وبینار یافته های جدید در میکروبیوم انسان

پشتیبانی مطالعات علمی از نقش میکروبیوم روده به عنوان عضو و همچنین شریک سیستم غدد درون ریز انسان

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم صبح روز پنجشنبه 10 تیر 1400 میزبان وبینار یافته های جدید در میکروبیوم انسان و نقش آن در تشخیص، پیش آگهی و درمان بیماری ها با همکاری انستیتو پاستور ایران بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در این وبینار دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه با تاکید بر نقش میکروبیوتای انسان در سلامت و بیماری گفت: طی یک دهه گذشته تحقیقات در زمینه میکروبیوم در جهت بررسی محتوای ژنتیکی میکروارگانیسم های ساکن در بدن انسان پیشرفت قابل تحسینی داشته است و بشر توانسته است به ابعاد جدیدی از اثرات میکروبیوتای دستگاه گوارش و ارتباط آن با اختلالات متابولیکی و بیماری های مرتبط پی ببرد که راه را برای درمان بسیاری از این بیماری ها هموارتر خواهد کرد. 
دکتر لاریجانی با تاکید بر نقش مفید میکروب ها در بدن افزود: زندگی انسان غیرقابل تفکیک از ارتباط و تعامل با میکروارگانیسم ها است بصورتیکه میکروبیوتا عملکردهای مختلفی در بدن از جمله دفاع در برابر ارگانیسم های پاتوژن، کمک به هضم غذا، تخریب توکسین ها و تسهیل عملکرد سیستم ایمنی را برعهده دارد.
وی با این پیشگفتار که میکروبیوم عملکردهای متابولیکی و سیگنال های مولکولی متنوعی را برای حفظ سلامتی فراهم می کند، تصریح کرد: میکروبیوتای روده در حال حاضر به عنوان یک شریک مهم برای سلولهای انسانی در نظر گرفته می شود و با همه سلولهای انسان تعامل دارد.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: متابولیت های زیادی توسط میکروبیوم روده تولید می شود که می تواند بر متابولیسم ما تأثیر بگذارد. وی با اشاره به بهره گیری از روش های داده کاوی در رسیدن به اهداف پزشکی شخصی در مطالعات اخیر گفت: نتایج یک تحقیق با همین متدولوژی نشان داده است که از میکروبیوم روده می توان برای پیش بینی پاسخ های فردی گلوکز خون به رژیم های غذایی در بیماران پیش دیابتی استفاده کرد. 
دکتر لاریجانی با اشاره به ارتباط بین بیماری های غیرواگیر و دیس بیوز میکروبیوتای روده گفت: سلامت میکروبیوم روده ممکن است به پیشگیری و یا درمان مجموعه ای از بیماری های غیرواگیر کمک کند.
ایشان با تاکید بر این که اختلال در ترکیب میکروبیوتا با چندین بیماری غدد درون ریز از جمله دیابت، چاقی، پوکی استخوان، اختلالات تیروئید و سندرم متابولیک مرتبط است، از وجود یک رابطه دو طرفه بین میکروبیوم روده و افزایش سن خبر داد و افزود: تغییرات مرتبط با سن در میکروبیوم روده افراد را نسبت به ابتلا به بیماری های مزمن همچون بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، چاقی، دیابت، بیماری های اسکلتی – عضلانی و بیماری های نورودژنراتیو مستعد میکند. 
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران هم چنین افزود: میکروبیوم روده و ساعت زیستی بدن نقشی هماهنگ در پردازش عصبی، تنظیم متابولیسم ، واکنشهای التهابی و شروع و پیشرفت بیماری دارند.
وی در پایان افزود: انتظار می رود فناوری های میکروبیوم نقشی اساسی در توسعه پلتفورم های جدید کشف دارو و کاربردهای تشخیصی در پزشکی فرد محور داشته باشند.
توضیح اینکه در ادامه این جلسه علمی دکتر سید داور سیادت، استاد باکتری شناسی پزشکی انستیتو پاستور ایران  مفاهیم جدید از تاثیر عوامل درون زا و بیرون زا بر الگوی میکروبیوتای انسان را تشریح کرد.

نقش متابولیت های مترشحه از میکروبیوتای روده در اختلالات آندوکرین نیز توسط دکتر شیرین حسنی رنجبر فوق تخصص غدد و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی ارائه شد.

دکتر ماندانا حسن زاد، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پزشکی شخصی نیز سخنرانی با موضوع رویکرد پزشکی فرد محور و ارتباط آن با میکروبیوم را ارائه کرد.

همچنین میکروبیوتا در بیماری های کبدی توسط دکتر پژمان روحانی، فوق تخصص گوارش کودکان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد و دکتر هانیه السادات اجتهد دکترای بیوتکنولوژی پزشکی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم نقش میکروبیوم بدن انسان و محیط زیست را در بقای بشریت، رسیدن به اهداف توسعه پایدار و حفظ سلامت انسان ها تشریح کرد.

در ادامه، دکتر مریم تاج آبادی دکترای میکروبیولوژی و رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران به  تفصیل نقش پیروبیوتیک ها را در اختلالات متابولیک تشریح کرد و دکتر سید علی نجومی استادیار انستیتو پاستور ایران نیز به ایراد سخن با موضوع پروبیوتیک ها از آزمایشگاه تا بازار پرداخت.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *