• تاریخ انتشار : 1403/07/16 - 07:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 19
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مراسم افتتاح رسمی ادغام خدمات توان‌بخشی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی برگزار شد

گامی بلند به سوی عدالت در سلامت؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران، الگوی نوآوری در ارائه خدمات جامع توان‌بخشی

دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان نماد عالی آموزش کشور در راستای ایجاد دانشگاه اجتماعی و ارائه الگوهای نوآور از سال 1401 در مرکز بهداشت جنوب تهران، مرکز خدمات جامع سلامت میثم، ادغام برنامه خدمات توان‌بخشی در حوزه‌های آموزشی و درمانی را به‌صورت آزمایشی اجرا کرده است و پس از کسب تجربیات موفق، این برنامه به‌صورت رسمی روز چهارشنبه 11 مهر 1403 افتتاح شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر محمد رضا سلمانی، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران در مراسم افتتاحیه گفت: ادغام برنامه توانبخشی در نظام سلامت در پروژه یک دقیقه ای با مسئولان دانشگاه که توسط روابط عمومی دانشگاه برگزار کرده بود شروع و سپس تفاهم نامه ای با دانشکده توانبخشی دانشگاه برای اجرا در مرکز خدمات جامع سلامت میثم در منطقه 17 شهر تهران بسته و پویش اجرا شد و در حال حاضر خدمات توانبخشی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی ، کار درمانی و شنوایی سنجی در حال انجام است و در مدت دوسال گذشته که این  پویش انجام شده، حدود 4 هزار خدمت به مراجعه کنندگان ارائه شده است و امروز در واقع دومین سالگرد این برنامه بود و قرار است که تفاهم نامه جدیدی با گسترش خدمات این پروژه در سایر مراکز خدمات جامع سلامت منتخب تحت پوشش جنوب امضا شود.
در این برنامه دکتر عباس وثوق مقدم، عضو هیئت‌علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت و رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما تکلیف قانونی روی دوشمان است تا نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران را ارتقا ببخشیم. بر اساس سیاست‌های کلی سلامت که در سال 93 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد در معاونت بهداشت برنامه‌ای راهبردی با عنوان نوسازی خدمات بهداشت همگانی (نخبه) در سال ۱۳۹۹ طراحی شد. بهداشت تهران به‌سلامت ایران می‌اندیشد، شعار چشم‌اندازی برنامه است و یکی از وظایفی که در این برنامه دیده‌شده این است که به خدماتی که در شبکه‌های بهداشت و درمان در حال ارائه است جامعیت ببخشیم و عدالت را ارتقا دهیم.
وی در ادامه به جمعیت تحت پوشش که عمداً افرادی هستند که در جنوب شهر زندگی می‌کنند و کم برخوردار هستند اشاره کرد و افزود: بر اساس بند 1 و 8 سیاست‌های کلی سلامت ما باید در شبکه‌های بهداشت و درمان خدماتی فراهم کنیم که شامل خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توان‌بخشی باشند و در یک چهارچوبی که قالب شبکه‌های بهداشت و درمان را حفظ و به سمت نظام شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت (نجات) حرکت کند.
دکتر وثوق گفت: در حقیقت مأموریت این شبکه ارتقا یافته، بر اساس بند 2 سیاست‌های کلی سلامت که تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات را تکلیف کرده است، ارتقای سلامت و توسعه پایدار و عادلانه در منطقه هست. بر این اساس ما در مرکز بهداشت جنوب تهران این سیاست را پیش گرفتیم تا در مناطق 10، 11، 16، 17، 19 و بخش آفتاب از فرصت‌های حضور مردم و فرصت‌هایی که دستگاه‌های اجرایی وادارات مختلف دارند استفاده کرده تا بتوانیم سواد سلامت مردم را اضافه کنیم تا مردم بدانند چطور از خودشان مراقبت کنند و چطور از خدمات سلامت به‌صورت منطقی استفاده کنند.
وی در ادامه بر اینکه دستگاه‌های اداری تصمیمات و وظایف خود را در راستای بهبود سلامت مردم انجام دهند تأکید کرد. ایشان گفت: مخاطراتی که ممکن است در حین ارائه خدمات برای مردم فراهم شود را کمتر کنیم و بخش خصوصی که بخش بزرگی در ارائه خدمات سلامت دارد با استانداردهای خدمات جامع و همگانی سلامت هماهنگ شود و این نیازمند این است که ما رویکرد به سمت مناطق شهرداری برده و سپس مراکز خدمات جامع سلامت منتخب را شناسایی کنیم.
وی در ادامه افزود: مرکز خدمات جامع سلامت میثم منطقه 17 مرکز منتخب ما است که جدا از اینکه در حال جامع کردن خدمات است، توان مدیریتی، تولیتی و حکمرانی منطقه‌ای خودش را افزایش می‌دهد. در همین راستا خدمات توان‌بخشی، سلامت روانی اجتماعی و خدمات دندانپزشکی را به مرکز بهداشتی و درمانی سابق اضافه کردیم و خدمات در حال جامع شدن است و از کمک مردم، ادارات در سطح منطقه به‌خصوص شهرداری استفاده می‌کنیم.
عضو هیئت‌علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت و رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران به یکی از زیر نقش‌های مهم که شامل اعضای مختلف هیئت‌علمی، پژوهشگران، دانشجویان و دانش‌آموزانی که در حال تحقیق هستند اشاره کرد و گفت: در این مرکز اتاقی درست کردیم با عنوان رصد و اقدام جامعه (رواج) که شورای اندیشه، فن و عمل (شافع) را در آن تشکیل دادیم که به دنبال علم نافع است. علمی که سبب می‌شود که مردم به‌خصوص در مناطقی که آسیب‌پذیر و کم برخوردار هستند به دلیل مسائل مالی از خدمات ضروری خودشان چشم‌پوشی نکنند، برای همین وظیفه شبکه ارتقا یافته، توسعه محور است و سعی می‌کنیم پیشرفت و عدالتی که در اسناد بالادستی است را با کمک همه زیر نقش‌ها محقق کنیم.
 
 
 
  • گروه خبری : مرکز بهداشت جنوب تهران
  • کد خبر : 279935
نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

تصاویر