مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید دانشکده توانبخشی
دکتر جعفریان: انتخاب رییس دانشکدهها به روش آکادمیک، غیر انتخاباتی و به دور از حواشی انتخابات است
رییس دانشگاه، تاکید کرد: رییس دانشکده نماینده دانشکده نیست بلکه مجری سیاستها و ضوابط دانشکده است و باید پاسخگوی مراجع بالادستی باشد.
گالری عکس
در مراسم تکریم دکتر اکبری و معارفه دکتر عطارباشی روسای پیشین و جدید دانشکده توانبخشی، دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه، ضمن قدردانی از زحمات دکتر اکبری که به مدت 23 سال مسئولیت دانشکده را بر عهده داشت افزود: در مسئولیتهای اجرایی که طی 10 سال گذشته داشتم میتوانم از ایشان بهعنوان یکی از مدیران پیگیر و خالص دانشگاه یاد کنم.
وی افزود: از شروع فعالیت ایشان در سال 71 و تلاش برای ایجاد رشتههای جدید و گذر از دوران ادغام و انتزاع که مانند سونامی از دانشگاه عبور کرد؛ دکتر اکبری در همه این حوادث با پیگیری، صبر و جدیت نقش خود را به خوبی ایفا کرد و علاوه بر مسئولیت دانشکده توانبخشی به وظایف آموزشی و پژوهشی خود در دانشکده پزشکی نیز عمل میکرد.
علت تعویق انتخاب رییس دانشکده
رییس دانشگاه با اشاره به تعویق انتخاب رییس دانشکده توانبخشی در این دوره گفت: در سال 92 با شروع دوره جدید مدیریت دانشگاه، دستورالعمل انتخاب رییس دانشکدهها با تلاش دکتر فتوحی و همکارانشان تدوین و در همه دانشکدهها به اجرا درآمد، اما دانشکده توانبخشی از اصل این دستورالعمل مبنی بر 8 سال سقف زمانی ریاست دانشکده مستثنا شد چرا که اکثر اعضای هیات علمی آن اصرار داشتند دکتر اکبری در این سمت باقی بماند.
وی با تاکید براینکه، هدف دانشگاه اجرای اموری است که بهترین منافع را برای دانشکده و دانشگاه به همراه آورد افزود: باوجوداینکه درخواست دانشکده، برخلاف مسیر تعیینشده بود اما به احترام اعضای هیات علمی آن، با دکتر اکبری صحبت کردم و بنا شد ایشان این مسئولیت را ادامه دهد تا شرایط مناسبی برای تغییر و تحول به وجود آید.
رییس دانشگاه تصریح کرد: در حکم ابقای مجدد ایشان زمانی را مشخص نکردیم ولی در صحبتی که باهم داشتیم 2 سال را برای ادامه این مسئولیت پیشنهاد دادم و ایشان هم آن را مناسب دانستند تا اینکه در زمستان 94 این مدت بهپایان رسید.
دکتر جعفریان با بیان اینکه پس از پایان این 2 سال دو رویکرد برای تصمیمگیری وجود داشت افزود: یک راه این بود که تا آخر دوران مدیریت دانشگاه، ایشان در این مسئولیت بمانند و بعدازآن فرایند انتخاب رییس دانشکده صورت گیرد و دیگر اینکه در شرایط فعلی، این دستورالعمل اجرا شود که دکتر اکبری با دومین گزینه موافق بودند و صلاح دانستند درحالیکه دانشکده در وضعیت پایدار و مناسبی است رییس جدید انتخاب شود.
فرآیند انتخاب رییس دانشکده جدید
وی در توضیح نحوه انتخاب رییس دانشکدهها آن را یک روش آکادمیک و غیر انتخاباتی و به دور از حواشی انتخابات دانست و افزود: رییس دانشکده نماینده دانشکده نیست بلکه مجری سیاستها و ضوابط آموزشی و پژوهشی و... دانشکده است و باید پاسخگوی مراجع بالادستی باشد. درعینحال باید نیازها و خواستههای دانشکده خود را هم منتقل کند و این کاملاً با انتخاب نماینده صنفی تفاوت دارد.
دکتر جعفریان تصریح کرد: به راین اساس، پس از نظرخواهی، 3 نفر از اعضای هیات علمی که در دانشکده مقبولیت داشتند شناسایی شدند که البته این امر براساس تعداد نظرات مثبت به یک نفر نبود بلکه در فرم نظرخواهی بعضی بهجای نام یک نفر نام هر سه نفر را هم نوشته بودند و این مؤید غیر انتخاباتی بودن این فرایند است.
رییس دانشگاه اضافه کرد: در کمیتهای متشکل از رییس و مشاور عالی رییس دانشگاه و معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی بررسی اولیه انجام شد و از این افراد خواسته شد برنامه خود را برای اداره آینده دانشکده ارائه دهند و پس از بررسی برنامه، با آنان مصاحبه شد و با اتفاق آرا اعضای کمیته، دکتر عطارباشی به عنوان رییس دانشکده انتخاب شد.
انتخاب رییس دانشکده فرایند صوری نیست
وی ضمن رد این تصور که انتخاب رییس دانشکده امری صوری است گفت: این فرآیند بسیار جدی است. طبق آییننامه، انتخاب رییس دانشکده برعهده رییس دانشگاه است پس دیگر نیازی نیست فرآیند صوری انجام شود. اما به این دلیل به انجام این کار اصرار دارم که در محیط آکادمیک، رییس دانشکده باید ذهنیت درستی از محل مسئولیت خود داشته باشد و بتواند آن را به خوبی منتقل کند. همچنین باید برای پیشبرد اهداف دانشکده چارچوب و افق مشخصی داشته باشد و بتواند با سیستم دانشگاه نیز هماهنگ کار کند.
دکتر جعفریان اجرای این فرآیند را بسیار وقتگیر و دشوار و درعینحال مفید و مؤثر دانست و تصریح کرد: وقتی کمیته 5 نفره تشکیل جلسه میدهد هیچکس تا آخرین لحظه از نظر من مطلع نیست و پس اعلام نظر تک تک اعضا، من آخرین نفری هستم که دیدگاه خود را بیان میکنم. چنانچه اعضای کمیته در انتخاب فرد موردنظر هم به نتیجه نرسند هیچکدام از آنها انتخاب نمیشوند.
رییس دانشگاه، ضمن تبریک به دکتر عطارباشی، ایشان را دارای سابقه حضور و عهدهدار مسئولیتهای اجرایی در دانشکده دانست و افزود: با توجه به اینکه در میان یک دوره مدیریتی 4 ساله هستیم که حدود یک سال و نیم از ان باقیمانده است، برنامه جدیدی مطرح نمیشود بلکه باید همان برنامه 4 ساله دانشکده ادامه یابد و چون دکتر عطارباشی کاملاً با آن آشنا هستند فرصت خوبی برای پیشبرد اهداف دانشکده فراهمشده است.
محدودیت فضای فیزیکی مانع جدی پیشرفت دانشگاه
دکتر جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به درخواستهای مطرحشده مبنی برافزایش فضای فیزیکی دانشکده توانبخشی گفت: محدودیت فضای فیزیکی مناسب، مختص این دانشکده نیست و همه دانشکدههای دانشگاه با آن مواجهاند.
وی افزود: متأسفانه دانشگاه با همه قدمت و افتخاراتش فاقد کمپوس دانشگاهی مناسب است و ساختمانهای آن اغلب فرسوده و قدیمی هستند که علاوه بر شرایط سخت نگهداری، پاسخگوی نیاز امروز دانشگاه هم نیستند.
رییس دانشگاه با اشاره به تلاشهای در حال انجام برای توسعه فضای فیزیکی دانشگاه گفت: ما نیاز به یک پردیس حداقل 200 هکتاری داریم تا بتوانیم آن را تبدیل به فضای دانشگاهی و دانشکدهها مختلف را در آن متمرکز کنیم و چون این پروژه بزرگی است تأمین منابع و به نتیجه رساندن آن کار آسانی نیست.
تاکید بر ضرورت حضور هیات علمی توانبخشی در بیمارستانها
دکتر جعفریان بر ارتقا جایگاه آموزشی دانشکده توانبخشی تاکید کرد و آن را از انتظارات دانشگاه دانست و افزود: دانشکده توانبخشی سابقه طولانیتری نسبت به دانشکدههای مشابه دیگر دارد و باید از آنها جلوتر باشد.
وی رشد دانشکده توانبخشی را در گرو نقشآفرینی در بیمارستانها دانست و افزود: حضور در بیمارستانها مسئله جدی است همانطور که اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی موظفاند در بیمارستانها کار بالینی انجام دهند همین تاکید برای رشتههای توانبخشی و پرستاری نیز وجود دارد.
رییس دانشگاه با تاکید براینکه هیات علمی توانبخشی باید در بیمارستانها سرویس توانبخشی ارائه دهد افزود: نحوه اداره این خدمت نیز باید براساس روشی باشد که مورد نظر بیمارستان است. چرا که بیمارستان باید پاسخگوی بیمارش باشد و نمیتواند بگوید چون وقت ندارم نمیتوانم بیماری را پذیرش کنم.
وی افزود: هیات علمی دانشکده پزشکی، شبهای آنکالی خود موظف است پاسخگوی بیماران باشد. چه تعداد بیماران یک نفر باشد چه ده نفر، هر چند که این امر در آموزش اثراتی دارد. ولی این وظیفه اصلی هیات علمی در محیط درمانی است.
دکتر جعفریان، با بیان اینکه نقشه هیات علمی دانشکده توانبخشی نهایی شده اما برای جذب هیات علمی در بیمارستانها قابلبازنگری است افزود: اگر میخواهید دانشجویانتان در بیمارستانها اختیاراتی داشته باشند باید هیات علمی خود را در محل ارائه خدمت مستقر و برای تدریس دروس نظری به دانشکده مراجعه کنید.
گسترش PhD بدون توجه به نیازهای جامعه
رییس دانشگاه، گسترش PhD بدون توجه به نیاز جامعه را غیرمنطقی خواند و افزود: اینکه PhD هایی را تربیت کنیم که در دیگر نقاط کشور PhD های دیگری تولید کنند بدون آنکه بدانیم آینده شغلی آنها چه میشود منطقی نیست و باید بدانیم منابع زیادی صرف این کار میشود و این به نفع هیچکس نیست.
وی با تاکید براینکه توسعه آموزشی باید هدفمند باشد افزود: ما کشور فقیری نداریم ولی از منابع آن درست استفاده نمیکنیم. بهترین سالهای عمر جوانانمان صرف آموزشیهایی میشود که معلوم نیست در آینده میخواهند پاسخگوی کدامیک از نیازهای کشور باشند.
دکتر جعفریان توانبخشی را از نیازهای آینده کشور دانست و افزود: راه توسعه آموزشی برای دانشکده باز است ولی باید روش آن درست باشد و بتواند تعامل مناسبی با بیمارستانهایی که در ارائه خدمت خود تعطیلی ندارند برقرار کند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: