سومین گردهمایی کارکنان مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی و داروخانه های بیمارستانی دانشگاه برگزار شد
دکتر کریمی: علاقه مندی کارکنان به محیط کاری خود به اخلاق عملی مدیران بستگی دارد
در سومین گردهمایی کارکنان مجموعه داروخانههای دانشکده داروسازی و داروخانههای بیمارستانی دانشگاه از افراد برگزیده دانشجویان، کارکنان و سایر مشاغل داروخانههای دانشگاه تقدیر شد.
گالری عکس
در سومین گردهمایی کارکنان مجموعه داروخانههای دانشکده داروسازی و داروخانههای بیمارستانی دانشگاه که عصر پنجشنبه 19 بهمن 96 در سالن اجتماعات ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر غلامی سرپرست داروخانههای دانشگاه ضمن قدردانی از رئیس دانشگاه برای حضور در این مراسم، موفقیت سازمان را مرهون تلاش تمامی کارکنان دانست و گفت: هدف ما خدمت به مردم است و برای ارائه بهتر خدمات دارویی و سعی در رفع مشکلات دارویی با تمام توان تلاش کرده و خواهیم کرد.
موفقیت داروخانههای دانشگاه، مرهون زحمات کارکنان است
وی یاد مرحوم دکتر فرسام را گرامی داشت و گفت: دکتر فرسام پایهگذار داروخانههای داروسازی در دانشگاه بود و این داروخانهها را بهعنوان عرصههای آموزشی برای دانشجویان داروسازی راهاندازی کرد.
دکتر غلامی رسالت اصلی داروخانههای دانشگاه را تلاش و توسعه مستمر كمي و كيفي در عرصههای آموزش، پژوهش و ارائه خدمات و مراقبتهای داروئی خواند و گفت: این رسالت در حدود سیوهفت سال گذشته سرلوحه فعالیت این سازمان بوده و سبب شده که علاوه برآموزش و پژوهش در عرصه، عرضه خدمات دارویی سبب رضایتمندی قابل قبولی شده است. مطالعات انجام شده رضایتمندی 75 تا 80 درصدی مراجعین به داروخانههای دانشگاه را گزارش میکند که بیانگر موفقیت مجموعه است و این درجه از رضایتمندی بهندرت در سازمانهای دولتی دیده میشود.
وی با بیان اینکه، تعداد کارکنان شاغل در 6 سال گذشته رشد چشمگیری داشته، افزود: تعداد کارکنان داروخانههای دانشگاه از 480 نفر به 836 نفر افزایش داشته که نشانه توسعه داروخانههای دانشگاه است.
دکتر غلامی ادامه داد: داروخانههای دانشکده داروسازی در سال 1359 تأسیس شد که اولین آنها، داروخانه شبانهروزی 13 آبان بود که مدیران بسیاری در به ثمر نشاندن آن نقش داشتند. در حال حاضر 371 نفر در داروخانههای دانشکده داروسازی ارائه خدمت میکنند و سالانه حدود 2 میلیون نفر به این داروخانهها مراجعه میکنند.
وی تعداد نسخ بیمهای این داروخانهها را حدود هشتصد هزار عدد در سال عنوان کرد و در گزارش عملکردی داروخانهها و در مقایسه درآمد نقدینگی و درآمد بیمهای داروخانههای دانشکده داروسازی گفت: در سال 91 درامد نقدی این داروخانهها 44 درصد بوده و به 26 درصد کاهش یافته که موجب بروز مشکلات نقدینگی در این حوزه شده است.
سرپرست داروخانههای دانشگاه ادامه داد: دریافت گواهینامههای مختلف ایزو در حوزههای مختلف یکی دیگر از موفقیتهای داروخانههای دانشکده داروسازی دانشگاه است که در کشور بیبدیل است.
دکتر غلامی با بیان پیشینهای از تأسیس داروخانههای بیمارستانی گفت: در سال 1385 بر اساس مصوبه هیئتامنای دانشگاه داروخانههای بیمارستانی تأسیس و مجوز چگونگی تعیین نیروی آن نیز مورد تصویب قرار گرفت. آخرین داروخانه بیمارستانی نیز در سال 1395 در بیمارستان سینا راهاندازی شد. ضمن اینکه داروخانههای بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز پس از ادغام راهاندازی و پس از انتزاع در اختیار این دانشگاه قرار گرفت.
دکتر غلامی ضمن اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در راستای اجرای عدالت سازمانی در سال جاری گفت: بازنگری طرح طبقهبندی مشاغل در داروخانههای دانشکده داروسازی و طراحی، تولید و اجرای طرح طبقهبندی مشاغل در داروخانههای بیمارستانی از مهمترین فعالیتهای ما بوده است.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن یادآوری رسالت مجموعه داروخانههای دانشگاه تأکید کرد: باید دقت داشته باشیم که فروش و کسب درآمد رسالت و هدف اصلی مجموعه ما نیست. مسئولیتپذیری، اخلاقمداری، منعطف بودن درعینحال سرسخت بودن در ارائه خدمات و پایدار در اصول سازمانی هدف اصلی ما است.
دکتر غلامی کارکنان داروخانههای دانشگاه را آخرین افراد حلقه درمان علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت بالا و نیز رعایت اخلاق حرفهای در برخورد با مراجعین دانست و گفت: باید خودمان را صاحب سازمانی بدانیم که در آن کار میکنیم نهفقط مستخدم سازمان که باید عرق به سازمان خود را حفظ کنیم که اینگونه در ارائه خدمات برتر موفق خواهیم بود.
وی با تأکید بر ایجاد فضایی شاد و سالم در محیط کاری گفت: ما بیشتر ساعات روز را در محیط کاری خود میگذرانیم ساعتهای ممتدی با همکاران خود کار میکنیم پس برای داشتن محیطی با طراوت باید در برقراری ارتباط سالم و شاد تلاش کنیم.
دکتر غلامی نقدپذیری را از اصول اصلی مجموعه داروخانههای دانشگاه دانست و تمامی افراد دارای مسئولیت در این سازمان را مشوق در اجرای این امر خواند.
وی در پایان سخنان خود اشارهای هم به جوایز افراد برتر در ارزیابی توانمندی کارکنان داروخانههای دانشگاه کرد.
تشکیل یک خانواده، دستوری نیست، دلی است(فیلم)
سپس دکتر کریمی رئیس دانشگاه ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: امروز در جمعی هستم که در سی سال خدمتم بسیار با آنها نزدیک و همیشه شاهد زحمات آنها بودهام.
رئیس دانشگاه ادامه داد: 16 سال پیش زمانی که در شهریور 1380 بهتنهایی وارد مرکز قلب شدم در ذهنم ساختن خانوادهای را میپروراندم که در ارائه خدمات بیبدیل باشد و تا سه ماه قبل که مرکز قلب را ترک کردم یک خانواده 1300 نفری تشکیل شده بود. امروز به دکتر غلامی خسته نباشید میگویم که موفق شده خانواده داروخانههای دانشگاه را تشکیل دهد.
وی ادامه داد: از دکتر غلامی میخواهم که نام خانوادهای که تشکیل داده نه به نام خانواده بزرگ داروخانههای بیمارستانی و دانشکده داروسازی دانشگاه که متشکل از 12 داروخانه بیمارستانی و 8 داروخانه شهری است بلکه به نام خانواده بزرگ داروخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران نامگذاری کند.
دکتر کریمی افزود: خانواده از رأس آن (مدیر) که رفتار، اخلاق، منش، روش و ارتباطی که با کارکنان دارد شکل میگیرد. بنده صد در صد تجربه کردهام که خانواده دستوری تشکیل نمیشود بلکه دلی است و همه به دور مرکز خانواده حلقه میزنند تا پیوند سازمانی پیدا کنند.
وی ادامه داد: قطعاً یک اصول علمی، پشت مدیریت سازمانی است که روزبهروز تقویت میشود و کارکنان آن به محیط کاریشان علاقهمند هستند.
رئیس دانشگاه افزود: اگر کارکنان یک سازمان برای حضور در محیط کار صبح زود حاضر و در پایان ساعت کاری بهاکراه از آنجا خارج شوند نشان علاقهمندی آنها به محیط کاریشان است و قطعاً با مدیریت مناسب این خانواده تشکیل شده است.
دکتر کریمی با بیان اینکه، در تمامی دوران مدیریتی خود دریافتهام که اگر کارکنان بهسختی در محیط کاری خود حاضر شوند اوضاع خراب است، افزود: اکراه از حضور در محیط کار، نه به حقوق و نه به کارانه بلکه به عمل، رفتار، نگاه و اخلاق عملی مدیران بستگی دارد. من هیچگاه اخلاق را بدون عمل به کار نمیگیرم. چون هستند کسانی که درس اخلاق میدهند و از اخلاق صحبت میکنند ولی در رفتار حرفهای و منش مدیریتی خود رعایت عملی اخلاق را نمیکنند.
رئیس دانشگاه ادامه داد: در این دوران کوتاه مدیریت خود از تعدادی از داروخانههای دانشگاه بازدید کردهام و از نزدیک شاهد تلاش آنها بودهام. گاهی مریض با یک نسخه و با شکایت از محیط قبلی و نارضایتی از پزشک، پرستار، یا... به داروخانه مراجعه کرده که مشکل پزشکان را به کارکنان داروخانهها منتقل میکند.
وی افزود: البته با توجه به تعداد کارکنان و مراجعهکنندگان انتظار نارضایتی هم وجود دارد ولی زحمات شما با این شرایط ستودنی است و رضایتمندی بسیاری هم ایجاد کرده است.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود اشارهای به جوایزی که به برگزیدگان تعلق میگیرد کرد و گفت: جا دارد دکتر غلامی باز تمامی افرادی که امروز در این همایش شرکت کردهاند و البته بهتمامی 836 نفر که همه برای خدمت به مردم تلاش میکنند با اهدای پاداشی تقدیر کند.
تغییر ذهنیت، راه رسیدن به اهداف متعالی است
سپس دکتر نمازی عضو هیئتعلمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه با تأکید بر تغییر نگرش در محیط کاری، گفت: باید برای رسیدن به تکامل نقاشیهای ذهنی خود را تغییر دهیم و با ایجاد ذهنیت مثبت و حذف افکار منفی در رسیدن به اهداف متعالی خود تلاش کنیم.
وی ادامه داد: کار کردن در داروخانهای مثل 13 آبان که با پول پسانداز شده خواهر دکتر فرسام راهاندازی شده قطعاً با دیگر داروخانهها فرق دارد این داروخانه هویت و تاریخ دارد و این نکات تاریخی اگر زنده نگه داشته شود یکی از شروط موفقیت سازمان خواهد بود.
وی خوب شنیدن، خوب دیدن و ساده گفتن را از عوامل موفقیت مدیریت حرفهای خواند و عمل نکردن به آنها را موجب بروز مشکلات فراوانی دانست و بر ایجاد احترام نامشروط در برخورد با دیگران تأکید کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه، اظهار کرد: داروخانههای وابسته به دانشگاه اولین سازمانهایی بودند که الگوی سادگی را اجرا کردند و البته که در این راه به موفقیتهای فراوانی دست یافتند.
دکتر نمازی در پایان تأکید کرد که برای داشتن محیط کاری سالم باید از بکار بردن ضربالمثلهایی مانند، خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو یا واژههایی مانند ممکن نیست، وقت نداریم، اصلاً و... امتناع کنیم.
در ادامه دکتر جوادی معاون آموزشی داروخانههای بیمارستانی به ارائه گزارشی از ارزیابی توانمندی کارکنان داروخانه دانشگاه پرداخت و موفقیت داروخانهها را مرهون تلاش مضاعف در کسب دانش کارکنان دانست.
توضیح اینکه، در فواصل سخنرانیها، کلیپی از روند فعالیتهای داروخانههای دانشگاه، پخش و از افرادی که خاطرههایشان برای شرکت در این مراسم انتخاب شده بودند با اهدای جوایزی تقدیر شد.
خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: