمیع کردیم که علیرغم زمانی که صرف این کار شد، به نتایج خوبی رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه در این مبحث تأکید ما بر مفهوم «یک‌قدم به جلو» است؛ گفت: ما در مباحثی که هم در این کارگروه و هم در جلسات قبلی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با عنایت به اینکه تعریف روشن و مشخصی از خط پژوهشی وجود ندارد و از طرف دیگر اجماع نظر واضح و مشخصی روی اینکه این خط پژوهشی چقدر باید باریک (یا جامع) باشد، بهتر است به تغییر رفتار فرد در طی زمان نگاه کنیم و اگر فردی قبلاً در زمینه‌های مختلف و متنوعی کار می‌کرده و اکنون فقط روی یک زمینه – هرچند وسیع – متمرکز شود، به نظر ما به تعبیری به سمت لاین دار شدن در حال حرکت است و به‌جای اینکه به نرم نگاه کنیم، به تغییر رفتار افراد توجه کنیم. از طرف دیگر فردی که تا کنون فقط در حیطه تخصصی خود حرکت می کرده نیز اگر در این حیطه روی موضوع دقیق تری متمرکز شود، در راستای تمرکز بیشتر روی خط پژوهشی حرکت کرده است.
معاون پژوهشی دانشگاه با تأکید بر این مسئله که ترویج لاین صرفاً باید با مکانیسم‌های تشویقی باشد؛ گفت: حد اقل در ابتدای کار ما نیاز به بودجه اضافه نسبت به بودجه جاری پژوهشی دانشگاه داریم تا این تفکر به وجود نیاید که خط پژوهشی، سایر برنامه‌های پژوهشی استادان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه لازم نیست همه افراد لاین پژوهشی داشته باشند؛ گفت: همان‌طور که برای انجام خدمات درمانی نیاز نیست همه افراد فوق تخصص داشته باشند؛ طبق مطالعاتی که در سایر کشور ها انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که در موضوع پژوهش نیز لازم نیست همه محققین لزوما دارای خط پژوهشی باشند.
دکتر یونسیان با بیان اهمیت نقشه جذب اعضای هیئت‌علمی، گفت: اگر تنوع رشته‌ها و موضوعات و به تعبیر دیگر مشخص بودن پازل یا پازل های تحقیقاتی دپارتمان به‌عنوان یکی از معیارهای جذب اعضای هیئت‌علمی مطرح باشد؛ کنار هم قرار گرفتن این افراد و فعالیت در زمینه‌های مشخص‌شده می‌تواند نتایج درستی ایجاد کند؛ اما اگر در جذب صرفاً به توانمندی افراد توجه شود و زمینه‌ای کاری آن ها مکمل هم نباشد و احیاناً زمینه‌های کاری آنان همپوشانی زیادی داشته باشد؛ می‌تواند باعث رقابت درون‌گروهی شود و اینجا وظیفه مدیران گروه‌های آموزشی در ایجاد تنوع هدفمند در لاین بر اساس پازل پژوهشی گروه بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه باید توجه کنیم لاین هدف نیست؛ گفت: ضمن اینکه باید دقت کنیم مبحث لاین دار شدن نباید باعث مشکلات شاخص درمانی های مرسوم - (برنامه ریزی در راستای تغییر شاخص بدون در نظر داشتن هدف واقعی که شاخص برای سنجش آن طراحی شده) -  شود اما واقعیت این است که برای اینکه یک مکانیسم تشویقی برای فردی که لاین دارد ایجاد کنیم؛ چاره‌ای نداریم مگر اینکه به‌صورت فردی او را ارزیابی کنیم ولی باید دقت کنیم که این معیارهای ارزیابی پوسته‌ای و روبنایی نباشد.
پس از توضیحات دکتر یونسیان، مدیران گروه‌های آموزشی به بیان نظرات خود در مورد مباحث مطرح‌شده در کارگروه پرداختند.
در ادامه جلسه دکتر جعفریان با تشکر از مشارکت مؤثر استادان شرکت‌کننده در بحث گفت: این مشارکت فعال نشان می‌دهد که این موضوع برای مدیران محترم گروه‌های آموزشی اهمیت دارد.
وی با تأکید بر اینکه به داشتن خط پژوهش به لحاظ کمبود منابع، به نفع همه ماست؛ گفت: وقتی منابع محدود باشد و هر فردی بخواهد در هر موضوعی کار کند؛ ناچار است هم ساختارهای جدید ایجاد کند، هم برای خود آمادگی‌هایی فراهم کند که این قضیه منابع بیشتری را مصرف خواهد کرد.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه لاین نباید الزامی باشد، گفت: اصلاً ممکن است شرایط زیرساخت‌های ما اجازه ندهد که خیلی عمیق در یک زمینه فعالیت کنیم و ازاین‌رو شاید نیاز نباشد که همه افراد خط پژوهشی خیلی اختصاصی و ویژه‌ای داشته باشند و باید توجه کنیم بر اساس شرایط کاری می‌توان لاین را محدود یا گسترده کرد.
وی افزود: هر دپارتمانی می‌تواند چند مزیت نسبی خود را انتخاب کند و در این زمینه‌ها کار کند و در شرایطی که منابع محدودی داریم؛ بتوانیم این منابع را به شکل بهتری مدیریت کنیم.
دکتر جعفریان در پایان با تأکید بر این نکته که اجرای خط پژوهش به معنای این نیست که روش‌های قبلی مسدود خواهد شد؛ گفت: همان‌طور که در گزارش دکتر یزدی زاده اشاره شد، در ابتدای فرآیندی که در مورد لاین صحبت می‌کنیم؛ منظور یک گستره وسیعی است؛ اما به‌تدریج که به جلو حرکت خواهیم کرد، انتظار داریم موضوعات برای افراد شکل تخصصی‌تری پیدا کند و این مفهوم که باید مشی مشخصی در کارمان داشته باشیم، باید مورد توجه ما قرار داشته باشد.

خبرنگار: میر حامد حسینی
عکس: جمشید ربیعی و مهدی کیهان

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی