سومین کارگاه ارتقاء ائمه جماعت دانشگاه علوم پزشکی تهران با موضوع ارتباط مؤثر برگزار شد

به همت مدیریت امور روحانیون و مبلغین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، سومین جلسه کارگاه آموزشی ائمه جماعات با موضوع «ارتباط مؤثر» برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه سوم این کارگاه آموزشی از ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه، 11 شهریور 95 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در سالن همایش‌های دانشکده پرستاری آغاز شد.
در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به ائمه جماعات حاضر در کارگاه با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) عنوان کرد: اما می‌فرمایند «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس - شبهات و نادانى‌ها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمى‌آورند» و از این بیان مشخص می‌شود که دانشمند و عالمی که زمان‌شناس باشد، شبهه‌ها او را دچار مشکل نخواهد کرد و اگر انسان جلوتر از زمان خود باشد؛ به تمام شبهاتی که در آن جامعه وجود دارد مسلط خواهد بود و همیشه خودش را برای پاسخ‌گویی به شبهات و هجوم آن‌ها آماده نگه می‌دارد.
وی در خاتمه با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط برای انتقال مفاهیم، اظهار داشت: روابط اجتماعی حرف اول را در یک مجموعه دانشگاهی می‌زند و ما که به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه شناخته می‌شویم باید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
در ادامه جلسه دکتر کاظم‌زاده عطوفی، روانشناس بالینی و عضو هیئت‌علمی دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعریف ارتباط پرداخت و گفت: ارتباط عبارت است از فرآیند تعاملی که طی آن انتقال پیام انجام می‌شود؛ همچنین تنها وسیله رفع مسائل و مشکلات با دیگران و تنها وسیله ارائه اطلاعات به دیگران و دریافت اطلاعات از آن‌هاست؛ همچنین از طریق برقراری ارتباط است که عاطفه به دیگران منتقل می‌شود.
وی افزود: مهار هیجان‌های منفی، نظیر خشم تنها از طریق برقراری ارتباط سالم میسر است و بلوغ یک اجتماع منوط به سیالی ارتباط‌های بین فردی است به‌طوری‌که بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی، ریشه در ارتباط ناسالم دارند.
دکتر کاظم‌زاده در ادامه ارتباط را به دو جزء کلامی و غیرکلامی تقسیم کرد و گفت: محتوای کلام، چگونگی شروع صحبت، نحوه جمله‌بندی، زمان‌بندی ارتباط کلامی، ملاحظات موقعیتی و چگونگی جمع‌بندی و ختم ارتباط از اجزای کلامی ارتباط هستند و تن صدا، آهنگ صدا، تماس چشمی و حالت‌های چهره‌ای و ژست‌ها و حالت‌های بدنی از اجزای غیرکلامی ارتباط است.
وی همچنین عوامل موانع ارتباطی را برشمرد و گفت: قضاوت کردن، ارجاع به خود، بی‌توجهی به احساسات فرد مقابل، قطع کردن صحبت فرد مقابل، ارائه راه‌حل، مسخره کردن، تهدید کردن و برچسب زدن از عوامل موانع ارتباطی می‌باشند.
عضو هیئت‌علمی دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف انواع گوش دادن پرداخت و گفت: گوش دادن به دو نوع معمولی و فعال دسته‌بندی می‌شود؛ که در گوش دادن معمولی شنیدن غیرارادی است اما در گوش دادن فعال علاوه بر گوش کردن، عنصر دیگری به نام تمرکز افزوده می‌شود.
وی در ادامه به بیان خصوصیات گوش دادن فعال پرداخت و گفت: مواردی همچون ایجاد آمادگی در خود، اختصاص زمان بیشتر به گوش دادن به‌جای صحبت کردن، عدم تکمیل جملات دیگران، عدم پاسخ به سؤال با یک سؤال دیگر، آگاه بودن از جهت‌گیری‌های شخصی، نپرداختن به تکمیل یا عدم اشتغال ذهنی به مسائل دیگر، عدم سلطه‌جویی در مکالمه، پرسیدن سؤالات باز و پاسخ دادن به فرد مقابل، از ویژگی‌های گوش دادن فعال است و توجه به این نکته لازم است که گوش دادن فعالانه زمانی حاصل می‌شود که در آن توجه، توأم با تمرکز باشد.
دکتر کاظم‌زاده در ادامه به تقسیم‌بندی سبک‌های برقراری ارتباط به سبک‌های پرخاشگرانه، منفعلانه و جرئت مندانه پرداخت و گفت: در سبک پرخاشگرانه فرد از تهدید و تضییع کردن حق دیگران و برخورد توهین‌آمیز استفاده می‌کند درحالی‌که در سبک منفعلانه فرد با عذرخواهی افراطی و کوچک انگاری خود و تمامی افکار و احساسات، حقوق خود را به نفع طرف مقابل نادیده می‌گیرد؛ اما در مقابل این دو سبک برقراری ارتباط، وقتی‌که فرد از حقوق، افکار و احساسات خویش به شیوه مستقیم، صادقانه و مناسب دفاع می‌کند، درواقع ارتباط جرئت مندانه رخ‌داده است.
وی در خاتمه اظهار داشت: برای افزایش کیفیت ارتباط در خانواده باید کارهای گروهی نظیر قدم زدن، شرکت در فعالیت‌های خیرخواهانه، تصمیم‌گیری‌های جمعی و مسئولیت‌پذیری خانوادگی بین اعضاء صورت پذیرد.
توضیح اینکه کارگاه آموزشی جاری سومین مرحله از سلسله کارگاه‌های ارتقاء توانمندی ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با موضوع «ارتباط مؤثر» بود که مرحله دوم آن اردیبهشت‌ماه 95 برگزارشده بود./ق

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی