گفتگوی صمیمانه با معاون آموزشی بیمارستان ضیائیان به مناسبت هفته معلم و مقام استاد
بهمنظور گرامیداشت و تکریم هفته معلم و قدردانی از تلاش و همت همه معلمان که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول خدمت هستند، گفتگویی صمیمانه با دکتر ابوالفضل زندهدل دانشیار، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون آموزشی بیمارستان ضیائیان ترتیب دادیم.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان ضیائیان، بیشک هیچیک از افراد جامعه منکر تلاش و زحمات معلمان نیستند و همواره یاد و خاطره آنها را بر ذهن دارند بهویژه خاطره معلم سال اول ابتدایی که برای همیشه در ذهن انسان باقی میماند و محبتها و گرمی سخنانش هرگز فراموش نمیشود.
بهمنظور گرامیداشت و تکریم هفته معلم و قدردانی از تلاش و همت همه معلمان که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول خدمت هستند، گفتگویی صمیمانه با دکتر ابوالفضل زندهدل داشتیم.
لطفاً مختصری از بیوگرافی خودتان بفرمایید؟
بسمالله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و عرض تبریک و تهنیت به مناسبت شهادت آیتالله مطهری و روز معلم، خدمت همه همکاران و اساتید محترم در دانشگاه و بیمارستان ضیائیان، اینجانب دکتر ابوالفضل زندهدل متخصص داخلی و عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، متولد سال ۱۳۵۸ تهران هستم، همچنین فارغالتحصیل ممتاز رشته تخصصی داخلی سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
بلافاصله بعد از فارغالتحصیلی از طرف وزارت محترم بهداشت جهت گذراندن تعهدات قانونی بهعنوان عضو هیئتعلمی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان وشهرخرمآباد، مشغول فعالیت شدم؛ بعد از حدود دو سال از آغاز خدمت بهعنوان رئیس دانشکده پزشکی استان لرستان برگزیده شدم و حدود ۴ سال در این سمت در جهت گسترش آموزش پزشکی این دانشگاه تلاش کردم و در این مدت موفق به اخذ موافقت اصولی برای راهاندازی چندین رشته تخصصی بالینی و نیز چندین رشته کارشناسی ارشد و دکترا در مقطع علوم پایه پزشکی در این دانشگاه شدیم.
همچنین در همین بازه زمانی موفق به اخذ درجه دانشیاری از وزارت محترم بهداشت شدم که بعد از هشت سال خدمت در این منطقه محروم، درخواست انتقال به دانشگاه علوم پزشکی تهران نمودم و از سال ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان ضیائیان مشغول به خدمت هستم.
در خصوص چگونگی تحصیل در مقاطع تحصیلی و مقاطعی که در آنها تدریس نمودهاید و محل تحصیل و مدرک یا مدارکی که اخذ نمودهاید، برای ما توضیح بفرمایید؟
یکی از افتخارات برجسته بنده ارائه خدمت از ابتدای فعالیتم، بهعنوان عضو هیئتعلمی دانشگاه است؛ چراکه مکرراً در ارتباط با دانشجویان مقاطع مختلف پزشکی عمومی و تخصصی هستم و فرصت مغتنمی است تا مرتباً ازنظر علمی و پژوهشی بهروز باشم و آموختهها و تجربیات خود را در اختیار دانشجویان قرار دهم.
درواقع شور و انگیزه دانشجویان برای فراگیری، محرک اصلی برای مطالعه بیشتر و برگزاری کلاسهای آموزشی و بالینی متعدد بوده است؛ هماکنون نیز به مدت چهار سال است که بهعنوان معاون آموزشی بیمارستان ضیائیان سعی خود را در جهت ارتقاء فرایندهای آموزشی این مرکز به کار بستهام و خدا را شکر در این چند سال بر اساس اعلام نتایج اعتباربخشی آموزشی، درجه آموزشی این بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران خصوصاً در آموزش پزشکی عمومی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.
آیا شما به معلّمی بهعنوان شغل و وسیلهی ارتزاق مینگرید؟ اگرنه چه دیدگاهی در این خصوص دارید؟
به نظر من معلم بودن، وسیلهای برای ارتقاء روحی و معنوی محسوب میشود و احساس میکنم هر چه بیشتر در این زمینه تلاش میکنم و وقت میگذارم رضایتمندی درونی من بیشتر میشود به قول شهید مظلوم رجایی معلمی شغل نیست، معلمی عشق است اگر بهعنوان شغل انتخابش کردهای رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باشد.
مطالعهی روزانه و تحقیق و پژوهش را تا چه اندازه برای معلّمان لازم میدانید؟ آیا خودتان نیز اهل مطالعه هستید یا فقط اهل مطالعه را دوست دارید؟
لازمه پویایی و زندهبودن روح معلمی، داشتن مطالعه روزانه و درواقع بهروز بودن است و برای این امر حد و حدودی وجود ندارد؛ هر فرصتی و هر بهانهای برای مراجعه به کتب و سایتهای علمی و آموزشی و مطالعه مقالات و گایدلاین ها مغتنم است.
البته این نکته را هم بگویم که واقعاً داشتن مطالعه مفید، مهارت میخواهد و برای من، افرادی که اینچنین مهارتی دارند، بسیار قابلاحترام هستند.
ازآنجاکه معلمان عزیز با کتاب و دانش سروکار دارند انتظار این است که این قشر مؤثر، علاوه بر مطالعات و پژوهشهای لازم به تألیف کتاب نیز مبادرت بورزند، آیا به نظر شما در این باب کارشده است؟ چند درصد از همکارانتان را نویسنده و مترجم مییابید؟
بله اغلب استادانی که در باب مطالعات علمی و پژوهشی دارای تجربه و مهارت کافی هستند، کموبیش در باب تألیفات نیز واردشدهاند و اساتید و همکاران عموماً در این زمینه دستی بر آتش دارند.
توصیه شما به دانشجویان رشته پزشکی چیست؟
رشته پزشکی یکرشته پرزحمت و طولانی است که واقعاً حضور در آن نیازمند داشتن علاقه و انگیزههای قوی است که هم مادی هستند و هم معنوی؛ به دانشجویان عزیز توصیه میکنم، از ابتدای ورود به این حرفه مقدس، انگیزههای انسانی و معنوی در جهت خدمت به دردمندان جامعه را بیشازپیش در خود تقویت کنید چراکه هیچگونه پاداش مادی، پاسخگوی وجدان کاری و تعهد اخلاقی یک پزشک نسبت به بیماران نیست؛ بهعنوانمثال وقتی یک پزشک با تمام وجود خود را سپر بلای بیماران مبتلابه یک بیماری مسری میکند، کدام پاداش مادی معادل این ایثار خواهد بود؟!
مؤثرترین معلّم یا معلّمان در زندگی شما چه کس یا کسانی بودهاند؟ درباره ویژگیهای این بزرگواران لطفاً توضیحاتی را ارائه بفرمائید؟
خوب، اولین معلمان هر فردی در چهارچوب خانواده، پدر و مادر هستند که بسیاری از ویژگیهای فردی و اجتماعی ما، مدیون تربیت و دعای این بزرگواران است.
اینجانب در طول دوران تحصیل، از محضر استادان بسیاری ازجمله جناب آقای دکتر اخباری و جناب آقای دکتر سعادت نیا برخوردار شدم، که برای من الگوی اخلاقی، علمی و عملی بودند و هستند؛ خضوع، دانش بالا، مهارت فراوان و هنر برقراری ارتباط با دانشجو از ویژگیهای بارز این اساتید است.
از دوران دانشجویی خود اگر خاطرهای دارید بیان بفرمائید؟
بله در مقطع کارآموزی پزشکی عمومی همراه با دو نفر از دوستانم مطلبی را درباره یک بیمار بهخوبی مطالعه کرده بودیم، در حین ارائه توضیحات بر بالین بیمار توسط استاد بزرگوار، مرتباً وقت بیوقت افاضه فیض مینمودیم! و آن گوهر کمنظیر (استاد عزیزم)، بیآنکه کوچکترین آثاری از ناراحتی در خود بروز دهد تشویق میکرد توضیح میداد و اصلاح مینمود؛ هر زمان که به آن شرایط فکر میکنم، سعهصدر، تواضع و مهارت بالای معلمی آن استاد بیشازپیش بر من نمایان میشود.
انشالله که همواره سلامت و عمر طولانی داشته باشند.
برخی از موفقیتهای خود را درزمینهٔ علمی، پژوهشی و فرهنگی بیان فرمائید؟
کسب رتبه ممتاز در مقاطع تحصیلی پزشکی عمومی و تخصصی (بهصورت استریت)، هدایت و مشارکت درراه اندازی چندین رشته تخصصی بالینی و نیز مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ارائه و ترویج روزافزون روشهای نوین آموزشی پزشکی (دانشجو محور) در بیمارستان ضیائیان، مقالات متعدد علمی مخصوصاً در ارتباط با ویتامین دی و هلیکوباکتر پیلوری، برگزیده شدن بهعنوان استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، کسب رتبه ممتاز در اعتباربخشی آموزشی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و غیره.
چه حسی در مقام یک استاد در دانشگاه و یا بیمارستان دارید؟
من در دانشگاه و بیمارستان یک پزشک و یک معلم کوچک هستم، امیدوارم با تهذیب نفس و تلاش بیشتر بتوانم در آینده همپایه اساتید بزرگوار دانشگاه باشم.
اگر در کنکور موفق به انتخاب رشته پزشکی نمیشدید چه رشتهای را برای ادامه تحصیل انتخاب میکردید؟
بنده به سبب علاقهای که داشتم، فقط رشته پزشکی را انتخاب کردم که خدا را شکر همان سال اول پذیرفته شدم، قطعاً اگر در سال اول پذیرفته نمیشدم در سالهای بعد آنقدر انتخاب میکردم تا به هدفم برسم.
برای ارتقاء وضعیت آموزشی بیمارستان ضیائیان چهکارهایی را مدنظر دارید؟
بیمارستان ضیائیان به سبب موقعیت مکانی و بار مراجعین، دارای شرایط ویژه برای توسعه آموزش پزشکی عمومی است، البته بهطور ویژه میزبان دو رشته تخصصی طب سالمندی و پزشکی خانواده نیز هستیم؛ برنامهریزی اساسی در این مرکز شامل:
الف) گسترش فعالیتهای آموزشی درمانگاهی
ب) گسترش آموزشهای پزشکی فراگیر محور مانند PBL
ج) گسترش فعالیتهای آموزشی با محوریت فضای مجازی (مخصوصاً با توجه به شرایط ویژه پیشآمده)
د) برگزاری منظم و افزایش کیفیت کنفرانسهای هفتگی و ژورنال کلاب ها و CPC های بیمارستانی
ه) تلاش در جهت تقویت کادر هیئتعلمی بیمارستان، مخصوصاً در برخی رشتههای خاص با همراهی و همکاری دانشکده محترم پزشکی
اولین عبارتی که با شنیدن کلمات زیر به ذهنتان میرسد چه میباشد؟
دانشجو: مشتاق و فعال
زندگی: موهبت الهی
تحصیلات تکمیلی: افزایش ظرفیتهای علمی و عملی
دانشکده پرستاری: تربیت فرشتگان ایثارگر
از اینکه وقت گرانبهایتان را در اختیار روابط عمومی این مرکز قراردادید سپاسگزارم اگر سخن ناگفتهای مانده است بفرمایید.
بنده نیز از شما به خاطر این گفتگوی صمیمانه سپاسگزارم در پایان اجازه میخواهم از همراهی و همدلی ایثارگرانه و شجاعانه همکاران محترم گروههای داخلی، عفونی، قلب، طب سالمندی، طب اورژانس و همچنین رزیدنتهای محترم که از شروع بحران کرونا تاکنون برای ویزیت شبانهروزی و حضوری بیماران Covid-19 میدان را خالی نگذاشتهاند، نهایت تشکر را داشته باشم.
نظر دهید