محتوای خبری معاونت غذا و دارو

معاونت غذا و دارو تهران:

حضور دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در غرفه 'اصیل بخریم 'نمایشگاه اکفا

در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی اکفا دکتر پور احمدنژاد از غرفه 'اصیل بخریم' بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی اکفا  که 28 آذر 96 در محل سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، پور احمدنژاد دبیر کمیسیون مبارزه  با قاچاق کالا و ارز استان تهران ضمن بازدید از غرفه های این نمایشگاه، از غرفه “اصیل- بخریم”  نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت کمپین اصیل بخریم و آثار هنری هنرمندان کشور از قبیل کاریکاتور، انیمیشن، فیلم مستند، کلیپ و … با محوریت معرفی برچسب اصالت کالا قرار گرفت.  گفت و گو با او را در ادامه می خوانید:

تا به حال کالای قاچاق تقلبی خریده اید؟ 
مشکلی که در سطح بازار است تغییر بین تقلبی و اصل است.اقداماتی که داره انجام می شود نوعی آگاهی بخشی است . توجه به سوءاستفاده هایی که در حوزه عرض کالا می تواند سلامت جامعه را دچار چالش کند توسط شما متولیان جزء واجبات است

از کجا متوجه می شوید که کالا تقلبی است؟ 
پس از مصرف متوجه کالا های قاچاق می شویم . در بحث آرایشی بدلیل آن ظاهر شکیل کالا شناسایی قاچاق کار سختی است مولفه های شناسه های کالا های اصلی از فرعی هم دارد جعل می شود . بدلیل عدم توجه و مراقبت به مولفه های ایمنی برچسب اصالت سلامت این امر اتفاق می افتد.  بعنوان یک مسئول آگاهی دارم در خصوص این برچسب چون در جلسات دانشگاه هاراجب آن صحبت می شود ولی باید مردم را آگاه کنیم ، مردم ما اکثرا به این مقوله توجهی ندارند،

چه تاثیری بر روند قاچاق محصولات سلامت محور دارد؟ 
تاثیر آن در حوزه سلامت ،در حوزه قاچاق  کپی برندها و کالاهای خارجی با توجه به گسترش چاپ و نشر فراهم است در بحث مدیریت آن نیز سیستم های مراقبتی در قالب صنعت تخصصی لازم را ندارد این نیاز به آگاهی بخشی مردم به شیوه های علمی روز بالا رود و شما بعنوان کارشناس باید تلاش کنید بجای اینکه فضای شهر را با تبلیغات واحی پر شود تلاش کنیم که فضای شهر را تبلیغت مرغوب پر کند. بعنوان کمیسون ستاد مبارزه پایتخت و ستاد ریاست جمهوری آماده ایم با تمام توان در جهت فرهنگ سازی وآگاهی بخشی مردم کمک کنیم .چون علمی در حوزه شناسایی کالاهای شما نداریم بتوانیم به تنهایی کار را انجام دهیم .
مراقبت از محیط های داروخانه دار که پیگیری می شود ولی فضا های مخفیانه و ریز زمینی دارد شکل میگیرد و سلامت جامعه را به خطر می اندازد .موضوع قاچاق یک مقوله و موضوع کالاهای تقلبی فیک که متاسفانه الان هدف گیری آن قشر ضعیف جامعه است این یک موضل بسیار مهمتری است که باید بررسی شود .
ظرفیت آگاهی بخشی  ما مهیاست. چه در زمینه داروخانه ها در سطح شهر و چه در قالب شبکه بهداشت و علوم پزشکی مهیاست؛ اول باید تعریف مکانیزم اطلاع رسانی را در قالب طرح معانی فانتزی نظر ها را به سمت خود جلب کنیم و در کنار آن باید از مولفه های اطلاع رسانی رو در رو با مردم مثا ل اتفاقی که در دانشگاه علو پزشکی تهران اتفاق افتاد ؛راهپیمایی 22 بهمن، اماکن تفریحی و...  استفاده کرد.

به نظر شما چه گونه مردم را با این برچسپ آشنا کنیم؟ 
به نظر من دستگاه ها هنوز در زمینه مقوله فرهنگ سازی و آگاهی سازی آن عزم جدی را پیدا نکرده اند امیدوارم روزی در کنار اقدامات قهری که ما داریم انجام می دهیم  و در کنار دیگر گروه ها که معاونت ها در کنار ما و دیگر ارگان ها به صورت گروهی انجام می دهیم بتوانیم در بحث کالاهای سلامت محور تلاش می کنند بحث فرهنگی این موضوع در اولویت اول قرار دهیم.

نظر شما در خصوص این غرفه و نحوه اطلاع رسانی چیست؟ 
به فال نیک میگیریم، باید علوم پزشکی های دیگر نسبت به این مقوله فرا گرفته شوند .باید فضای مناسب ترمکانهای که کاملا در دسترس و در اختیار است کاملا پیش بینی شود  در یک موقعیت مناسب تر ایجاد شود.

پیشنهاد یا انتقاد برای بهبود این مسئله چیست و چگونه می توان این مسئله را فرهنگ سازی کنیم؟ 
پیشنهاد یا انتقاد برای بهبود مسئله بنر های که ترسیم کردیم از امکاناتی که دستگاه ها دارندکه شامل 28 وزارتخانه است استفاده شود از ظرفیت شهر داری استان تهران استفاده شود از ظرفیت اطلاع رسانی شهرداری تهران استفاده شود از ظرفیت اطلاع رسانی در مدارس استفاده شود حساسیت مردم نسبت به کالا های قاچاق را بالا ببریم تا آگاهی را تکمیل کنیم  باید انگیزه را در مردم ایجاد کرد.  در حوزه تولید داخل جلب توجه و اعتماد مردم به کالای داخل است در بحث پوشاک رقم قابل توجی پوشاک قاچاق داریم . برای کار آگاهی بخشی و کار فرهنگی زمان بر است و به نوبه خود هزینه زاست لذا دستگاه ها از طرق بودجه فرهنگی که دارند می توانند در این موضوع به شما مدد بر سانند. با توجه به اینکه حساسیت جامعه و سلامت جامه از نگاه کلان باید بررسی شود  و شوخی بر دار نیست در قالب مراقبت از سلامت جامعه به وزارت بهداشت تکلیف شده که این تکالیف را اجرا نمایند اما به این معنا نیست که این تکالیف به تنهایی توسط یک ارگان خاص اجرا شود بلکه یک سری از تکالیف مشتر ک است و با مدد گرفتن از ارگان های دیگر می توان این وظیفه مهم را که موضوع سلامت جامعه است در نظر داشت و در تلاشیم با کمک یکدیگر در جامعه این موضوع را شفاف کنیم.
در خصوص تولید داخل جلب توجه و اعتماد مردم به کالای داخلی است ما در بحث پوشاک یک رقم قابل توجهی بر اساس استنباط برخی افراد،پوشاک قاچاق داریم وقتی در عرضه فضای عرضه کشور قرار گرفتیم عجیب بود نه تنها اعدادنجومی در بحث قاچاق پوشاک مطرح می شود درست نیست بلکه تولید کننده چون نمی تواند محصول داخلی را به اسم ایرانی فروشد مجبور است تولید خود را به جعل یک برند خارجی به بازار عرضه نماید این استنباط اینکه بر نگاه بازارکه چقدر قاچاق در این صنف زیاد است در نگاه عامیانه قابل قبول است اما از نگاه جامعه تخصصی قابل قبول نیست در این حوزه باید اعتماد مردم را جلب کنیم.




کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر