گفت‌وگوی دکتر سید علی دهقان منشادی عضو هیئت‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه و سرپرست مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص عفونت قارچی موکور مایکوزیس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دکتر سید علی دهقان منشادی سرپرست مجتمع و عضو هیئت‌علمی بیماری‌های عفونی دانشگاه در خصوص ماهیت، زمینه‌ها و نحوه درمان بیماری موکور مایکوزیس گفت: این بیماری عفونتی است که توسط قارچی به نام موکور ایجاد می‌شود و تقریباً در همه جای طبیعت هست. در خاک، در سبزیجات، میوه جاتی که در حال پوسیدگی است و ... . این قارچ از طریق استنشاق وارد فضای سینوس یا ریه می‌شود و در افرادی که بدن و سیستم ایمنی سالمی دارند مشکلی ایجاد نمی‌کند. این قارچ تنها در افرادی که دارای زمینه‌های خاصی چون دیابت کنترل نشده، اشکال مختلف نقص سیستم ایمنی و پیوند عضو هستند و یا از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند فرصت می‌یابد تا در فضای اطراف بینی، سینوس‌ها و یا با شیوع کمتر در ریه رشد کند و با توجه به مجاورتی که با چشم، جمجمه و مغز دارد اگر به‌موقع تشخیص و درمان نشود می‌تواند منجر به فوت بیمار شود. از نشانه‌های این بیماری به تورم چشم، گزگز یا بی‌حسی چشم و گونه، تورم، قرمزی و یا تغییر رنگ پلک‌ها، سیاه‌رنگ شدن ناحیه گونه، کام و داخل دهان، ترشحات بینی و به‌ویژه ترشحات خونی بینی در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یادشده را دارند، می‌توان اشاره کرد. درمان این بیماری ترکیبی از درمان جراحی و درمان ضد قارچ است.

چند نکته مهم که در مورد این بیماری باید به آن اشاره‌کنم اول این‌که این بیماری از فردی به فرد دیگر قابل‌انتقال نیست. دوم تشخیص فوری بیماری است، سوم اطلاع‌رسانی مناسب به پزشکان معالج و بیمارانی است که مستعد این بیماری هستند تا به علائم و نشانه‌های بیماری حساس باشند. سوم این‌که همکاران پزشک زمانی از وقت ویزیت را به آموزش این بیماران اختصاص دهند. نکته بسیار مهم دیگر پایبندی به درمان‌های استاندارد و رعایت راهنماهاست که ما پزشکان باید به آن دقت کنیم. نکته آخر این‌که بر اساس مطالعات جهانی خود سویه دلتا با شیوع بیماری موکور در ارتباط است. همچنین همکاری تیمی گروه‌های تخصصی مرتبط اعم از متخصصان بیماری‌های عفونی، چشم‌پزشکی، جراحی اعصاب، گوش و حلق و بینی و ... در مدیریت این بیماری بسیار کمک‌کننده است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت بیماری موکورمایکوزیس، کمبود داروی اصلی آن یعنی آمفوتریسین B در ابتدای شیوع بیماری در موج پنجم کروناست که با تلاش‌های وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه در حد مناسبی برطرف شده است و امیدواریم روند تأمین این دارو ادامه یابد تا بتوانیم از این چالش هم به‌خوبی عبور کنیم.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *