محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

برگزاری کارگاه 'چگونه از فعالیت های توسعه آموزش در ارتقاء استفاده کنیم؟' در دانشکده دندانپزشکی

کارگاه 'چگونه از فعالیت های توسعه آموزش در ارتقاء استفاده کنیم؟' با تدریس عظیم میرزازاده در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، کارگاه 'چگونه از فعالیت های توسعه آموزش در ارتقاء استفاده کنیم؟' به همت دفتر توسعه آموزش دوشنبه 23 دی ماه 98 با تدریس دکتر عظیم میرزا زاده برای اعضای  هیات علمی دانشکده برگزار شد.
دانشگاه ها نهادهای دانشی هستند که در آنها فعالیتهای دانشی (تولید، مدیریت، انتقال و بکارگیری دانش) در حوزه های مختلف علمی صورت می گیرد. اعضاء هیات علمی دانشگاه ها افرادی هستند که به عنوان فعالان عرصه دانش، 'بطور متناسب' به ارایه فعالیتهای چهارگانه دانشی (تولید، مدیریت، انتقال و بکارگیری دانش) می پردازند.
مطالعات بنیاد کارنگی بین سال های 1969 و 1989 نشان داد که در این فاصله زمانی در تمام انواع موسسات آموزش عالی، نشر مقالات علمی به عنوان ملاک ارتقاء علمی و استخدام رسمی اعضای هیات علمی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.  بر اساس این مطالعات، دانشگاه ها اعضای هیات علمی را به عنوان مدرس استخدام می کنند ولی به عنوان پژوهشگر ارزیابی می کنند. این مطالعات نشان داد که توجه روزافزون دانشگاه ها به پژوهش و انتشار مقالات به واسطه کیفیت هایی است که در فعالیت های پژوهشی مستتر می باشد (به عنوان مثال هدفمند، نظام مند، روش مند، نتیجه گرا، مستند، نقدپذیر و تعاملی بودن در فرایند پژوهش و نشر نتایج آن).  فعالیت های دانشی تنها هنگامی که واجد کیفیت های پذیرفته شده آکادمیک (هدفمند، نظاممند، روشمند، نتیجه گرا، مستند، نقدپذیر و تعاملی) باشند برازنده دانشگاه و شایسته اطلاق عنوان دانش پژوهی هستند.
آموزش به عنوان یک فعالیت و رسالت مهم در محیط های آکادمیک می تواند و باید به عنوان یکی از حوزه هایی که فعالیت های دانش پژوهی در آن انجام پذیر هستند، در نظر گرفته شود. بدیهی است این امر نیازمند وجود معیارهای مشخصی برای ارزیابی این گونه فعالیت ها است.
در باره دانش پژوهی آموزشی با توجه به این که این بند در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی گنجانده شده است، زمینه بسیار مناسبی برای همه گیر شدن این مفهوم در بین اعضای هیات علمی فراهم شده است.
لذا برگزاری این کارگاه در پی آن است که با آشنا سازی شرکت کنندگان (اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی) با این مفاهیم و نحوه ارزیابی این فرایندها و نحوه تخصیص امتیاز آنها در آیین نامه ارتقا، زمینه ایجاد انگیزه و فعالیت بیشتر شرکت کنندگان در این حوزه را فراهم کند.
خبرنگار و عکاس: حمیده ایزدی

کلمات کلیدی
تهیه کننده: