گرامی داشت روز جهانی نوزاد نارس در بیمارستان شریعتی

مراسم روز جهانی نوزاد نارس با حضور مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه، تعدادی از کودکان و خانواده‌های آنان در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شریعتی، این مراسم سه‌ شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ با حضور دکتر عباس حبیب الهی مدیرکل اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت و دکتر سید رضا رئیس کرمی مدیر گروه بیماری‌ های کودکان دانشگاه و جمعی از خانواده‌ های کودکان در تالار شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد.

در این مراسم که دکتر محمدرضا جعفری معاون درمان بیمارستان شریعتی، استادان و اعضای هیئت‌ علمی بیمارستان شریعتی و  بخش‌ های نوزادان و NICU، مهین سعیدی مدیر پرستاری، پرستاران و کارکنان درمانی این بخش‌ ها نیز حضور داشتند، دکتر احمدرضا جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی با تقدیر از خدمات دکتر حمیده شجری عضو هیئت‌ علمی پیشکسوت بخش نوزادان گفت: درزمانی ما در این بیمارستان هنوز NICU نداشتیم و امکانات نداشیم با زحمات دکتر شجری به نوزادان نارس مراقبت‌ های ویژه ارائه می‌ شد و ایشان در آن شرایط ایستادند و این بخش را فعال کردند، نوزادان نارس را مراقبت کردند والان هم همکارانشان این راه را ادامه می‌ دهند.

دکتر جمشیدی این نوزادان را از سرمایه‌ های کشور دانست و گفت: این کودکان برای ما بسیار باارزش هستند و هریک در آینده یک دانشمند، یک خلاق و یا یک مدیر خواهند بود و شاید زحمات مراقبین خود را به یاد نیاورند ولی ما می‌ دانیم که چقدر کار شما باارزش است، برایتان آرزوی موفقیت می‌ کنم.

دکتر رئیس کرمی در این مراسم، بیمارستان شریعتی را در منتهی‌ الیه ارجاعات بیمارستان‌ های کشور دانست و گفت: پزشکان برای  سخت‌ ترین اعمال جراحی یا تشخیص و درمان بیماران داخلی از سراسر کشور، بیماران را به این بیمارستان ارجاع می‌ دهند در کنار همه این‌ ها توجهی که به نوزادان نارس هم در این بیمارستان می‌ شود قابل‌ توجه و شایسته تقدیر است. دکتر رئیس کرمی افزود: اگر ۲۰ سال پیش  می‌ توانستیم یک نوزاد ۳۶ هفته را نگه‌ داریم خیلی خوشحال می‌ شدیم اما الآن به لطف امکانات، استادان خوب، همکاری پرستاران آموزش‌ دیده و به لطف خدای متعال فرزندان خوبی تحویل جامعه می‌ شود.

دکتر حبیب الهی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: عشق به مادر در دوران جنینی شروع می‌ شود و پدر و مادرهای نوزادان نارس فوق‌ العاده‌ اند. جنین‌ ها در شکم مادر صدای قلب مادر را می‌ شنوند و عاشق مادرشان می‌ شوند ازاین‌ رو  لحظات بیم و امیدی که ما در بخش‌ های نوزادان نارس می‌ بینیم لحظات شورانگیزی است.

 دکتر حبیب الهی کاهش و کنترل عوارض نارسی در این نوزادان را بسیار مهم دانست و گفت: دلمان می‌ خواهد زندگی این کودکان متعالی و پویا باشد. الآن در کشور شرایط خوبی داریم، گرچه  راضی نیستیم اما شرایط خوبی است و این حاصل تلاش همکارانی است که درNICU ها  تلاش می‌ کنند.

دکتر ستاره ثاقب رئیس بخش نوزادان و NICU بیمارستان شریعتی نیز هدف از برگزاری جشن نوزاد نارس را آگاهی دادن و برانگیختن توجه همگان به موضوع ویژه بودن این نوزادان و نیازهای حمایتی آنان دانست و افزود: به دلیل این‌ که این کودکان حمایت زیادی را می‌ طلبند لازم است توجه جامعه به این موضوع بیشتر باشد.

دکتر ثاقب همچنین اعزام مادران پرخطر به بیمارستان شریعتی و نبود ظرفیت کافی در بخش NICU را از موارد نیازمند توجه دانست و گفت: در صورت گسترش بخش‌ هایNICU  و نوزادان، از اعزام نوزادان به دیگر بیمارستان‌ ها جلوگیری خواهد شد.

در این مراسم همچنین ۹ کودک ۴ تا ۵ ساله که با سن حاملگی ۲۳ تا ۲۸ هفته و وزن کمتر از یک کیلوگرم به دنیا آمده بودند حضور داشتند. حضور حسین ۲۰ ماهه، به‌ عنوان اولین نوزاد کشور که از مادر مبتلابه کووید در سن حاملگی ۲۹ هفته به دنیا آمده بود، با لبخندهای زیبایش جان‌ بخش این مراسم بود.

پخش نماهنگ‌ هایی از مراحل رشد این کودکان، شعرخوانی و قدردانی آنان از دکتر ثاقب، پرستاران و همکاران بخش‌ های نوزادان و NICU بیمارستان از حاشیه‌ های دیدنی این مراسم بود.

 فرانک  معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد

تصاویر

گرامی داشت روز جهانی نوزاد نارس در بیمارستان شریعتی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *