اخبار جلسات و نشست ها

 

 

  • تاریخ انتشار : 1398/10/29 - 18:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 719
  • زمان مطالعه : 27 دقیقه

نشست مشترک هیئت‌رئیسه دانشگاه با هیئت‌رئیسه و مدیران گروه‌های آموزشی علوم پایه دانشکده پزشکی

دکتر کریمی: چنانچه دلسوزی درون هر مجموعه‌ای ازجمله دانشکده، بیش از خارج مجموعه باشد می‌توان اطمینان حاصل کرد وضعیت آن ارتقا می‌یابد

در نشست مشترک هیئت‌رئیسه دانشگاه با هیئت‌رئیسه و 8 مدیر گروه آموزشی علوم پایه دانشکده پزشکی، وضعیت علوم پایه و برنامه‌ها و چالش‌های گروه‌ها بررسی شد.

گالری عکس

گالری عکس دانشکده پزشکی

در این نشست که صبح یکشنبه 29 دی 98 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به هیئت‌رئیسه و مدیران گروه‌های آموزشی، در توضیح این نشست گفت: در هیئت‌رئیسه با مدیران گروه‌های آموزشی نشستی را برگزار می‌کنیم تا از نزدیک در جریان پیشرفت‌ها و مسائل و مشکلات آن‌ها قرار بگیریم.  گروه‌هایی که اعضای بیشتری دارند مدیر گروه به‌صورت فردی و همراه با معاونانشان دعوت می‌شود. اما با توجه به اینکه دانشکده‌های متعدد گروه‌های بسیاری دارند؛ فرصت نمی‌شود تک‌به‌تک در جریان پیشرفت برنامه‌های آنان قرار بگیریم؛  لذا از  مدیران گروه‌هایی که اعضای کمتری دارند به‌صورت جمعی دعوت می‌کنیم تا مسائل خود را مطرح کنند.
دکتر نفیسی و بررسی وضعیت علوم پایه در دانشکده پزشکی
در ادامه، دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی در گزارشی به تشریح وضعیت آموزشی، پژوهشی و عمرانی گروه‌های علوم پایه دانشکده پرداخت و گفت: تاریخچه دانشکده پزشکی به سال ۱۲۳۰ و تأسیس دارالفنون بازمی‌گردد و در سال ۱۲۹۷ مدرسه طب از دارالفنون مستقل شده است.
وی افزود: در حال حاضر دانشکده پزشکی هزار و 101 عضو هیئت‌علمی دارد ( ۹۶۳ نفر بالینی و ۱۳۸ نفر علوم پایه)، در گروه‌های علوم پایه از این تعداد  ۴۵ نفر استاد، ۳۷ نفر دانشیار، ۵۴ نفر استادیار و ۲ مربی مشغول به فعالیت هستند.
رئیس دانشکده پزشکی بابیان این‌که تفاوت جنسیتی میان جذب اساتید به‌ویژه در سال‌های اخیر کمتر شده، گفت: در ۵ سال گذشته ۱۶۲ عضو هیئت‌علمی در گروه‌های بالینی و ۱۸ عضو هیئت‌علمی در گروه‌های پایه بازنشسته شده، و به‌صورت میانگین ۴۰ تا ۶۰ نفر در گروه‌های بالینی و ۴ تا ۱۰ نفر در گروه‌های علوم پایه جذب‌شده‌اند.
دکتر نفیسی در ادامه با اشاره به ارزشیابی کیفی اعضای هیئت‌علمی گفت:۴۵ درصد از اعضای هیئت‌علمی نمره بالای ۱۸ و کمتر از ۳ درصد نمره زیر ۱۴ کسب کرده‌اند.
رئیس دانشکده پزشکی ادامه داد: در حال حاضر ۵هزار و ۲۷۶ دانشجو در دانشکده در حال تحصیل هستند که از این میان ۲ هزار و ۲۲۲ نفر دانشجوی پزشکی، هزار و 6۷۰ نفر در مقطع دستیاری، ۱۹۵نفر فوق تخصص،۲۲۵ نفر فلوشیپ، ۲۱۱ نفر کارشناسی ارشد، ۲8۷ نفر دکترای تخصصی و 459 نفر در بخش بین‌الملل هستند. بخش بین‌الملل نیز با پذیرش ۳۱ دستیار خارجی، در وضعیت خوبی قرار دارد.
دکتر نفیسی با اشاره به پایش عملکرد دانشجویان از شهریور ۹۳ تا ۹۸، گفت: طی این سال‌ها در آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش کارورزی چندین رتبه از رتبه‌های یک تا ده این آزمون‌ها متعلق به دانشجویان دانشکده پزشکی تهران بوده است.
وی سرانه استاد به دانشجو را در شرایط مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به‌غیراز گروه فیزیک و مهندسی پزشکی به دلیل تعداد زیاد دانشجو و گروه ژنتیک به دلیل بازنشستگی اساتید، سرانه استاد به دانشجو در باقی گروه‌ها متعادل است، البته پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارای روند کاهشی بوده است.
دکتر نفیسی با اشاره به عملکرد پژوهشی این دانشکده افزود: دانشکده پزشکی ازلحاظ پژوهش در میان دانشکده‌های پزشکی کشور در رتبه اول قرار دارد، ازلحاظ تعداد مقالات دو برابر و ازنظر سایتیشن و استناد سه برابر دانشکده دوم یعنی دانشکده پزشکی مشهد است، همچنین ازلحاظ اچ ایندکس در میان دانشکده‌های دانشگاه رتبه اول را دارد که دانشکده‌های بهداشت و داروسازی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در میان کل دانشکده‌های وزارت بهداشت، دانشکده پزشکی، بهداشت و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدر قرار دارند.
وی تصریح کرد: ۹ نفر اول نویسندگان با اچ ایندکس بالا (دکتر رضا ملک‌زاده، باقر لاریجانی، نیما رضایی، شاهین آخوندزاده، علیرضا استقامتی، احمدرضا دهپور، اصغر آقا محمدی، محمدعلی صحرائیان و شاهین مرات) نیز از میان اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی هستند. همچنین 5 تا 3 نفر به‌طور میانگین از اعضای هیئت‌علمی گروه‌های علوم پایه، جز 20 نفر اول کشور در رشته‌های خود هستند.
رئیس دانشکده پزشکی در ارائه گزارش عملیات عمرانی و بازسازی‌های صورت گرفته در دانشکده اظهار داشت: پس از آسیب‌شناسی، طراحی مربوط به فضای داخلی و نمای بیرونی ساختمان‌های دانشکده پزشکی توسط گروه پیمانکاری مشخص و بازسازی‌ها زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد که درنهایت بازسازی تالار قریب و دانشجو، بازسازی نمای سر در اصلی دانشکده پزشکی، کتابخانه، آزمایشگاه گروه فیزیولوژی به اتمام رسید و بازسازی سالن شهدا نیز در اواخر کار قرار دارد.
وی با اشاره به رشد درآمدزایی دانشکده در 5 سال گذشته از 500 میلیون تومان به یک میلیارد و 400 میلیون تومان گفت: در ادامه بازسازی‌ها و در صورت حمایت بازسازی سالن تشریح به‌عنوان قدیمی‌ترین ساختمان دانشکده، بازسازی ساختمان شماره7، بازسازی ساختمان گروه فارماکولوژی و بهسازی فضای بخش جنوبی دانشکده مابین دانشکده دندانپزشکی قدیم و داروسازی و اختصاص آن برای استراحت دانشجویان، در دستور کار دانشکده قرار دارد.
دکتر نفیسی ادامه داد: در سال‌های اخیر ساختمان شماره 8 دانشکده موردبازسازی قرار گرفت و در وضعیت مطلوبی قرار دارد، تالار طب تجربی  و ساختمان اداری دانشکده نیز وضعیت مناسبی دارند اما ساختمان جنین‌شناسی وضعیت خوبی ندارد که در صورت جایابی برای انتقال گروه مستقر و یا احداث ساختمان جدید دانشکده که جز رؤیاهای ماست، باید ساختمان جنین‌شناسی تخریب شود. طبقه دوم ساختمان اصلی گروه‌های بیوشیمی، طب کار،  و پزشکی قانونی نیز وضعیت مناسبی ندارند.
رئیس دانشکده پزشکی بابیان این‌که تجهیز آزمایشگاه‌های گروه‌ها از برنامه‌های در دستور کار دانشکده است، گفت: با بازنشسته شدن کارشناسان و مربیان در گروه‌ها، حلقه مفقوده نیروی کارشناس  محسوس است.
وی با اشاره به ایجاد ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی و تأثیر آن در پیشبرد اهداف آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات و کمک به بیمارستان‌ها و جلوگیری از موازی کاری در خرید تجهیزات گفت: ارزشیابی‌های مبتنی بر وب و سیپاد، بالا بودن هزینه‌های پایان‌نامه‌ها به دلیل وابستگی به تجهیزات و امکانات، ارائه خدمات رایگان آموزشی و پژوهشی به دانشجویان سایر دانشکده‌ها و نبود رفتار متقابل از سوی دانشکده‌های دانشگاه هنگام ارائه خدمات به دانشجویان دانشکده پزشکی ازجمله چالش‌های ما در دانشکده است.
دکتر نفیسی خاطرنشان کرد: دانشکده پزشکی دارای رتبه اول در کشور و منطقه است که برای حفظ این جایگاه نیازمند حمایت هر چه بیشتر دانشگاه است.
در ادامه هریک از مدیران گروه‌ها و معاونان دانشکده پزشکی به بیان اقدامات و مسائل گروه‌های خود پرداختند.

دکتر آخوندزاده: علوم پایه نیازمند نگاه حمایتی است

در ادامه دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده پزشکی  با انتقاد از وضعیت نامطلوب پژوهش در گروه‌های علوم پایه پزشکی گفت: بی‌توجهی به علوم پایه، نبود همبستگی اعضای هیئت‌علمی پایه و بالین، بی‌توجهی به تأمین امکانات برای جذب دانشجو و اعضای هیئت‌علمی ازجمله آفات و علل ایجاد این وضعیت بوده و علوم پایه نیازمند نگاه حمایتی است.

 دکتر کاشانی و گلایه از محدودیت جذب نفرات اول
دکتر ایرج کاشانی معاون تحصیلات تکمیلی  با گلایه از محدودیت جذب نفرات اول در گروه‌های علوم پایه گفت: عملاً در هیچ‌کدام از گروه‌های علوم پایه سه نفر اول جذب نمی‌شوند، همچنین بخش کارورزی و کارآموزی علوم پایه کاملاً تعطیل و به صفر رسیده است باید فکر جدی برای این مسئله اندیشیده شود.

دکتر فقیهی: حجم بالای خدمت امکان پذیرش دانشجو را نمی‌دهد
در ادامه دکتر مهدیه فقیهی مدیر گروه فیزیولوژی گفت: سالانه ۲۰۰ واحد سرویس می‌دهیم و به علت این حجم بالای کار،  دانشجوی ارشد و دکترا کم داریم، چراکه اعضای هیئت‌علمی نمی‌رسند پذیرش داشته باشند و به تربیت دانشجو بپردازند و درنهایت خروجی گروه کم شده است.
وی افزود: تجهیزات گروه بسیار ابتدایی است فقط در حد رفع نیازهای اولیه است و هیچ وسیله جدید و مدرنی در گروه وجود ندارد، برای انجام تحقیقات و مطالعات وابسته هستیم و تجهیزات به حدی قدیمی است که حتی در دانشگاه دسته چندم کشور نیز وجود ندارند.

دکتر عمید: توسعه دانشکده نیازمند حمایت دانشگاه است
دکتر عمیدی معاون مالی و اداری دانشکده پزشکی نیز گفت: عمده مشکلات معاونت مالی و اداری بحث ساخت‌وسازها، تجهیزات، کمبود کارشناس است. پیش‌ازاین وضعیت دانشکده به‌گونه‌ای بود که کار اساسی در ۲۰ سال گذشته اتفاق نیفتاده بود و اوضاع بدی داشت. برای کمک به این مسئله، طرح جامع آسیب‌شناسی را تدوین کردیم که متأسفانه با مشکلات کشور همزمان شد و برای ادامه کار نیازمند حمایت و دلگرمی دانشگاه هستیم.

دکتر آی: گروه فیزیک و مهندسی پزشکی سرآمد فناوری کشور است

دکتر آی به نمایندگی از گروه فیزیک و مهندسی پزشکی با انتقاد از برگزاری دوره ضمن خدمت گفت: برگزاری این دوره امکان جذب فارغ‌التحصیلان گروه را کم کرده که در صورت تأکید دانشگاه بر تداوم برگزاری دوره، باید در نحوه اجرای آن تجدیدنظر صورت پذیرد.
وی افزود: تعداد اساتید و دانشجویان گروه فیزیک زیاد است در دوره ارشد سه رشته مختلف تصویربرداری، مهندسی و فیزیک و در دکترا هم‌ سه رشته رباتیک، مهندسی و فیزیک پزشکی را داریم. به‌این‌ترتیب  ۸۰ واحد در گروه و ۴۰ واحد در بین‌الملل و ۵۰ واحد در سایر دانشکده‌ها ارائه می‌شود.
دکتر آی ادامه داد: گروه فیزیک و مهندسی پزشکی در فناوری سرآمد کشور است به‌نحوی‌که ۴۰ پتنت و ۲۵ محصول در کارنامه خود دارد. همچنین نقش مؤثری در راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز و آزمایشگاه پیش بالینی داشته و درحال حاضر 250 طرح اعضای هیئت‌علمی دانشگاه  در این دو آزمایشگاه در دست بررسی است.

دکتر نیکنام: دیوارهای نامرئی بین گروه‌ها باید برداشته شود
دکتر محمدحسین نیکنام، مدیر گروه ایمنولوژی، گفت: زیرساخت‌ها و امکانات ما فرسوده است و همچنین مسائل مالی هم به مشکلات ما اضافه‌شده که لازم است حمایت ایده‌ال و در شأن دانشگاه صورت بگیرد.
وی با اشاره به همکاری گروه‌های علوم پایه در دانشکده گفت: سعی کردیم دیوارهای نامرئی بین گروه‌ها برداشته شود. به‌ویژه در این شرایط برگزاری پروژه‌های مشترک و استفاده از امکانات مشترک بسیار سودمند است، که خوشبختانه همکاری گروه‌های علوم پایه به 7 گروه بالینی نیز تسری پیداکرده و جلسات علمی پژوهشی به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود که به ثمر نشستن آن زمان‌بر خواهد بود.

دکتر عینی: درصورت حضور در بالین خلأ علمی دانشجویان مشخص می‌شود

دکتر ایمان عینی مدیر گروه میکروب‌شناسی نیز اظهار داشت: ما گروه‌های آموزشی هستیم و خدمات و پژوهش باید ذیل آموزش باشد. وظیفه اصلی ما آموزش دانشجوی کارآمد هست، اما چون هیچ حضوری در بالین نداریم نمی‌دانیم دانشجو چه خلأهای علمی دارد.
حضور کمرنگ اعضای هیئت‌علمی گروه‌های علوم پایه در بورد، جذب اعضای هیئت‌علمی و نبود برنامه منسجم در جذب پسادکترا از دیگر مواردی بود که دکتر عینی به آن اشاره کرد.

دکتر پاک‌نژاد: باوجود به محدودیت‌های پژوهشی، تقاضاها بیشتر نشود
دکتر ملیحه پاک‌نژاد مدیر گروه بیوشیمی به حجم بالای خدمات آموزشی به سایر دانشکده‌ها و به‌تبع آن استفاده بیش‌ازحد مواد مصرفی در آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات پژوهشی و کمبود بودجه، بهتر است تقاضاها از سوی معاونت آموزشی دانشگاه بیشتر نشود و به حداقل‌ها بسنده شود‌ و اغماضی شود که دانشجویان فارغ‌التحصیل شوند.

دکتر عباسی: در گروه آناتومی اصلاحات خوبی انجام‌شده است
دکتر مهدی عباسی مدیر گروه آناتومی گفت: گروه تغییرات خوبی داشته، حیوان خانه گروه در بخش خاصی ساخته، یخچال برای نگهداری جسد تهیه، آمفی‌تئاتر گروه قابل‌استفاده شد. اما، گروه آناتومی گروه بزرگی است؛ از دهه ۷۰ تعداد هیئت‌علمی این گروه  از ۲۵ به ۱5 نفر رسیده است، که جذب اعضای هیئت‌علمی باوجود حمایت دانشکده،  نیازمند توجه بیشتر از سوی دانشگاه است.

دکتر قاضی خوانساری:مسائل علوم پایه روند پژوهشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد
 دکتر قاضی خوانساری مدیر گروه فارماکولوژی و معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز گفت: مشکلات عدیده‌ای داریم ازجمله نگهداری حیوانات و وضعیت حیوان خانه، تجهیزات و امکانات اگر رسیدگی نشود پژوهش و تحقیقات را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وی افزود: برخی ساختمان‌های دانشکده باید بازسازی کامل شوند اگر بازسازی اصولی و کامل انجام نشود دور ریختن و هدر دادن سرمایه است.
وی نبود ارتباط دانشجویان علوم پایه و بالین را حلقه مفقوده آموزش دانست و گفت: دپارتمان‌های علوم پایه در دانشگاه‌های بزرگ به بیمارستان‌ها متصل هستند؛ آن‌ها حتی بیمار می‌بینند. تا این حلقه مفقوده پیدا و این ارتباط ایجاد نشود؛ چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که همچنان سرآمد کشور باشیم.

دکتر رضایی: نگاه شهروند درجه‌دو به علوم پایه وجود دارد
دکتر نیما رضایی معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی نیز بابیان اینکه نگاه شهروند درجه‌دو به علوم پایه وجود دارد گفت: مشکلات علوم پایه را در دو بخش سخت و نرم‌افزاری می‌توان خلاصه کرد. در مورد نرم‌افزاری، نگاه شهروند درجه‌دو به علوم پایه وجود دارد که شاید به‌طور شفاهی گفته نشود ولی در عمل این‌گونه است. باوجود این‌که دانشکده پزشکی بیش از نیمی از دانشگاه و تعداد گروه‌های علوم پایه از برخی دانشکده‌ها بیشتر و رئیس دانشگاه همیشه از دانشکده پزشکی بوده است ولی توجهی که باید نمی‌شود.
وی افزود: برخی دانشکده‌ها توسعه فیزیکی پیدا کردند اما در دانشکده پزشکی باوجود تعداد بالای  دانشجو و استاد هیچ فضایی اضافه نشده است. یکی از راه‌حل‌های مشکل فضا، ارتباط با بالین است. در دانشگاه‌های دنیا علوم پایه و بالین باهم در ارتباط نزدیک هستند، اما در بیمارستان و آزمایشگاه بیمارستان‌های ما، دانشجویان علوم پایه راهی ندارند که باید فکری برای این موضوع شود.

دکتر عکاظی: بر لزوم حضور  اساتید در بورد و آزمون جامع تاکید کرد
دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی بابیان این‌که دانشگاه تهران قطب علمی کشور است و به آن می‌بالیم خاطرنشان کرد:  باید این جایگاه را حفظ کنیم. حضور اساتید دانشکده، در بوردها  نیازمند حمایت است. باید نقش ما در بوردها قوی و پررنگ‌تر شود‌، نقش ما در هیئت ممتحنه و آزمون‌های جامع کمرنگ به نسبت قبل کمرنگ‌تر شده، لذا باید سهم حضورمان در وزارتخانه و آزمون‌ها و.. را حفظ کنیم.

دکتر ستارزاده: روند جذب هیئت‌علمی طولانی است
دکتر رؤیا ستارزاده معاون امور هیئت‌علمی دانشکده پزشکی، خواستار بازبینی نقشه اعضای هیئت‌علمی گروه‌های علوم پایه شد و  از طولانی بودن پروسه جذب اعضای هیئت‌علمی انتقاد کرد.

دکتر توکلی: فضای اولیه دانشکده برای این تعداد دانشجو پیش‌بینی نشده است
 دکتر جواد توکلی معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده پزشکی گفت:  تنگناهایی که در بخش دانشجویی داریم به دلیل شمار بالای دانشجویان به نسبت سایر دانشکده‌ها بیشتر است. فضای اولیه دانشکده برای این تعداد دانشجو پیش‌بینی نشده بود که با ساماندهی برخی فضاها می‌توان مشکلات را حل کرد.

در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص موضوعات مطرح‌شده پرداختند.
دکتر بیگلر: گروهای آموزشی در بازسازی دانشکده، همکاری لازم را داشته باشند
دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه درخصوص مسائل توسعه‌ای و بازسازی‌های دانشکده پزشکی گفت: بسیاری از مسائل ناشی از بی‌اطلاعی اعضای مجموعه نسبت به امور مختلف است درحالی‌که با داشتن اطلاعات بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
وی بابیان اینکه صدای حوزه درمان در دانشگاه انقدر بلند است که ممکن است بسیاری از امور آموزش و علوم پایه را تحت تأثیر قرار دهد افزود: کمی تعدیل در تجهیزات حوزه بیمارستانی بسیاری از دغدغه اساتید علوم پایه را برطرف می‌کند.
دکتر بیگلر با اشاره به اقدامات بلندمدت و کوتاه‌مدت توسعه‌ای دانشکده پزشکی گفت: برای اجرای پروژه ساختمانی جدید دانشکده پزشکی، دانشگاه آمادگی لازم را دارد اما مسائلی در ارتباط با شهر و شهرداری  وجود دارد که برای حل آن جلسات متعددی تشکیل‌شده است.
وی در زمینه پروژه‌های کوتاه‌مدت دانشکده پزشکی گفت: بازسازی دانشکده باهمت دکتر نفیسی و دکتر عمیدی آغازشده، دانشگاه نیز منابع موردنیاز آن را تأمین می‌کند که این پروژه با جدیت استمرار پیدا کند. این بازسازی‌ها فشارهایی را به گروه‌ها تحمیل می‌کند که بایستی گروهای آموزشی همکاری لازم را در امر بازسازی با دانشکده داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه بابیان اینکه زیرساخت‌های دانشکده پزشکی برای این تعداد دانشجو و این حجم فعالیت آموزشی و پژوهشی پیش‌بینی نشده است افزود: برای بارگذاری تجهیزات جدید نیاز به  پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم وجود دارد لذا برای طراحی هر فضای جدیدی لازم است مدیران گروه‌ها و دانشکده‌ها مشارکت و همکاری داشته باشند.

دکتر سهراب پور: لیست تجهیزات موردنیاز دانشکده‌ها به معاونت توسعه اعلام‌شده است
در ادامه، دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، در پاسخ به نیاز گروه‌های علوم پایه در تأمین تجهیزات موردنیاز گفت: لیست تجهیزات موردنیاز دانشکده‌ها تهیه‌شده این لیست شامل اقلام بسیار و بعضاً تکراری بود به این منظور تیم کارشناسی تشکیل شد که تجهیزات موردنیاز را باهمکاری دانشکده‌ها اولویت‌بندی کردند. براین اساس این لیست با برآورد قریب به 30 میلیارد تومان تهیه و در همین هفته به معاونت توسعه اعلام می‌شود.
وی با اشاره به ایجاد شبکه جامع مجازی آزمایشگاه‌های آموزشی گفت: هریک از تجهیزات، سرمایه‌های انباشته‌شده‌ای هستند که می‌توان از آن در امر آموزش، پژوهش، خدمات و درآمدزایی بهره‌برداری کرد. به این منظور نرم‌افزاری طراحی‌شده که جایگاه تجهیزات، ظرفیت محیط و روز و ساعتی که دانشجویان و اساتید می‌توانند از آن استفاده کنند مشخص‌شده است. با استفاده از این نرم‌افزار امیدواریم با بالا بردن کارایی، بتوانیم از بخشی از امکانات موجود بهترین استفاده را ببریم.
دکتر سهراب پور، در پاسخ به مسئله دیگر درخصوص سرویس‌دهی رایگان گروه‌های علوم پایه به سایر دانشکده‌ها گفت: برای هریک از خدماتی که ارائه می‌دهید باید حق‌التدریس دریافت کنید و این هم نکته‌ای است که باید با کمک هم بررسی کنیم.
وی در توضیح اعمال محدودیت در جذب و فراخوان اعضای هیئت‌علمی گفت: نقشه هیئت‌علمی چارچوب اولیه‌ای برای تصمیم‌گیری است اما درنهایت گروه‌ها هستند که نیازهایشان را اعلام می‌کنند. در مورد جذب یا رد اعضای هیئت‌علمی نیز شورایی در دانشگاه وجود دارد که پرونده‌ها را بررسی می‌کند و درنهایت در چارچوب محدودیت‌های تحمیلی از وزارتخانه تصمیم‌گیری انجام می‌شود.
معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به طولانی بودن پروسه جذب در دانشگاه گفت: این فرآیند باید با تأمل انجام شود تا توانایی فردی که قرار به‌عنوان هیئت‌علمی جذب شود موردبررسی قرار گیرد. اما طبیعی است که نباید بیش اندازه هم طولانی باشد.
وی افزود: با توجه به محدودیت منابعی که در کشور وجود دارد، اگر در گروه‌های خود، هیئت‌علمی دارید که در مرخصی بدون حقوق طولانی‌مدت است یا حضور اثربخش در فعالیت گروه ندارند، با آنان گفتگو کنید و وضعیتشان را تعیین تکلیف کنید تا بتوانید نیروهای مناسب دیگری در اختیار بگیرید.
دکتر سهراب پور در پاسخ به مسئله دیگری که درخصوص ارتباط علوم پایه با بالین مطرح شد گفت: دانشکده پرستاری و مامایی طرح تلفیق آموزش و بالین را ارائه کرده  که با استقبال بسیاری روبرو شده است. این نوآوری می‌تواند متناسب با شرایط گروه‌های دیگر نیز مطرح شود.
وی در پایان سخنان خود بابیان اینکه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه می‌دانند که گروه‌های علوم پایه در رنج هستند افزود: امیدواریم عملکردمان در این حوزه این را شهادت بدهد.

دکتر صحرائیان: پذیرش دانشجو باید متناسب بازارکار باشد
در ادامه دکتر صحرائیان معاون پژوهشی دانشگاه، در پاسخ به محدودیت‌های پژوهشی که توسط مدیران گروه علوم پایه مطرح شد گفت: برای نگه‌داشتن وضعیت پژوهش به روال گذشته، باید بودجه‌های پژوهشی سه برابر شده و به‌طور مستمر به آن بودجه تزریق شود. درحالی‌که این پیش‌بینی در کشور انجام‌نشده است.
وی با اشاره به کاهش انگیزه پژوهشگران به امر پژوهش گفت: بسیاری از پژوهشگران انگیزه گذشته را ندارند. در این شرایط چاره‌ای نداریم جز اینکه صبر کنیم و از منابع موجود بهتر استفاده کنیم. در این شرایط که انجام برنامه‌های مختلف سخت است باید کارهای ضروری را در اولویت قرار دهیم.
معاون پژوهشی دانشگاه بابیان اینکه درمجموع 2 میلیارد تومان به دانشکده پزشکی تخصیص داده‌شده افزود: این درحالی است که حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان طرح از دانشکده پزشکی ارسال‌شده که برای تأمین آن باید تلاش کنیم.
دکتر صحرائیان با تأکید براینکه پذیرش دانشجو باید متناسب با بازارکار باشد افزود: بیشترین ناراحتی من زمانی است که نمی‌توانیم نخبه‌های فارغ‌التحصیل را جذب کنیم. اگر بازارکار لازم را نداریم چه ضرورتی دارد این تعداد PhD در رشته‌های مختلف تربیت شوند. البته این رویکرد موردتوجه دانشگاه قرار دارد و  امسال پذیرش PhD by Research را کاهش داده‌ایم.
وی درخصوص ارتباط علوم پایه و بالینی افزود: مهم‌ترین اصل برای تقویت بین علوم پایه و بالینی، برقراری ارتباط قانون‌مند بین همکاران است تا محدودیت را برطرف کند.

دکتر پورغریب: فضاهای فرهنگی و ورزشی دانشگاه در اختیار دانشکده‌ها قرار دارد
سپس دکتر پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، بابیان اینکه تمامی فضاهای فرهنگی و ورزشی دانشگاه در اختیار دانشکده‌ها قرار می‌گیرد افزود: مقوله دانشجویی فرهنگی برای دانشجویان پزشکی که حدود 7 سال در این دانشگاه هستند اهمیت بسزایی دارد. معاونت دانشجویی‌امادگی دارد تمامی فضاهای فرهنگی و ورزشی را در اختیار دانشجویان قرار دهد و این نیازمند پیگیری دانشکده‌ها است.
وی افزود: تالار ابن‌سینا نماد سالن‌های دانشگاه است و اغلب دانشجویان تمایل دارند برنامه‌های خود را در این تالار برگزار کنند و لازم است دانشکده با آنان همکاری لازم را داشته باشد.

دکتر کردی: کارگروهی برای تدوین برنامه عملیاتی ارتباط بین علوم پایه و بالین تشکیل شود
پس‌ازآن دکتر کردی معاون بین‌الملل دانشگاه پیشنهاد داد، گروهی از اساتید علوم پایه، همکاران معاونت آموزشی، پژوهشی و بیمارستان‌ها، کارگروهی را به‌منظور تدوین برنامه عملیاتی ارتباط بین علوم پایه و بالین در قالب برنامه دو تا سه‌ساله تشکیل دهند.
وی همچنین با اشاره به محدودیت ارتباطات بین‌المللی با توجه به شرایط موجود گفت: تقویت زبان، بهبود کیفیت آموزش و بین‌المللی سازی الکترونیک در علوم پایه و دانشکده پزشکی ازجمله برنامه‌هایی است که می‌توانید روی آن تمرکز کنید.

دکتر رستمیان: دانشگاه باید وارد عرصه تولید تجهیزات آزمایشگاهی وارداتی شود
در ادامه دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه، بر اجتماعی سازی دانشکده پزشکی تأکید کرد و گفت: درحالی‌که بسیاری از کمبودها با کمک اساتید برطرف می‌شود؛ از اساتید و مدیران گروه‌ها بپرسید برای گروه، دانشکده و مجموعه خود چه‌کارهایی کرده‌اند؟
وی افزود: 67 درصد از تجهیزات آزمایشگاهی وارداتی است درحالی‌که توان تولید آن در دانشگاه وجود دارد. اگر وارد عرصه تولید شویم می‌توانیم درآمدزایی را افزایش دهیم و از سوی دیگر باعث ماندگاری دانشجویان در کشور شویم.
معاون فرهنگی دانشگاه، بابیان اینکه نمی‌توان از دولت انتظار بودجه‌ای بیش از این داشت افزود: برای تأمین بودجه‌های موردنیاز باید از کمک خیرین استفاده کنیم. خود اساتید می‌توانند بهترین خیرین باشند و برای هر اقدامی که در زمینه فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند امتیاز آن را کسب کنند.
دکتر رستمیان بابیان اینکه بیمارستان‌ها، تشنه همکاری با علوم پایه هستند افزود: درصورت همکاری با یکدیگر است که می‌توانیم رشد کنیم و این ظرفیت بزرگ پنهانی است که باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام قریشی: هر اقدامی باید پیوست فرهنگی داشته باشد
سپس حجت‌الاسلام قریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تأکید براینکه هر اقدامی باید پیوست فرهنگی داشته باشد افزود: اگر به مقوله فرهنگ در امر آموزش و پژوهش درست نگاه نکنیم ممکن انسان عالم، پرورش دهیم ولی انسان فرهیخته نه. لذا برای هر اقدامی باید ابتدا بسته فرهنگی آن را تعریف کنیم.

دکتر کریمی: غصه جدایی علوم پایه و بالینی مسئله مزمنی است که گروه‌ها باید راهکار آن را ارایه دهند
در ادامه رییس دانشگاه به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و با تشکر از دکتر نفیسی و مدیران گروه‌های آموزشی علوم پایه گفت: نیازهای گروه‌های علوم پایه و مسائلی که در این نشست مطرح شد را همه اعضای هیئت‌رئیسه به‌خوبی درک کرده‌اند و در سیاست‌های دانشگاه نیز موردتوجه قرارگرفته است.
وی با اشاره به شرایط و محدودیت‌های کشور گفت: نمی‌خواهم به گذشته بازگردم و مسائل گذشته که در طول زمان و به‌صورت مزمن دانشکده پزشکی را به اینجا رسانده و علوم پایه را تضعیف کرده بازگو کنم چراکه مشکلی را حل نمی‌کند. نگاهمان باید روبه‌جلو باشد و براساس امکانات و داشته‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم.
دکتر کریمی خطاب به 8 مدیر گروه علوم پایه و 9 نفر رییس و معاون دانشکده پزشکی حاضر در جلسه گفت: اگر شما بیش از دانشگاه، دلتان به حال دانشکده بسوزد مطمئن باشید وضعیت آن درست می‌شود.
وی با اشاره به مسئله فضای فیزیکی دانشکده پزشکی و گروه‌های علوم پایه گفت: فضای گروه‌ها محدود است و  بیش از این امکان جایگذاری تجهیزات جدید را ندارد. بنابراین برای هر اصلاحی باید ابتدا از پایه و زیرساخت‌های آن شروع کنیم.
رییس دانشگاه با تأکید بر ایجاد ساخت‌وسازهای جدید در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها گفت: در این دوره برخلاف اعمال محدودیت ساخت‌وساز جدید در بیمارستان‌ها، بر انجام پروژه‌های توسعه‌ای در دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها تأکیدداریم. درست است دانشکده‌هایی با فضای فیزیکی محدودتر از دانشکده پزشکی نیز داریم؛ اما دانشکده پزشکی بیش از 50 درصد دانشگاه را تشکیل می‌دهد و بایستی به آن توجه و برای اصلاح زیرساخت آن اقدام کنیم.
دکتر کریمی با اشاره به پیگیری احداث ساختمان جدید دانشکده پزشکی گفت: این پروژه یکی از دغدغه‌های دانشگاه است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم آن هستیم. البته این‌یک امر طولانی‌مدت است و درحال حاضر باید برای اقدامات کوتاه‌مدت، مانند بازسازی دانشکده برنامه‌ریزی کنیم.
رییس دانشگاه بابیان اینکه بازسازی نیازی بود که از سوی دانشکده مطرح شد افزود: اجازه دهید این بازسازی انجام شود. چند سال بعد، عده‌ای دیگر در این جایگاه می‌نشیند عملکرد ما را قضاوت می‌کنند. دائم مراحل پیشرفت پروژه‌های عمرانی دانشکده را از دکتر نفیسی پیگیری می‌کنم و از ایشان می‌خواهم از پروژه‌ها بازدید کنند. شما نیز بازسازی دانشکده را جدی بگیرید و گلایه نکنید دانشگاه به فکر ما نیست. اگر بخواهیم فضای گروه‌ها اصلاح شود راهی جز تحمل شرایط ساخت‌وساز را نداریم.
وی افزود: دانشگاه بودجه موردنیاز بازسازی دانشکده را تأمین  می‌کند تا گروه‌های علوم پایه از وضعیتی که دوستان گلایه می‌کنند بیرون بیاید و اصلاحات لازم انجام شود.
دکتر کریمی با تأکید بر اصلاح منطقی کانکس‌های موجود در محوطه دانشکده گفت: با مسئولیت حجت‌الاسلام قریشی با نمایندگان تشکل‌هایی که متولی کانکس‌ها هستند جلساتی برگزار کنید و متقاعدشان کنید؛ این کانکس‌ها در شأن دانشگاه نیست. با آن‌ها به تفاهم برسید تا این وضعیت اصلاح شود. رسیدگی به این مسئله قطعاً یک کار فرهنگی است که باید در اولویت قرار گیرد.
رییس دانشگاه همچنین بر ساماندهی تجهیزات دانشگاه تأکید کرد و گفت: امکان استفاده از وام بانکی برای خرید تجهیزات که دکتر سهراب پور پیگیر آن هستند امیدوارم به نتیجه برسد. همچنین شبکه جامع مجازی آزمایشگاه‌های آموزشی نیز اقدامی است که از سوی معاونت آموزشی پیگیری می‌شود. به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها بخشی از مشکلات گروه‌های علوم پایه را حل می‌کند.
وی درخصوص مسائلی که در حوزه پژوهش مطرح شد گفت: از دکتر صحرائیان مسئولی دلسوزتر در پژوهش نداریم. ایشان با پرهیز از نگرش خاص و به‌دوراز بخشی نگری به مدیریت پژوهش می‌پردازد. بار دیگر تأکید می‌کنم که از گروه‌های علوم پایه دانشکده پزشکی حمایت بیشتری کنند.
دکتر کریمی بابیان اینکه غصه جدایی علوم پایه و بالینی مسئله مزمنی است که به سال‌های جدایی دانشگاه‌ها بازمی‌گردد افزود: زمانی که دانشجوی دانشکده پزشکی شدم رییس دانشکده پزشکی الکساندر باقدیانس از گروه بیوشیمی بود. در آن زمان بیمارستان‌ها در ذیل دانشکده پزشکی فعالیت می‌کردند. بعدها بیمارستان‌ها به زیرمجموعه دانشگاه درآمدند و موقعیت دانشکده تضعیف و تقریباً به علوم پایه تبدیل شد. در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در دانشکده صورت گرفته و به نسبت قبل، قدرت بیشتری پیداکرده است. در مدتی هم که من مسئولیت دانشگاه را برعهده دارم از دکتر نفیسی خواستم قدرت و مداخله دانشکده را در امور مختلف بیشتر کند؛ از بیمارستان‌ها بازدید و در هیئت‌رئیسه بیمارستان‌ها شرکت کند و باتوجه به ارتباط با بیمارستان‌ها، در زمینه همبستگی علوم پایه و بالین کوشش کند.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: دکتر نفیسی به‌عنوان رییس دانشکده پزشکی و دکتر صادق نیت به‌عنوان رییس بیمارستانی که از 50 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور بزرگ‌تر است؛ عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه هستند و حضور آنان این پیام را منتقل می‌کند که ارتباط بین علوم پایه و بالینی باید تقویت شود. مدیران گروه‌های آموزشی باید خودشان راه‌حل ارتباط علوم پایه و بیمارستان‌ها را پیدا کنند.
دکتر کریمی بابیان اینکه بیشترین خاطرات خوش دانشجویی‌ام از دوران علوم پایه است افزود: اینکه علوم پایه به این روز نشسته، یک مسئله تاریخی است و ما هم باید کمک کنیم که این روند اصلاح شود.
رییس دانشگاه با اشاره به سخنان مدیران گروه‌ها در ارتباط بین اساتید گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رییس دانشگاه، نه بودجه است، نه قانون و نه نهادهای بیرون از دانشگاه، بلکه بزرگ‌ترین مسئله‌ای که در این مدت احساس کرده‌ام روابط بین اعضای هیئت‌علمی در همکاری‌ها و استفاده از تجهیزات مشترک است که باید در جهت اصلاح آن اقدام شود.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود با تأکید براینکه با مسائل واقع‌بینانه برخورد کنیم گفت: دانشکده پزشکی مهم‌ترین دانشکده پزشکی کشور است. پس اجازه دهیم و کمک کنیم فضا و فرایندهای آن اصلاح شود. تفکر مدیریتی من در مورد مسائل مطرح‌شده کاملاً شفاف و روشن است و به حرف‌های پشت پرده اعتقادی ندارم لذا مطمئن باشید مجموعه دانشگاه از فعالیت‌های گروه‌های علوم پایه و دانشکده پزشکی حمایت می‌کند.
خبر: مینا محمدی/ سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی/ نیرومند رومیانی


 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,دانشکده پزشکی,گروه خبری RSS,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 97264
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی