• تاریخ انتشار : 1400/09/25 - 15:49
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 479
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

معاون درمان دانشگاه در جلسه کمیته دانشگاهی اخلاق بالینی بر الکترونیک شدن فرآیند رضایت سنجی از بیماران تاکید کرد

جلسه کمیته دانشگاهی اخلاق بالینی در معاونت درمان با حضور دکتر سعید ناطقی معاون درمان، دکتر صادقیان معاون دانشجویی و فرهنگی و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، کمیته دانشگاهی اخلاق بالینی با حضور دکتر سعید ناطقی معاون درمان، دکتر محمدرضا جعفری مدیر نظارت و اعتباربخشی، دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان، سیمین رنجبران مدیر امور پرستاری، دکتر احمدرضا جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی، دکتر محمدحسین صادقیان معاون دانشجویی و فرهنگی و سایر اعضا چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد.

دکتر ناطقی گفت: پرسشنامه فعلی رضایت سنجی از بیماران پیشنهادی است و در صورت نیاز اصلاحات لازم روی آن اعمال خواهد شد. قطعاً پرسشنامه برای بیماران بستری و سرپایی متفاوت خواهد بود. در معاونت درمان عملکرد پزشکان را به‌صورت کمی و کیفی ارزیابی خواهیم کرد. این امر در قالب ارزیابی ۳۶۰ درجه توسط چندین فرد درمجموع بیمارستان صورت می‌گیرد و درنهایت رئیس بیمارستان نمرده‌ای ضریب کیفیت را انجام می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توان به‌منظور بهبود رضایتمندی بیماران مداخله انجام داد.

دکتر جعفری در خصوص موضوع اخلاقی رحم اجاره‌ای گفت: ثبت‌احوال در این زمینه ورود پیدا نمی‌کند و صرفاً مشکلات را به بیمارستان‌ها واگذار کرده است، در برخی از بیمارستان‌ها مشاور حقوقی وجود ندارد و این موضوع چالش بسیاری را ایجاد کرده است. فرآیند رضایت سنجی از بیماران در بیمارستان‌ها هم‌اکنون به شکل‌ها و انواع مختلفی صورت می‌گیرد، برخی تلفنی، برخی شفاهی و در زمان‌های گوناگون انجام می‌شود. لازم است به‌صورت متمرکز و الکترونیک صورت گیرد.

 دکتر صادقیان نیز بر کاهش بار حقوقی موضوع رحم اجاره‌ای در بیمارستان‌ها تأکید کرد.

رنجبران گفت: گاهی اخبار ناگوار تلفنی اعلام می‌شود و بهتر از پروتکل‌ها هم برای شرایط حضوری و هم تلفنی تدوین شود.

شاهین ساحلی سرپرست مدیریت امور حقوقی دانشگاه در خصوص رحم اجاره گفت: مکاتبات لازم درزمینهٔ رحم اجاره‌ای در امور حقوقی صورت گرفته است. ترکیب کمیته اخلاق باید به تائید کمیته ملی برسد.

دکتر مجتبی پارسا مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه گفت: کمیته اخلاق بالینی از ارکان مهم است. این کمیته در سه سطح کشوری کمیته، دانشگاهی و بیمارستانی برگزار می‌شود و هر سه از اهمیت بسیاری برخوردار است. بهتر است دبیرخانه اخلاق بالینی فعال با جلسات ماهیانه و مستمر وجود داشته باشد و به کمیته‌های بیمارستانی نیز توجه شود. وی افزود: بزرگ‌ترین معضل در کشور مشکلات اخلاقی است و عدم رضایت بیماران که اصلی‌ترین علت آن عدم ارائه اطلاعات به بیماران است که باید به این موضوع پرداخته شود. در خصوص پروتکل‌های اطلاع‌رسانی خبر ناگوار به علت اختلاف فرهنگی زمانی که از ابزار سایر کشورها استفاده می‌کنیم باید بومی‌سازی به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

دکتر پیمانه گوران معاون بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات گفت: آموزش به رزیدنت‌ها و انترن ها درزمینهٔ مسائل اخلاقی باید در معاونت آموزشی تبیین شود و این آموزش در ابتدای دوره به آن‌ها داده شود. عدم شفافیت عدم شناسایی پزشک و پرستار توسط بیمار و نحوه برخورد از عمده دلایل نارضایتی بیماران است.

دکتر احسان شمس گوشکی متخصص اخلاق پزشکی گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص خبر ناگوار مسئله فنی است و باید بسیار موردتوجه قرار گیرد. مداخله درزمینهٔ اخلاقی بسیار پیچیده است. این موضوع باید محور کمیته اخلاق بالینی بیمارستان‌ها باشد. با توجه به اهمیت این موضوع لازم است سوپروایزر اخلاق بالینی در نظر گرفته شود. در بحث شکایت از بیمارستان دسته‌بندی شکایت‌ها قدیمی است و برای انجام مداخله با این دسته‌بندی و عدم شفافیت در جزئیات نمی‌توان کار اساسی انجام داد.

مرجانه تقوی رئیس اداره نظارت بستری و اعتباربخشی معاونت درمان به بیان مصوبات جلسه گذشته پرداخت و در خصوص فرایند الکترونیکی شدن رضایت سنجی از بیماران و مراحل آن نکاتی را بیان کرد.

فضه نظری مسئول رسیدگی به شکایات معاونت به بیان آمار شکایات بیماران از بیمارستان ها در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ پرداخت.

دکتر محمدحسین غفوریان متخصص پزشکی قانونی و رییس کمیسیون پزشکی دانشگاه گفت: رزیدنت ازنظر اخلاقی گزینش نمی‌شود و نسبت به این مسائل آگاه نیستند.

 

 

 

 

  • گروه خبری : معاونت درمان,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 202492
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *