• تاریخ انتشار : 1403/07/28 - 12:08
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 74
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

همایش سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

سلامت جسمی و روانی در گرو سلامت روح

دکتر علیرضا اولیائی منش، معاون بهداشت دانشگاه در همایش سلامت روان که با حضور دکتر سید رضا رئیس کرمی سرپرست دانشگاه در سالن دارالفنون دانشگاه برگزار شد با تاکید بر انتقال پیام‌های همایش سلامت روان به جامعه گفت: مدیریت سلامت روان سه و نیم میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه در مناطق محروم جنوب تهران، ری و اسلامشهر برعهده همکاران سلامت روان در مراکز جامع سلامت ما است و همکاران این عرصه مسئولیت مهمی را برعهده دارند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر اولیایی منش با تاکید بر اینکه موضوع کار شما سلامت انسان است و باید با تعریف جامع از  سلامت برای تحقق آن برنامه ریزی کنیم افزود: ایجاد حال خوب و نشاط در جامعه و درمان مشکلات روانی مراجعه‌کنندگان درصورتی میسر می‌شود که انسان را به عنوان گل سر سبد عالم خلقت بدانیم و همه پیچیدگی‌های وجودی او را به خوبی بشناسیم.
معاون بهداشت دانشگاه با مقایسه نظریه پردازان عرصه سلامت روان از گذشته تاکنون و توجه به سلامت معنوی به عنوان عامل اثرگذار در سلامت روانی گفت: در همه مکاتب بر تاثیر آشنایی با جنبه‌های هستی شناسی و رابطه فیزیک و متافیزیک  و ایمان به غیب، بر ارتقاء سلامت روان تاکید شده و اگر به این جنبه‌ها توجه نشود اثرگذاری اقدامات ما سطحی خواهد بود.
دکتر اولیایی منش با تاکید براینکه بخش اصلی وجود انسان روح و بخش فرعی آن جسم است افزود: در دنیای جدید که متاثر از رسانه‌ها و فضای مجازی و مدرنیته است تنها کسانی که به عمق عالم هستی و رابطه خالق و مخلوق توجه می‌‌کنند به شور و نشاط واقعی و وصف ناپذیر دست میابند. اینان هم خود از سلامت روان و نشاط در زندگی برخوردارند  و هم می‌توانند برای سلامت روان و روحی مردم چاره سازی کنند.  اینان هم خود شکرگزار خالق هستند و هم خیرخواه دیگران و همه مخلوقات خداوند هستند و چاره دردهای بشر را در اتصال و ارتباط انسان با خداوند می‌دانند. اینگونه است که عواملی چون توکل و توسل در سلامت روان نقشی اساسی می یابند.
در این همایش موضوعات مربوط به سلامت روان در محیط کار، راهکارهای پیشگیری از خودکشی و راه‌های پیشگیری از فرسودگی شغلی بررسی شد.
حضور هنرمندان به عنوان سفیران سلامت دانشگاه و اجرای موسیقی زنده از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

بررسی عوامل تاثیر گذار در سلامت روان
در این همایش دکتر محمدرضا شالبافان سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت به تاثیر محیط کار در سلامت روان اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه 60 درصد جمعیت جهان شاغل هستند این هفته فرصتی است که فعالان عرصه سلامت روان کاری کنند که مردم سراسر جهان از این امر بهره مند باشند دکتر شالبافان به عوامل خطر سلامت روان در محیط کار اشاره کرد و افزود: حمایت محدود از همکاران یا نظارت مستبدانه، خشونت و آزار و اذیت، تبعیض و محرومیت، ارتقا کم یا بیش از حد، نا امنی شغلی و دستمزد ناکافی و خواسته های متناقض محیط کار و خانه از جمله عوامل خطر سلامت روان در محیط کار شناخته می شود.
وی با تشریح اقدامات دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت روان گفت: در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب برنامه سراج خدمات سلامت روان به مردم ارایه می شود.
سپس دکتر امیر حسین جعفری رئیس بیمارستان روزبه، راهبردهای پیشگیری از خودکشی را تشریح کرد و گفت: 90 درصد افرادی که دراثر خودکشی فوت می کنند مبتلا به بیماری های روانپزشکی هستند که با افزایش دسترسی به خدمات سلامت روان و غربالگری افراد می توان این افراد را شناسایی از بروز خودکشی پیشگیری کرد.
دکتر جعفری فرهنگ حاکم بر جوامع را از جمله موانع مراجعه افراد به روانپزشک دانست و گفت: مولفه های اجتماعی و اقتصادی در بروز خودکشی نقش دارد اما باید بدانیم که این اقدام قابل پیشگیری است و همکارانی که خدمات مراقبت های اولیه را ارایه می دهند با اجرای دستورالعمل هایی که در این زمینه وجود دارد می توانند نسبت به شناسایی و درمان این افراد اقدام کنند.
در ادامه دکتر محمد علی فلاح زاده مشاور علمی گروه سلامت روان معاونت بهداشت، عوامل تاثیرگذار در فرسودگی شغلی را تشریح کرد.

 

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 281411
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *