معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازدید از آزمایشگاه پیش بالینی:

فرآیندهای آموزشی و پژوهشی آزمایشگاه پیش بالینی بسیار مهم و نوآورانه است

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی تحریم‌های ایران را یکی از راه‌های پیشرفت کشور برای ساخت دستگاه‌های مورد نیاز آزمایشگاه پیش بالینی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران آزمایشگاه پیش بالینی، دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمود قاضی خوانساری مدیر تحصیلات تکمیلی، دکتر حسین قنبری مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی و آزاده اشتیاقی مدیر امور عمومی معاونت آموزشی این دانشگاه شنبه 15 مرداد 1401 از بخش‌های مختلف این آزمایشگاه بازدید کردند.

دکتر محمدرضا آی در این بازدید ابتدا به معرفی آزمایشگاه پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های آن ارائه کرد.

محمدرضا آی با بیان اینکه آزمایشگاه پیش بالینی در کشور سابقه خیلی زیادی ندارد گفت: روزهای نخست که موضوع احداث این آزمایشگاه مطرح شد افراد زیادی تصور می‌کردند منظور کلینیک‌های دامپزشکی و تصویربرداری از حیوانات است.

وی بزرگ‌ترین چالش در تصویربرداری را دقت و کیفیت تصاویر گرفته‌شده مطرح کرد و افزود: اگر یک انسان را با یک موش مقایسه کنیم 1500 بار حد آن کوچک‌تر است به همین خاطر دستگاه‌هایی که برای تصویربرداری موش استفاده می‌شود باید به همان نسبت دقیق‌تر و کیفیت تصویر بهتری داشته باشد.

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی تحریم‌های علیه ایران را یکی از راه‌های پیشرفت کشور برای ساخت دستگاه‌های مورد نیاز آزمایشگاه پیش بالینی دانست و همین عامل باعث شد که شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به ساخت چنین تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته کرده و این آزمایشگاه تجهیز شود.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته حدوداً 870 پروژه در آزمایشگاه ثبت شده و این پروژه‌ها قبل از راه‌اندازی این مرکز یا انجام نمی‌شد یا به سختی در بیمارستان‌ها انجام می‌شد گفت: بسیاری از اساتید وقتی امکانات پیش بالینی وجود نداشت، پروژه‌ها را به آن سمت تعریف نمی‌کردند، اما هر ساله تعداد پروژه‌ها در آزمایشگاه پیش بالینی رشد صعودی داشته است و در سال 1401 هم نسبت به سال گذشته تعداد پروژه‌ها بیشتر خواهد بود.

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی یکی از ویژگی‌های مهم این مرکز را برگزار کردن دوره‌های آموزشی دانست و گفت: این دوره‌ها برای بسترسازی پژوهش و آشنایی با دستگاه‌هایی که وجود دارد برگزار می‌شود تا پژوهشگران بتوانند پژوهش تألیف کنند و بعداً جزو مشتری‌های ما باشند.

دکتر محمدرضا آی با بیان اینکه آزمایشگاه در برگزار کردن دوره‌های آموزشی در حد یک دانشگاه و دانشکده عمل کرده است گفت: از زمان راه‌اندازی به ده هزار و 200 نفر و نزدیک به چهل هزار نفر ساعت اینجا آموزش داده شده که این آموزش‌ها هم به صورت حضوری و هم در دوران کرونا به صورت مجازی برگزار شده است.

در ادامه دکتر حسین قدیری معاون اجرایی آزمایشگاه پیش بالینی به معرفی سیستم CRM این آزمایشگاه پرداخت و بیان کرد ما با هدف این‌که همیشه حق را به محققان بدهیم و آن‌ها در الویت باشند این سیستم را راه‌اندازی کردیم.

وی افزود ما با برگزاری کمپین‌ها، آموزش، وب‌سایت و ... محققان را به این آزمایشگاه جذب کردیم تا با خدمات این مرکز آشنا و از آن استفاده کنند و با توجه به دیتابیس جمع آوری شده اساتید برجسته شناسایی و از آن‌ها تقدیر شده است.

همچنین او در خصوص فرایند نحوه پذیرش پروژه و ارائه خدمات و کنترل کیفی توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر احسان شریف معاون پژوهشی آزمایشگاه پیش بالینی، با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت‌های آزمایشگاه، اهمیت آموزش در این حوزه بین‌رشته‌ای، معرفی آزمایشگاه در دانشگاه‌های مختلف بیان کرد ما با هدف تربیت اساتید و ایجاد یک هم‌افزایی باشگاه پژوهشگرانی را راه‌اندازی کردیم.

وی در خصوص خبرنامه آزمایشگاه پیش بالینی با رویکرد اطلاع‌رسانی مقالات و اخبار روز جهان به محققان توضیحاتی ارائه داد و گفت بر اساس بازخوردهای دریافتی اقدام به راه‌اندازی مرکز آموزشی کرده‌ایم تا پژوهشگران از هر کجای کشور بتوانند به آموزش‌های این حوزه دسترسی داشته باشند.

دکتر فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست گفت: فرآیندهای دستگاه‌ها، فرآیند آموزشی و پژوهشی که در این مرکز انجام می‌شود حائز اهمیت، بسیار مهم و نوآورانه است.

وی افزود: این آزمایشگاه محیط بسیار جذابی در حوزه آموزش و پژوهش دارد و انشا الله بتوانیم با کمک در این زمینه باعث ارتقاء بهتری برای حوزه آموزش با استفاده از تجهیزات و فرآیندهایی که در اینجا اتفاق می‌افتد شویم و کمک کنیم که دوره‌های تحصیلی و فوق‌برنامه که در دانشگاه در سطوح مختلف دکتری و کارشناسی ارشد و حتی بالینی برگزار می‌شود و درجاهایی که نیازمند این حوزه خدمات هستند بتواند گسترش پیدا کند.

دکتر علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم هر حمایتی که از دست ما برمی‌آید برای پیشرفت این مرکز انجام دهیم و در آخر از همه همکاران تشکر می‌کنم و انشا الله در آینده خدماتشان بیش‌ازپیش گسترش پیدا کند.

دکتر حسین قنبری رئیس دانشکده‌های فناوری نوین پزشکی و مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این بازدید بیان کرد که نرم‌افزاری به نام (آزمات) نوشته‌شده است که تجهیزات آزمایشگاهی، بیمارستانی و گروه‌ها در آن آورده شده تا بتوانیم تجهیزات را در اختیار افراد قرار دهیم.

مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود چنانچه شبکه (آزمات) فعال شود، حضور مراکزی مثل شما در بین دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیار مؤثر خواهد بود تا آموزش‌های خاص در آن ارائه شود و بازار کاری ایجاد و گسترش پیدا می‌کند.

در ادامه دکتر محمود قاضی خوانساری افزود: یکی از بهترین مشارکت‌های بین آموزش دانشگاه با این آزمایشگاه به‌کارگیری خود دانشجویانی است که واحدهای کارورزی و کارآموزی مرتبط دارند و هدف این است که با یک کار جدید و نو در حوزه‌های مختلف آشنا شوند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بعضی از اساتید بسیار علاقه‌مند هستند تا با آزمایشگاه در ارتباط باشند خاطر نشان کرد: بعضی از گروه‌هایی که از نظر علمی به شما نزدیک هستند بتوانند از امکانات آزمایشگاه پیش بالینی استفاده کنند تا هم‌افزایی بین گروه‌ها افزایش یابد.


زهرا  قدیری
تهیه کننده:

زهرا قدیری

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *