نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه با موضوع بسیج ملی کنترل فشار خون برگزار شد

دکتر دلاوری در نشست خبری «بسیج ملی کنترل فشار خون» از ابتلای نزدیک به ۳۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در کشور به پرفشاری خون خبر داد.

نشست خبری «بسیج ملی کنترل فشار خون» با حضور معاون بهداشت و جمعی از خبرنگاران روز سه شنبه 31 اردیبهشت ماه 98 در دفتر معاون بهداشت دانشگاه برگزار شد.
در این نشست دکتر علیرضا دلاوری معاون بهداشت و دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون دانشگاه گفت: برنامه ای که قرار است انجام شود از 27 اردیبهشت ماه آغاز و تا 15 تیرماه طی دو مرحله انجام می شود، قسمت عملیاتی این برنامه از 27 اردیبهشت ماه تا 18 خردادماه در جهت آگاه سازی، هماهنگی های بین بخشی و اطلاع رسانی به مردم در برای فشار خون وآماده سازی سیستم ها و ساختارها است تا از این طریق غربالگری افراد بالای 30 را به شکل مناسب انجام دهیم.
معاون بهداشت دانشگاه افزود: مرحله دوم این طرح از 18 خردادماه تا 15 تیرماه به صورت غربالگری توسط تیم های مستقر در پایگاه ها و مراکز بهداشت، مراکز جامع سلامت و همچنین خانه های سلامت در روستا و تیم های سیاری که برای هر دانشگاه پیش بینی شده انجام می شود که با دعوت افراد بالای 30 سال برای چک کردن فشار و ثبت و معرفی افرادی که دچار بیماری شده اند به کلینیک های تخصصی که در بیمارستان های دانشگاهی و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است صورت می گیرد.
دکتر دلاوری گفت: برای نظارت مستمر این برنامه در مراحل مختلف ارزشیابی در نظر گرفته شده تا بتوانم بر این طرح به صورت مستمر نظارت داشته باشیم و نتایج آن را بدست آوریم.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به 30 درصد جمعیت بالای 30 سال کشور دچار پرفشاری خون هستند افزود: طی مطالعاتی که به صورت ملی در کشور انجام‌شده حدود 28 درصد بانوان و حدود 26 درصد آقایان بالای 30 سال دچار بیماری فشارخون بالا هستند.
معاون بهداشت گفت: فشارخون در اکثر اوقات بیماری بدون علامت است و مهم‌ترین عوارض آن سکته‌های مغزی، سکته‌های قلبی، نارسایی قلب، نارسایی کلیه، اختلالات عروقی در اندام‌ها و اندام‌های تحتانی که در بسیاری از موارد عوارض آن جبران‌ناپذیر است.
دکتر علیرضا دلاوری گفت: نظام سلامت کشور از سال‌های قبل به‌صورت روتین در مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت، فشارخون افراد بالای 30 سال را کنترل می‌کرد و بالغ‌بر دو دهه است که در کشور این کار صورت می‌گیرد، ولی بسیج و کمپین‌های این‌چنینی سطح آگاهی مردم و میزان بیماریابی را افزایش می‌دهد.
دکتر دلاوری بابیان اینکه تقریباً 50 درصد افرادی که فشارخون بالا دارند از بیماری خود مطلع نیستد گفت: کسانی هم که از بیماری خود اطلاع دارند به‌درستی بیماری خود را کنترل و درمان نمی‌کنند درصورتی‌که این بیماری به‌راحتی قابل‌کنترل است.
معاون بهداشت دانشگاه افزود: مجموعه‌ای از بیماری‌ها شامل فشارخون، افزایش وزن، افزایش چربی خون و تری گلیسیرین و کبد چرب بیماری‌هایی هستند که به‌عنوان سندروم متابولیک شناخته می‌شوند که 34 در صد جامعه گرفتار چنین بیماری‌هایی هستند.
دکتر دلاوری ادامه داد: اگر به کنترل فشارخون بپردازیم بسیاری از بیماری‌ها را می‌توانیم شناسایی و بیماریابی کنیم و کمک کنیم تا بیماری‌های غیر واگیر در کشور ساماندهی شوند و این امر منجر می‌شود تا مرگ زودرس در کشور کاهش پیدا کند.
معاون بهداشت در پایان گفت: درزمینهٔ کنترل فشارخون 39 کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی از سال 2017 فعالیت کردند که بیشتر مطالعه در این زمینه بوده و اعداد آن با این طرح قابل قیاس نیست ولی در ایران هدف این طرح شناسایی حداقل 50 درصد افرادی که دارای فشارخون هستند است که این امر به همکاری سایر سیستم‌ها و عزم ملی نیاز دارد.
خبر: نسیم اخگر

عکس: اسماعیل استاجی

 

نسیم اخگر
تهیه کننده:

نسیم اخگر