روایتی از تجربه مدیریت زنان در شرایط بحران

یاس بوی مهربانی می دهد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور جلوگیری از وحشت بیهوده‌ای که درباره کرونا در مردم ایجاد شده، اقدام به معرفی این بیماری و فعالیت کادر درمانی بیمارستان یاس در این زمینه کرده است.

یاس

در روز‌های اخیر بهداشت و درمان کشور گرفتار حاشیه‌های عجیب و غریبی شده است. در این شرایط همکاران بیمارستان یاس فارغ از هیاهو، اقدام به راه اندازی بیمارستان در شرایط بحران کرده اند و پزشکان و پرستاران بسیاری در میان نگرانی و تشویش خانواده ها، با تلاش طاقت فرسا، سانتر تخصصی بیماران کرونا را راه اندازی کردند.
این در حالی است که ماهیت این بیمارستان، برای مقابله با ناشناخته ترین بیماری عفونی قرن نبوده و قبول این مسئولیت از سوی بیمارستان یاس، نشان از شجاعت و مسئولیت پذیری در شرایط بحران دارد.

چالشی به نام کرونا
دکتر فاطمه داوری، رییس مجتمع بیمارستانی یاس گفت: در جلسه ای که با حضور رییس دانشگاه برگزار شد، بیمارستان یاس به عنوان یکی از بیمارستان های ریفرال کرونا ویروس پیشنهاد شد. این تصمیم ساعت 10 شب جمعه به بیمارستان اعلام شد و با توجه به اینکه این بیماران عفونی هستند و نمی توان در مواجهه با دیگر بیماران قرار بگیرند، مقرر شد تا بال جنوبی مجتمع را که بالغ بر 150 بیمار بستری داشت، تخلیه و به بال شمالی منتقل نماییم.
وی این تصمیم را در جهت ایزوله سازی بیماران کرونا در محوطه جنوبی خواند و افزود: قطعا کار بزرگی بود و همیشه کارهای بزرگ با حواشی همراه هستند. همان شب با همکاری افرادی که در بیمارستان کشیک بودند و هر کدام از همکارانی که توانستند، آن ساعت از شب خود را به بیمارستان برسانند، کار جابجایی انجام شد و تا 8 صبح تمامی بیماران به صورت ایمن به بال شمالی منتقل شدند. از آنجا که حدود 20 عمل الکتیو داشتیم، ناچار شدیم تا تمامی تجهیزات اتاق عمل ها را نیز به بال شمالی منتقل کنیم.
دکتر داوری، از فعال سازی دوبال بیمارستان به طور همزمان خبر داد و گفت: از ساعت 8 تا 11 صبح شنبه توانستیم وسایل منتقل شده را جایگذاری کنیم و بیمارستان به حالت عادی بازگشت. این در حالی است که بعدازظهر همان روز، نخستین بیمار کرونایی پذیرش شد.
رییس مجتمع بیمارستانی یاس، با اشاره به آماده سازی اورژانس برای تریاژ بیماران تصریح کرد: همچنین به منظور افزایش تخت های ICU بیمارستان، ناگزیر به تبدیل 30 تخت NICU به ICU شدیم که این پروسه بار کاری بسیار زیادی داشت و در عین حال توانستیم 3بخش بستری، اتاق CPR و اتاق های تحت نظر را نیز برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس آماده نماییم.
وی ضمن قدردانی از همکاری دکتر کریمی رییس دانشگاه و پشتیبانی معاونت توسعه گفت: با همکاری های انجام شده بسیاری از مشکلات این بیمارستان رفع شد و توانستیم 20 ونتیلاتور برای بیماران دریافت کنیم و بیمارستان را به صورت کامل تجهیز نماییم.
دکتر داوری تبدیل بخش زنان به بخشی برای پذیرش ناشناخته ترین بیماری عفونی قرن را از مهم ترین چالش های بیمارستان عنوان کرد و اظهار داشت: مشکل کمبود کادر پزشکی با همکاری ستاد به سرعت حل شد و همکاران با تخصص های مرتبط از بیمارستان های مختلف به یاری بیمارستان یاس آمدند. همچنین برخی از مدیران گروه همچون طب اورژانس، بیهوشی و عفونی به کمک بیمارستان آمدند. برخی از پزشکان عمومی نیز کادر تریاژ را تامین کردند و سپس تعداد زیادی نیروهای داوطلب به جمع ما اضافه شدند.
 وی حضور داوطلبانه برخی پرستاران را راه گشا ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه این بیماری شناخته شده نبود و فوبیای زیادی نسبت به آن در جامعه وجود داشت. حضور پرستاران از بیمارستان امام و شریعتی و تجربه کاری آنها توانست تا حدود زیادی نگرانی را کاهش دهد و شرایط به حالت عادی بازگشت.
رییس مجتمع بیمارستانی یاس، مواجهه با چالش های مختلف را از ماهیت کار در بحران دانست و افزود: متاسفانه کار در شرایط بحرانی لحظه به لحظه با چالش همراه است و قطعا انتقادهایی در این جابجایی مطرح می شود که ما با آغوش باز پذیرای آنها هستیم.
وی افزود: در حال حاضر 50 بیمار بستری در بخش و 12 بیمار در ICU بستری هستند.
حال عمومی بیماران خوب است
دکتر رسول علیان نژاد، متخصص ریه، مدیریت زمان را مهم ترین دغدغه و چالش دانست و گفت: بیماران بسیاری به بیمارستان مراجعه می کنند و نمونه آزمایشگاهی آنها برای تشخیص ارسال می شود، در صورتی که بتوانیم ظرف چند ساعت اولیه از مثبت یا منفی بودن پاسخ آزمایش آنها مطلع شویم می تواند لود کاری بیمارستان را کاهش دهد.
وی با اشاره به نگرانی برخی از افراد هنگام مراجعه به بیمارستان گفت: تعداد زیادی از مراجعین، مبتلا به کرونا ویروس نیستند و می توان گفت که کمتر از 2 درصد بیماران این مرکز مبتلا به کرونا هستند که خوشبختانه حال عمومی آنها خوب است.
دکتر علیان نژاد، Health management را مهم ترین قسمت کار دانست و تاکید کرد: در این شرایط همکاران کنترل عفونت و بهداشت محیط می توانند بسیار کمک کننده باشند.
وی اسکرینینگ اولیه بیماران را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: پیشنهاد می کنم دانشگاه استراتژی و برنامه کلی را برای این بیماران تعیین کند تا همه بیمارستانها تابع آن باشند.
الگویی به نام پدر
یکی از پزشکان بیمارستان یاس، که در روزهای گذشته همکاری تمام وقت داشت، با بیان خاطره ای از پدر گفت: پدرم از مدیران ارشد وزارت نفت بود و اگر چه در روز حادثه، شیفت کاری نداشت اما از آنجا که از سوی دفتر وزیر برای مسئله ای (عدم انتقال گاز به قسمت های شمالی کشور)  با ایشان تماس گرفته شد، برای پیگیری موضوع به پالایشگاه رفت. در این بازدید متوجه نقص فنی شد و همه همکاران را از پالایشگاه خارج کرد. در این شرایط، دکمه خاموش سیستم عمل نمی کند و انفجار رخ می دهد.
وی از دست دادن پدر را حادثه ای تلخ برای خانواده می داند که با نجات جان افراد زیادی قابل تحمل شد و افزود: امروز بعد از سالها این درس از پدر را آویزه گوش کردم که راه همگی ما رفتن است اما رفتن با نام نیک از افتخارات است.
عضو هیات علمی بیمارستان یاس، انتخاب برخی از رشته ها در کنکور را موجب تعهد حرفه ای دانست و تصریح کرد: در حادثه پلاسکو نیز آتش نشانان در خط مقدم حاضر شدند و جان خود را از دست دادند بر همین اساس انتخاب برخی از رشته ها برای ما تعهدی ایجاد می کند که باید به آن پایبند باشیم.
وی صرف مواجهه با یک بیماری بد را موجب قرار گرفتن در معرض خطر ندانست و تاکید کرد: اگر چه شیوع کرونا یک بحران ملی و یک مشکل سلامت است اما قطعا همکاران ما در بیمارستان محافظت بیشتری نسبت به یک فرد عادی در جامعه دارند چرا که ما با داشتن اطلاعات کافی و استفاده از تجهیزات می توانیم از ابتلا در امان باشیم و این برای مردم عادی که اطلاعات کافی ندارند دشوار تر است.
این متخصص انکولوژی، فعالیت داوطلبانه برخی از همکاران در این روزهای دشوار را بسیار ارزشمند خواند و افزود: نازنین طهماسبی از پرستاران خوب این مرکز به صورت داوطلبانه امداد رسانی کرد و حتی یکی از نیروهای خدماتی علی رغم مخالفت همسر و با حمایت پدر و پدر همسر در بخش حاضر شد. این در حالی است که همگی باید با تعهد به رشته خود نگاه کنیم و مسئولیت خود را اجرا نماییم.
با ترس خود مقابله کنید
دکتر حسین علی عطایی، متخصص بیهوشی و رییس بخش کرونای بیمارستان یاس، گفت: از زمانی که کار در این بیمارستان آغاز شد، تعداد زیادی از نیروها به صورت داوطلبانه برای کمک به این مرکز آمدند و از روز گذشته کارها ساماندهی بهتری گرفت.
وی ترس بیماران را بیشترین علت مراجعه به بیمارستان دانست و تاکید کرد: تعداد زیادی از بیماران هیچ گونه علایم بیماری کرونا نداشته و به دلیل ترس از ابتلا به این مرکز مراجعه می کنند. البته خوشبختانه همکاران غربالگری اولیه را انجام می دهند و در مجموع در حدود 48 بیمار اکنون در مرکز بستری است که 8 نفر از آنها در icu بستری هستند.
دکتر عطایی، راه اندازی سیستم کشت ته حلق برای تشخیص کرونا را برای تسریع در نتایج آزمایش بسیار مثبت خواند و افزود: این کار موجب افزایش سرعت تشخیص شده و در روزهای آتی می تواند بسیار کمک کننده باشد.
رییس بخش کرونای بیمارستان یاس، ضمن قدردانی از همکاران بیمارستان یاس و همکاران داوطلب برای امداد رسانی گفت: کرونا یک سرماخوردگی عادی است که فقط شیوع آن قدری بالاست از این رو به مردم توصیه می کنم تا اطلاعات خود را تنها از وزارت بهداشت و کانال های رسمی و معتبر دریافت کنند و برای پیشگیری نیز نیازی به استفاده از ماسک نیست بلکه با رعایت فاصله یک متری از بیماران و شستن دستها می توانند خود را ایمن کنند.
قهرمانان عرصه صبر و متانت
دکتر نایب زاده، پزشک عمومی و مسئول فنی بیمارستان یاس، نیز گفت: جابجایی یک بیمارستان در عرض 12 ساعت بسیار دشوار بود و بحران های مختلفی را در پی داشت. البته علی رغم مشکلاتی که هنوز وجود دارد اما همگی برای این مسئله کمک کردند تا بتوانیم شرایط مناسبی را در بیمارستان برقرار کنیم.
وی متانت، صبر و از خودگذشتگی نیروهای امدادی را ستود و گفت: این شرایط بحرانی موجب شد تا در روزهای نخست وعده های غذایی همکاران در بخش کرونا به تعویق بیافتد در حالی که هیچکدام از همکاران کوچکترین اعتراضی به شرایط نکردند و با صبر و متانت اشکالات سیستم را نادیده گرفتند.
دکتر نایب زاده، از مردم خواست تا در این شرایط خونسردی خود را حفظ نمایند و تاکید کرد: کرونا ویروس تنها برای افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند خطرناک است و مردم با رعایت نکات بهداشتی می توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایند.
مسئول فنی بیمارستان یاس، بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و افزود: از مسئول ایمنی بیمارستان خواستیم تا آگاهی های لازم برای ایمنی افراد را ارائه دهند و حتی از همکاران داوطلب خواستیم تا عاقلانه برای امدادرسانی حاضر شوند و درصورتی که از بیماری های زمینه ای رنج می برند از ورود به بخش کرونا خودداری کنند.
لباس سپید خدمت
محمد علی شهرآشوب، کارشناس رادیولوژی که علی رغم شکستگی پا در حادثه تصادف، به منظور تسریع در تشخیص بیماران کرونا در بخش رادیولوژی امداد رسانی می کرد، این شرایط را مشابه زمان جنگ توصیف کرد و گفت: زمان جنگ با لباس خاکی و سبز باید در مقابل دشمن می جنگیدیم و اکنون در لباس سفید با ویروس کرونا مبارزه می کنیم.
وی کمک به تشخیص بیماران کرونایی از طریق عکس قفسه سینه را تکلیف خود دانست و افزود: متاسفانه در این مرکز قدری دست تنها هستم و علی رغم شرایط فیزیکی پیش آمده مجبور شدم 36 ساعت به صورت مداوم خدمت رسانی کنم.
شهرآشوب، تلاش بی وقفه همکاران درمانی را ستود و از آنها به عنوان خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا یادکرد.
عکس: مهدی کیهان

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *