سمینارآسیفکسی نوزادی در بیمارستان شریعتی برگزار شد

سمینارآسیفکسی نوزادی با هماهنگی گروه مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان و همکاری بیمارستان شریعتی برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان شریعتی، سمینارآسیفکسی نوزادی چهارشنبه 28 آذر 97 با حضور متخصصین اطفال، زنان، کارشناسان پرستاری بخش‌های نوزادان و NICU در بیمارستان شریعتی برگزار شد. دکتر اسلامیان عضو هیئت‌علمی گروه زنان دانشگاه در این سمینار با توضیح این‌که هر جنین در طی زایمان درخطر هایپوکسی، هایپوکسمی وآسیفکسی قرار دارد گفت: انتظار می‌رود با کنترل دقیق جنین حین زایمان از این مشکلات جلوگیری شده ودرصورت بروز، تشخیص درزمان مناسب و برخورد صحیح با آن باعث کاهش عوارض، معلولیت‌ها و مرگ ومیرجنین شویم. دکتر اسلامیان در این سمینارمانیتورینگ مداوم جنین حین زایمان را یکی از راهکارهای مقابله با آسیفکسی دانست و گفت: با تفسیروقراردادن نوار قلب در طبقه‌بندی 3 تا 1 از مداخلات زودرس می‌توان جلوگیری کرد و با رسیدگی مناسب به جنین درخطر و همچنین تصمیم‌گیری مناسب جهت انجام زایمان به‌موقع می‌توان ازآسیفکسی پیشگیری کرد.
 دکتر ستاره ثاقب دبیر علمی این برنامه وعضوهیات علمی گروه نوزادان دانشگاه همچنین درباره مراقبت‌های اولیه نوزاد گفت: در نوزادی که خطر بالا برای بروز آسیفکسی دارد، نیاز است از مسائل هایپوکسی بعد از تولد جلوگیری شود لذا توجه به احیاء درست و ارائه مراقبت‌های اولیه در ساعات اول عمر نوزاد ضروری است. وی افزود: با توجه به اینکه آنسفالوپاتی درزمینهٔ علل دیگری نیز اتفاق می‌افتد لذا توجه به عوامل تشخیصی حائز اهمیت است بنابراین کار تیمی گروه زنان و نوزادان و درمان دقیق بعد از تولد در کاهش عوارض درازمدت کمک‌کننده است.
 احمدی کارشناس نوزادان معاونت درمان همچنین توجه به اهمیت پیشگیری از بروز آسیفکسی را در کاهش میزان مرگ‌ومیر و موربیدیتی نوزادی، ارتقاء مهارت توانمندسازی کلیه کارکنان مرتبط با مادر و نوزاد مؤثر دانست و این موارد را از اولویت‌های این معاونت درمان نام برد. وی افزود: کارگاه‌های احیاء نوزاد، ارزیابی سلامت جنین و ACRON در سطح دانشگاه به این منظور با همکاری اساتید و اعضاء هیئت‌علمی برگزار می‌شود.
در این برنامه دکتر اشرف جمال فوق تخصص پری ناتال درباره علل و پیشگیری آسیفکسی انته پارتوم، دکتر اسلامیان فوق تخصص پری ناتال درباره نحوه برخورد با مانیتورینگ مشکوک در لیبر، دکتر نورزا ده فوق تخصص پری ناتال درباره بررسی سلامت جنین در مادران پرخطر در طول دوران بارداری، دکتر زرکش فوق تخصص نوزادان درباره تفسیر گازهای خونی بند ناف، دکتر پالیز بان فوق تخصص نوزادان درباره فلج مغزی و HIE، دکتر سنگسری درباره تشخیص HIE در ساعت اول بدو تولد، دکتر ویسی زاده فوق تخصص نوزادان درباره آسیفکسی بعد از تولد و دکتر پاک رادیولوژیست درباره تشخیص زمان HIE با تصویربرداری توضیح دادند.
خبر: فرانک معصومی فرد
عکس: مهدی ولی الهی

 فرانک  معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد