مستند«سلامت روان در دوران کرونا»
تابآوری در بحران کرونا: تابآوری به معنای سازگاری و رشد در شرایط بحران است
دکتر سعیده مصطفوی روانشناس بالینی مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش سوم موضوع تابآوری در بحران کرونا گفت: یکی از ویژگی های افراد تاب آور مهارت حل تعارض است و تعارض زمانی اتفاق می افتد که فرد بخواهد بین دو موضوع و یا موقعیت یکی را انتخاب کند. یکی از دغدغه های مهم خانواده ها در شرایط بحران کرونا، آشنایی کودکان با بیماری کروناست. از آنجاییکه ساختار ذهنی کودکان، رشد یافتگی کمتری نسبت به بزرگسالان در مبحث تابآوری دارد؛ صرفا والدین تاب آور می توانند کودکانی تاب آور تربیت کنند. البته نحوه تابآوری افراد و سازگاری، برای همه افراد نسخه واحدی نداشته و تابآوری نوعی مهارت در جهت مدیریت بحران است. همچنین تابآوری یک توانایی روانشناختی است که به تجزیهوتحلیل منطقی از رویداد بحرانزا کمک میکند و فرد بدینوسیله میتواند از «تهدید» یک «فرصت» بسازد.
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»
تنبیه مناسب، تنبیهی است که متناسب با سن، جنس و سطح آگاهی کودک اتفاق بیفتد
فرنوش خالدی روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش چهارم آموزش اصول فرزندپروری درباره تنبیه کودکان توضیح داد و گفت: تنبیه در فرزندپروری به معنی تنبیه فیزیکی و بدنی نیست. تنبیه باید باعث آگاهسازی و یادگیری کودک شود. تنبیه برای رشد کودک است نه تزریق عذاب وجدان و یا احساس گناه در کودک. تنبیه مانند تشویق باید بلافاصله اعمال شود. والدین باید فرصت اشتباه را به کودک بدهند. یکی از تنبیهها نادیده گرفتن است.
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»
تاب آوری در بحران کرونا: هوشیاری در تاب آوری بحران، استرس را در فرد کاهش می دهد
دکتر سعیده مصطفوی روانشناس بالینی مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش دوم موضوع تابآوری در بحران کرونا گفت: افراد با خودآگاهی در بحران کرونا میتوانند از شرایط استرس در بحران کرونا آگاه شوند و بر احساس رنج، نگرانی و افسردگی خود فائق آیند. هوشیاری در تابآوری دوران کرونا به این معنا است که شرایط را از دید بالاتری نگاه کنیم یعنی بدانیم کرونا چه هست، چه اطلاعاتی از این بیماری داریم و این که از راههای پیشگیری اطلاعاتی داشته باشیم. آنچه یک فرد را از دیگران را متفاوت میکند ویژگیهای شخصیتی او است و نقش ذهن در تابآوری افراد بسیار مهم است. در دوران کرونا افرادی را دیدیم که به کرونا نباختند بلکه به روحیه و تصویر ذهنی خود از این بیماری باختند.
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»
تابآوری در بحران کرونا: اولین گام در شرایط بحران تحلیل منطقی از موقعیت است
دکتر سعیده مصطفوی روانشناس بالینی مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش اول موضوع تابآوری در بحران کرونا گفت: تابآوری به معنای طاقت آوردن و از سختیها و رنجها گذشتن است، اینکه نهتنها آن را پشت سر بگذاریم بلکه بتوانیم به مرحله قبل از بحران بازگردیم. در شرایط بحران کرونا برخی افراد به دلیل ضعف در سازه های شخصیتی و عدم انعطاف پذیری، دچار اختلالات روحی و روانی از قبیل اضطراب، افسردگی و وسواس شده و عملکرد روزمره شان مختل می شود. تابآوری از تهدیدها فرصت ساختن و بهنوعی داستان رشد و پیشرفت محسوب میشود. افراد تاب آور دارای ویژگیهای هستند ازجمله، طرز فکر مثبتی دارند، به حل مسئله میپردازند، هیجانهای خود را مدیریت میکنند، روحیه تلاش و مبارزه دارند و بر اوضاع پیرامون خود کنترل دارند.
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»
اصول فرزندپروری 3: برای کودک قانون بگذاریم اما باید کمی انعطاف هم داشته باشیم
فرنوش خالدی روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش سوم آموزش اصول فرزندپروری نحوه درست قانون گذاری در خانه و دستور دادن به کودکان را توضیح داد وگفت: زمانی باید دستور دهیم که بدانیم انجام می شود. دستور نباید نامشخص و مبهم و خارج از درک فهم کودک باشد. یادگیری در کودکان مشاهده ای است. توضیح اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری واحد سلامت روانی مرکز بهداشت جنوب تهران در نظر دارد با دعوت از روانشناسان معاونت بهداشت در شبکه های بهداشتی و بیمارستان ها ویدئوهای آموزشی را در این زمینه تهیه و منتشر کند.
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»
اصول فرزندپروری 2: زمان مناسب و کافی برای کودک صرف کنید
فرنوش خالدی روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش دوم آموزش اصول فرزندپروری درباره اینکه چگونه به کودکان پاداش بدهیم و چگونه رفتار خوب آن ها را تقویت کنیم توضیح داد. فرنوش خالدی چهار نوع پاداش کلامی، عاطفی، فعالیتی و مادی را در این ویدئو تشریح کرد. توضیح اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری واحد سلامت روانی مرکز بهداشت جنوب تهران در نظر دارد با دعوت از روانشناسان معاونت بهداشت در شبکه های بهداشتی و بیمارستان ها ویدئوهای آموزشی را در این زمینه تهیه و منتشر کند.
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»
فرنوش خالدی: والد شدن یک کار 24 ساعته سخت و دشوار است که مرخصی ندارد
روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا خانواده ها بیشتر در خانه هستند و بچه ها به مدرسه نمی روند، درگیری های ما با کودکان بیشتر و بیشتر می شود بنابراین مهم است که اصولی را بدانیم که این آسیب هایی را که در خانه ممکن است اتفاق بیفتد به حداقل برسانیم. توضیح اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری واحد سلامت روانی مرکز بهداشت جنوب تهران در نظر دارد با دعوت از روانشناسان معاونت بهداشت در شبکه های بهداشتی و بیمارستان ها ویدئوهای آموزشی را در این زمینه تهیه و منتشر کند.