دکتر رجبی دوانی: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقطه اوج تأثیرپذیری از قیام عاشورا است
به همت مدیریت هماندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه مجازی هماندیشی استادان با موضوع بررسی بازتاب قیام امام حسین علیهالسلام در طول تاریخ برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، جلسه مجازی هماندیشی استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران از ساعت 11 روز سهشنبه 18 شهریور 99 با شرکت قریب 80 تن از استادان دانشگاه و بر بستر سامانه اسکای روم دفتر نهاد برگزار شد.
در این نشست، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استادیار تاریخ دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام و کارشناس مسائل تاریخ اسلام ضمن تقدیر از همه کادر درمانی در حال مبارزه با ویروس منحوس کرونا، ضمن بیان شرایط تاریخی جهان اسلام پس از شهادت امام علی علیهالسلام، گفت: پس از جریان حکمیت و شهادت امام علی علیهالسلام، معاویه با قدرت هر چه تمامتر بر جامعه اسلامی مسلط شد و همه مخالفان خود را با تهدید و تطمیع، مطیع خود کرد.
وی افزود: معاویه با هزینههای سنگین و جعل احادیث، چنان جایگاهی برای خود ایجاد کرد که عوامالناس جایگاه وی را حتی بالاتر از پیامبر مکرم اسلام میدانستند و در این فضا، دیگر معاویه - که عنوان «خال المومنین» را برای خود جعل کرده بود - خلیفه پیامبر بودن او را ارضا نمیکرد و رسماً خود را خلیفه خدا بر روی زمین میدانست.
وی علت عدم قیام امام حسین علیهالسلام در دوران معاویه را وجود همین شرایط معرفی کرد و گفت: معاویه علیرغم همه انحرافاتی که داشت، ظواهر دین را رعایت میکرد، چندین مرتبه به حج رفت و حتی به زیارت قبر نبی مکرم اسلام در مدینه میرفت.
دکتر رجبی دوانی ضمن اشاره به فسق آشکار یزید و اشتهار او به بادهنوشی، سگ بازی و همه معاصی دیگر گفت: در چنین شرایطی امام حسین علیهالسلام که در ابتدا و به مدت چهار ماه روشنگری کرد و هدف قیام به سیف نداشت، پس از دعوت و استقبال مردم کوفه - که مردمی نظامی بودند – تکلیفی بر دوش خود احساس کرد که به کمک مردم کوفه، که مردمی نظامی و جانبرکف بودند، علیه حکومت یزید قیام کند و اسلام را نجات دهد؛ اما این حرکت امام با خیانت مردم کوفه، توسط ابن زیاد و سپاه کوفه سرکوب شد و امام و اهلبیت شریفشان شهید و اسیر شدند.
وی افزود: توفیقات قیام امام حسین علیهالسلام با فاصله کمی از شهادت آن حضرت آغاز شد؛ در ابتدا مردم مکه به خروش آمدند و یزید ملعون در زمان حمله سپاهیان شام به مکه به درک واصل شد؛ به فاصله کمی توابین باهدف خونخواهی امام حسین علیهالسلام بهقصد شام حرکت کردند که این قیام هم سرکوب شد؛ پسازآن مختار ابوعبید ثقفی در کوفه قیام کرد و بسیاری از عوامل اصلی عاشورا را قصاص کرد و در اثر این حرکتها، بهتدریج حکومت امویان ضعیف شد.
وی یکی از بزرگترین برکات قیام امام حسین را ادامه یافتن نسل پاک آن حضرت در قالب امامان حق معرفی کرد و گفت: تلاشهای امام باقر و امام صادق علیهمالسلام سبب شد اسلام راستین که در آن دوران بهکلی از یاد و خاطر مردم رفته بود؛ مجدداً احیا شود و مکتب اهلبیت علیهمالسلام سبب به وجود آمدن تمدن عظیمی شد که به اعتراف همه علمای تاریخ، همه علومی که در تمدن اسلامی گسترش یافت، تحت تأثیر تعالیم اهلبیت علیهمالسلام بوده است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تشکیل حکومتهای شیعی را یکی دیگر از نتایج قیام حضرت اباعبدالله علیهالسلام معرفی کرد و گفت: تشکیل حکومت مستقل و نیرومند آلبویه در قرن چهارم هجری که برای اولین بار مناسک شیعی نظیر جشن عید غدیر و عزاداری حضرت اباعبدالله در محرم را برپا کردند و سبب برچیده شدن حکومت بنیعباس در بغداد شدند؛ همچنین تشکیل دولت ارزشمند صفوی که ارادت خاصی به حضرت اباعبدالله داشتند و در هرزمانی و چه در صلح و چه در جنگ، مراسم عزاداری امام حسین را برپا میکردند و در سایه همین ارادتها، پیروزیهای چشمگیری بر دشمنان خود داشتند؛ از دیگر برکات قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام بود.
وی در بخش پایانی سخنان خود، پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه اوج تأثیرپذیری از قیام عاشورا معرفی کرد و گفت: اگر نبودند کفن پوشان محرم سال 57 که با دست خالی در مقابل عوامل رژیم ایستادند و خون خود را نثار پیروزی انقلاب کردند؛ این نهضت به پیروزی نمیرسید و به تعبیر بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، ما مثل سیدالشهدا وارد این نهضت شدیم و مانند او عمل خواهیم کرد.
نظر دهید