جلسه تدوین برنامه 4 ساله حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
برنامه 4 ساله حوزه آموزش دانشگاه بر اساس مصوبه هیئت رئیسه و سند سیاستی برنامه 4 ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده و اهداف، استراتژی ها و برنامه های حوزه آموزش دانشگاه را در افقی 4 ساله ترسیم کرده است.
دکتر سیدفرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه، برنامه ۴ ساله حوزه آموزش دانشگاه را برنامهای در مسیر تحول و نوآوری مطرح کرد و گفت: این برنامه بر اساس مصوبه هیئت رئیسه و سند سیاستی برنامه ۴ ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده و اهداف، استراتژیها و برنامههای حوزه آموزش دانشگاه را در افقی ۴ ساله ترسیم کرده است.
وی در خصوص متدولوژی تدوین و نگارش این برنامه گفت: ما برای تهیه این برنامه از چهار منبع بهره برده ایم و این برنامه در مسیری رفت و برگشت بین این منابع برای طرح در این جلسه آماده شده است. در اولین گام مصاحبه با خبرگان و دست اندرکاران آموزش دانشگاه، در گام دوم بررسی اسناد بالادستی (اهداف کلان ریاست محترم دانشگاه، برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و…)، در گام سوم مستندات موجود از جمله برنامه و گزارش عملکرد حوزه آموزش در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۳۹۶ مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت برنامههای پیشنهادی مدیران حوزه آموزش دریافت و جمع بندی شد. آنچه در این جلسه به مشورت گذاشته می شود ماحصل این متدولوژیست که بعد از دریافت نظرات اساتید در صورت نیاز اصلاحات لازم بر روی برنامه انجام و برای تصویب به هیئت رئیسه دانشگاه ارسال خواهد شد.
در ادامه جلسه دکتر علامه به ارائه اهداف ۹ گانه این سند پرداخت و گفت: این اهداف به طور کلی شامل تربیت سرمایه انسانی توانمند، خلاق و متعهد، جهت دهی آموزش دانشگاه به سوی آموزشی جامعه نگر، ارتقای کیفیت آموزش، تامین نیاز کشور در زمینه رشته مقاطع با رویکرد پاسخگویی اجتماعی، تحقق سیاستگذاری، برنامه ریزی و آموزش مبتنی بر شواهد، گسترش همکاریهای دانشگاهی، تامین حمایت مطلوب از دانشجویان و دانش آموختگان، ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی، منابع و زیرساختها و در نهایت تسهیل در روند ارائه خدمات آموزشی خواهد بود.
وی ادامه داد: برای تحقق هریک از این اهداف راهبردها و در ذیل آن برنامه هایی در نظر گرفته شده است که با همکاری متولیان عرصه آموزش و یاری خداوند متعال سعی خواهیم کرد طی مدت این چهارسال به این اهداف دست یابیم.
معاون آموزشی دانشگاه در تصریح راهبردهای حوزه آموزش اعلام کرد: برای تحقق اهداف کلان آموزش ۱۲ راهبرد در نظر گرفته شده است از جمله تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی، برنامههای پیش رو، تقویت پاسخگویی اجتماعی آموزش در دانشگاه، استقرار و تثبیت نظام ارتقا و تضمین کیفیت آموزشی، مبتنی بر فناوری ساختن فرآیندها و فعالیتهای مرتبط با حوزه آموزش، توسعه هدف مند و نظام مند ارتباطات بین المللی، برقراری تعادل بین آموزش بالینی و حقوق بیمار، جهت دهی نظام ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه به سمت تعادل بین نقشهای مختلف یک عضو هیئت علمی، اصلاح وضعیت تعریف وظایف اعضای هیئت علمی دانشگاه، حمایت چند بعدی از فراگیرندگان دانشگاه، چابک سازی ساختار، فعالیتها و فرآیندهای مدیریت آموزشی در ستاد، دانشکدهها و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه و توسعه سرمایه انسانی، توسعه منابع و زیرساختهای آموزش میباشد که در ذیل هر راهبرد برنامه هایی نیز در نظر گرفته شده است که لازم است حاضرین در جلسه در خصوص هر یک از این اهداف، راهبردها و برنامهها نظرات و پیشنهادهای اصلاحی خود را ارائه دهند.
سپس هریک از اعضای جلسه دیدگاه ها، پیشنهادها و انتقادات خود را بیان کردند و مسائلی از قبیل عدالت اجتماعی، مرجعیت علمی و استفاده بهینه از شرایط موجود، طرح تعهد حرفهای در برنامه، شفاف سازی مطالب، گسترش آموزش بین رشتهای و همگرایی، تحول و نوآوری، استانداردسازی آموزشی، ارتقای زیرساختهای آموزش مجازی، بین المللی سازی و ارتقای جایگاه اعضای هیئت علمی را مطرح کردند.
در انتهای جلسه مقرر شد برنامه ۴ ساله با توجه به پیشنهادات اعضای جلسه اصلاح و برای تصویب به هیئت رئیسه دانشگاه ارسال شود.
نظر دهید