مروری بر فعالیتهای یکساله حوزه معاونت آموزشی دانشگاه پزشکی تهران
دکتر علامه: گفت و گوهای بینرشتهای در توسعه آموزش دانشگاه نقش بسیار مهمی دارند
معاون آموزشی دانشگاه با تأکید بر «توسعه آموزش در سطح دانشگاه»؛ گفت: (مهارتافزایی دانشجویان) شرایط جدید و بهتری را در راستای پیشرفت حوزه آموزش رقم میزند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه با حضور در استودیو شفا با اشاره به اهم دستاوردهای یکساله حوزه آموزش و باتوجهبه اجرای 90 برنامه جدید در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ گفت: در ابتدا با دیدن سندهای بالادستی، مصاحبه و گفتگو کردن با افراد تأثیرگذار در حوزهی آموزش در دانشگاه و همچنین سندهای خارج از سازمان و مصوبهی هیئترئیسه دانشگاه؛ برای حوزهی معاونت آموزشی برنامهریزی کردیم و بر اساس اهداف، استراتژی و برنامههای عملیاتی تقریباً نود برنامه مشخص شد که در حوزههای مختلف در دستور کار قرار گرفت.
اجرای 90 برنامه جدید در معاونت آموزشی
وی افزود: این نود برنامه در کار گروههای مختلف و حوزههای مدیریتی که در معاونت وجود داشت شکل گرفت و هرکدام به افراد مختلف ابلاغ و مجریان آن مشخص شد، سیستم مدیریت پروژهای که این نود برنامه را همزمان نظارت کند، کار راحتی نیست؛ اما سیستم مدیریت پروژه را مشخصا اجرا کردیم که دائماً رصد و هر دو سه روز یکبار چک و بهروزرسانی میشود.
تصویب و اجرای طرح ها در قالب پروژه HSR
دکتر علامه یادآور شد: برای رسیدن به این سیستم مدیریتی فکرهای زیادی شده و کارهای زیادی انجام گرفت، کمیتههایی تشکیل شده که نظارت دقیق صورت گیرد همه این پروژهها تقریباً بهصورت طرحهای HSR تصویب و اجرا میشود و هرکدام از اینها طرحها میتواند تحولاتی را در حوزهی آموزش دانشگاه ایجاد کند، وظیفه ستادی آموزش این است که در کنار وظایف کارهای روتینی که انجام میدهد به فکر توسعه آموزش هم باشد.
معاون آموزشی دانشگاه تصریح کرد: یکی از بحثهای مهم این بود که بتوانیم در فرایندهای حقالتدریس، فرایندهای جذب اعضای محترم هیئتعلمی و فرایندهایی که در ارتقا و ترفیع است موانع و مشکلات را بررسی و مرتفع کنیم که البته نیاز به تغییراتی داشت بعضی از اینها اسناد بالادستی بود و نیاز به رایزنی با وزارتخانه و یا شورایعالی انقلاب فرهنگی داشت و یا اینکه باید در درون دانشگاه بررسی میشد به طور نمونه آییننامههای ترفیع که در حال تغییرات است، آییننامهی ارتقا؛ آییننامهای بود که ما پیشنهادهای کلی را به وزارتخانه دادیم از ما خواستند و تقریباً جمعبندی هم در دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارتخانه انجام شد و انشاءالله در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح میشود، سعی کردیم نقشهای مختلف اعضای محترم هیئتعلمی را بهدرستی در آن بگنجانیم و بحثهای فرهنگی و آموزشی به شکل مطلوبتری دیده شود، همچنین مباحث پژوهشی به سمت درستی هدایت شود.
ارتقا، ترفیع و برای بررسی عملکرد اعضای محترم هیئتعلمی با نرم افزار شعاع
وی در مورد نرمافزار شعاع بهعنوان یکی از آیتمهای مهمی که اعضای محترم هیئتعلمی با آن روبرو هستند؛ افزود: برای اینکه ما سیستم نرمافزاری خوبی داشته باشیم که بتوانیم در ارتقا، ترفیع و برای بررسی عملکرد اعضای محترم هیئتعلمی بهعنوان یک سامانهای که خوداظهاری است به آن پرداخته شود باید به شکل جدی بر روی آن کار کنیم که به لطف خداوند متعال فعالیت خوبی در این راستا شده است. ما یک سامانهی کلی در آینده انشاءالله خواهیم داشت و دیگر اینکه تغییراتی که در شعاع فعلی باید اتفاق بیفتد تا این دوره، گذار بهدرستی طی شود، در حال انجام است تمامی این موارد به این دلیل است که شان اعضای هیئتعلمی و راحتتر بودن فرایندهای آنان برای ما خیلی اهمیت دارد و اینکه ما بتوانیم تا جایی که میشود اطلاعات را از سیستمهای مختلف دانشگاه بگیریم بهجای اینکه افراد بهصورت دستی اطلاعات را وارد کنند و اطلاعاتی که واقعاً نیاز است را بگیریم. از موارد مهم دیگر این است که آییننامه جذب را در هیئت جذب بازنگری کنیم؛ این کار تقریباً نهایی شده و بهزودی ابلاغ خواهد شد.
مرکز نوآوری آموزشی؛ مرکز مهارتی مبتنی بر فناوری
دکتر علامه خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز نوآوری آموزشی، مراکز آموزش مهارتی مبتنی بر فناوری و مرکز تضمین کیفیت آموزش در برنامههای معاونت آموزشی است که برای راهاندازی آنها کارهای زیادی صورتگرفته است. آزمایشگاه جامعی که در حوزهی آموزش بتواند به ما کمک کند و ظرفیت آموزشی همهی دانشکدهها برای همهی دانشجویان بتواند بهصورت عادلانه استفاده شود که جزو برنامهها و در حال پیگیری است انشاءالله در چند ماه آینده به نتیجه خواهد رسید. دورههای مختلفی در هفته آموزش برگزار شده که سعی کردیم جلوهی آموزشی در دانشگاهها اتفاق بیفتد و چندین برنامه آموزشی برای اعضای محترم هیئتعلمی و دانشجویان اتفاق افتاد.
توانمندسازی اعضای هیئتعلمی و مهارتی دانشجویان اولویت معاونت آموزشی
دکتر علامه با تأکید بر اینکه توانمندسازی اعضای هیئتعلمی و توانمندسازی مهارتی دانشجویان جزو برنامههای جدی این معاونت است؛ گفت: یکی از بحثهای دیگر بحث بهینهسازی و بهرهوری فرایند آموزشی است که اقدامات گستردهای در این زمینه برنامهریزی و اجرا شده است.
دکتر علامه متذکر شد: سعی میشود برای تصمیمات کلان در دانشگاه از مطالعات و مرور تجارب به شکل جدی استفاده شود و تصمیمسازی بر اساس شواهد علمی اتفاق بیفتد و مثال آن انجام مطالعه در مورد دانشکده تغذیه بود که با شواهد موجود و مطالعه کیفی انجام شده تصمیم بر ادامه فعالیت آن دانشکده گرفته شد.
معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به اینکه کسب تعداد زیادی از رتبههای برتر بردهای تخصصی و فوقتخصصی در سطح ملی همیشه توسط فراگیران دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است؛ گفت: باید سعی کنیم که این سرآمدی را حفظ کنیم و بهبود این شرایط را بیشازپیش فراهم کنیم.
وی در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران همیشه در همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشرو بوده است به طور مثال چند سند سیاستی با کمک اعضای محترم هیئتعلمی برای وزارتخانه تدوین کردیم.
استفاده از نظرات دانشجویان در تصمیم سازی های حوزه آموزش
دکتر علامه یادآور شد: یکی از نکات مهم این است که نظرات دانشجویان را در تصمیمسازیهای حوزهی آموزش وارد کنیم، آییننامههایی هم برای وزارتخانه در این حوزه طراحی کردیم و در مرحلهی تصویب آن در وزارتخانه هستیم. در کارگروهها و برنامههایی که در حوزهی آموزش در حال اجراشدن است که بار اصلی آن به دوش اعضای محترم هیئتعلمی در دانشکدههای مختلف در دانشگاه است؛ بیش از 100 عضو هیئتعلمی در اجرا و نظارت این برنامهها دخیل هستند و فقط بدنهی اصلی ستادی معاونت آموزشی نمیتواند همهی اینها را در واقع انجام دهد، در این فرصت مغتنم از همه عزیزان تشکر میکنم و امیدوارم که با مشارکت اعضای هیئتعلمی ما بتوانیم بیشازپیش به سمت جلو حرکت کنیم و نقش حمایتی بهتری را برای دانشکدهها در حوزهی آموزش داشته باشیم.
وی تأکید کرد: یکی از نکاتی که برای من خیلی مهم است بحث مرکز نوآوری در حوزهی آموزش است چرا که این مرکز فضایی برای ارتباط بینرشتهای، بین دانشکدهای و حتی بین دانشگاهی است که ایدههای دانشجویی در آنجا شکل میگیرد و با منتورینگ که اتفاق میافتد و گفتگوهای بینرشتهای که از گروههای مختلف اساتید و دانشجویان میتوانند حضور داشته باشند به سمت یک محصول آموزشی نوآورانه میرود و یک نرمافزار، کتاب، کوریکولوم جدید و ... میتواند شکل بگیرد و در نهایت به یک محصول آموزشی و نوآورانه تبدیل شود. در مراکز مهارتی از فناوریهای روز و تکنولوژی های نوین آموزشی در حوزههای مختلف VR، AR و سیمولیشن استفاده خواهیم کرد، «مهارت افزایی» بهتری برای دانشجویان ایجاد خواهد شد و شرایط جدیدی فراهم میشود که انشاءالله در چند ماه آینده بتواند باعث پیشرفت در حوزهی آموزش شود.
از همهی افرادی که در این زمینهها ایده جدیدی دارند و میتوانند به ما کمک کنند، تقاضا داریم با معاونت آموزشی ارتباط بگیرند و ما را از حمایتهای خود بهرهمند کنند.
نظر دهید