نشست روسا و معاونان پژوهشی مراکز تحقیقاتی فعال در برنامه دیپلم پژوهشی با معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه

نشست روسای مراکز تحقیقاتی فعال در برنامه دیپلم پژوهشی به میزبانی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعداد های درخشان با هدف ارائه گزارش عملکرد دیپلم پژوهشی در سال های اخیر، گفت و گو و تبادل نظر، بررسی مشکلات موجود و ارائه نظرات به منظور اصلاح و افزایش کارایی 30 آبان 1402 در سالن اجلاس آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

نشست روسا و معاونین پژوهشی مراکز تحقیقاتی فعال دربرنامه دیپلم پژوهشی با معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت تحقیقات و فناوری، این جلسه هم اندیشی با حضور دکتر علی اکبری ساری، سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر غلامرضا حسن پور، مدیر امور عمومی تحقیقات و فناوری، دکتر بهادر مکی آبادی، سرپرست مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویی و رئیس مرکز رشد استعداد‌های درخشان، دکتر مسعود یونسیان، عضو شورای عالی، روسا، معاونان پژوهشی و نمایندگان ۳۰ مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه دیپلم پژوهشی، روز سه‌ شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در سالن اجلاس آزمایشگاه جامع  دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در این نشست پس از خوش آمد گویی و خیر مقدم دکتر مکی آبادی به میهمانان، ابتدا روسا و نمایندگان هر مرکز به معرفی و فعالیت‌های دیپلم پژوهشی خود پرداختند، سپس دکتر نوری زاده، معاون مرکز به بیان فعالیت‌ها در دو محور آموزشی و پژوهشی و دستاوردها و عملکرد  برنامه دیپلم پژوهشی طی دوره‌های گذشته پرداخت.
وی افزود: از سال ۱۳۹۰ تا  ۱۴۰۰ تعداد ۳۱۷ نفر دانشجوی دیپلم پژوهشی به  مراکز تحقیقاتی معرفی و در این دوره آموزشی شرکت کردند. با اصلاح آیین نامه دیپلم پژوهشی در سال ۱۴۰۰، از تابستان ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ تعداد 260  نفرفراگیر در دوره‌های ماژولار دیپلم (دوره¬ های عمومی و پایه) آموزش دیدند که از این  تعداد، ۹۹ نفر به مراکز تحقیقاتی معرفی و برای شروع دوره تخصصی و انجام پایان نامه جذب شده‌اند.
  پس از آن روسای مراکز تحقیقاتی و یا نمایندگان آن‌ها نقاط قوت و ضعف‌های دوره، پیشنهاداتی در خصوص نحوه  اطلاع رسانی دوره، جذب و نحوه همکاری مراکز و اساتید و بهبود فرآیندهای اجرایی را بیان کردند.
در پایان دکتر اکبری ساری، در سخنان خود با نگاهی اجمالی به دوره‌های آموزش پژوهش در دانشگاه گفت نسبت به دهه‌های گذشته، در حال حاضر فرصت‌های زیادی برای دانشجویان برای یادگیری و انجام پژوهش فراهم شده که دوره دیپلم پژوهشی یکی از سامان یافته‌ترین و پر ظرفیت ترین آنها است که در عین حال واجد نقاط ضعف و کاستی‌هاییاست که با کمک  مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان و مراکز تحقیقاتی درگیر در این برنامه به امید خدا در آینده نزدیک رفع خواهد شد.
توضیح اینکه دیپلم پژوهشی را مرکز رشد استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، طراحی کرده و پس از تصویب آیین نامه آن در شورای دانشگاه در سال ۱۳۸۹، اجرا شده است. این دوره درسی که منتج به اخذ گواهی نامه معتبر دیپلم پژوهشی (با امضای معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران) می شود، با تاکید بر اصولی چون افزایش دانش و مهارت‌های پژوهشی دانشجویان طراحی شده است و در سایه انجام این مهم، می توان هم افزایی در پژوهش، آموزش و تربیت پژوهشگران توانمند در علوم پزشکی را انتظار داشت.

 

فاطمه تقی زاده
تهیه کننده:

فاطمه تقی زاده