• تاریخ انتشار : 1401/08/14 - 10:15
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 760
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مصاحبه با کیمیا اسدی لاری، دارنده مدال طلا در چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

کیمیا اسدی لاری گفت: حیطه المپیاد استدلال بالینی برای من زمینه تفکر علمی تر و نزدیک تر به حرفه پزشکی را فراهم کرد و امیدوارم که در دوره آموزش و سنجش پزشکی هم به استدلال بالینی دانشجویان اهمیت بیشتری داده شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز رشد استعدادهای درخشان، گفت و گو با کیمیا اسدی لاری، دارنده مدال طلا در چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور:

ضمن تبریک برای کسب مدال طلا،  لطفا خودتان را معرفی کنید؟

کیمیا اسدی لاری، دانشجوی پزشکی ورودی 94 دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم.

به دانشجویان علاقمند به حیطه استدلال بالینی توضیحاتی در خصوص این حیطه از المپیاد بدهید؟

حیطه استدلال بالینی به صورت کیس های بالینی با چالش هایی برای تشخیص یا اقدامات مورد نیاز مطرح میشود. سوالات اغلب از دروس زنان، اطفال، داخلی و جراحی است و تجربیاتی که دانشجویان در بخش های بالینی نیز کسب میکنند کمک کننده است. سوالات این حیطه با امتحانات معمول دانشگاه متفاوت است و فرآیند استدلال بالینی و تفکر نقادانه دانشجو اهمیت بیشتری نسبت به حفظیات به طور صرف دارد و در واقع از مجموعه دانش و تجربه پزشکی برای استدلال و بررسی کیس ها استفاده میکنیم.

چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟

 با المپیاد و حیطه های مختلف آن به طور کلی آشنا بودم و علاقه داشتم در فرصتی مناسب شرکت کنم.

چرا حیطه استدلال بالینی را انتخاب کردید؟

از ابتدای آشنایی با المپیاد، حیطه استدلال بالینی برایم جذاب بود چون مرتبط با کار اصلی یک پزشک هست و فرصتی برای یادگیری و سنجش متفاوت دانشجویان پزشکی است.

از تجربه ی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفق تر بودید و چرا؟

در آزمون انفرادی برای من شیوه متفاوت سوالات جالب و حتی آموزنده بود. در مرحله گروهی ارتباط و تلاش با دوستانم برای آماده کردن پروژه و امتحان آسکی گروهی، تجربه ای جدید و خاطره انگیز بود. به نظرم هر دو آزمون خوب بود.

فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟

امسال کیفیت سوالات خیلی خوب بود.  فقط در بخش گروهی آزمون آسکی میتواند منظم تر و با دقت بیشتری طراحی شود.

همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟

المپیاد استدلال بالینی حتی با وجود اینکه از مباحث پزشکی است، نیاز به مطالعه کمی متفاوت تر دارد و همچنین مرحله گروهی زمان قابل توجهی میبرد. بعد از شروع کلاس ها علاقه ام به مباحث المپیاد بیشتر شد و انگیزه ای بود که زمانی را تا حد امکان به المپیاد اختصاص بدهم و فکر میکنم که تلاش ارزشمندی بود.

کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان و منتورهای همراه را چگونه ارزیابی می کنید؟

من در زمان آزمون غربالگری هیچ ایده ای درمورد شیوه حل سوالات نداشتم. کلاس ها و راهنمایی های دلسوزانه منتور ها خیلی برای آشنایی با شیوه استدلال به من کمک کرد. در تمام مسیر المپیاد هم همراه ما بودن و توصیه های لازم را به ما میکردند و واقعا از آنها متشکرم.

آیا شرکت در المپیاد را به دیگر دانشجویان توصیه می کنید؟

بله حتما، المپیاد هم فرصت مناسبی برای کسب تجربه های جدید مثل کار گروهی هست و هم به ارتقای علمی دانشجویان کمک میکند.

به علاقمندان به شرکت در حیطه استدلال بالینی چه توصیه های ویژه ای برای مدیریت زمان و مطالعه منابع دارید؟

منابع المپیاد استدلال بالینی خیلی گسترده است. اگر در بخش بالینی مطالعه کافی داشته و به شیوه استدلال و درمان بیماران توسط اساتید در بخش های مختلف توجه داشته باشند، میتوانند با مرور مباحث مهم و شایع برای المپیاد آماده شوند.

در پایان اگر صحبتی دارید لطفا بفرمایید.

به نظر من دانشجویان در دوره هفت ساله پزشکی میتوانند در کنار دروس دانشگاه از زمان خود برای تجربه های متفاوت و استفاده از فضاهای گسترده تر علمی استفاده کنند. المپیاد استدلال بالینی برای من زمینه تفکر علمی تر و نزدیک تر به حرفه پزشکی را فراهم کرد و امیدوارم که در دوره آموزش و سنجش پزشکی هم به استدلال بالینی دانشجویان اهمیت بیشتری داده شود.

  • گروه خبری : مركز رشد استعدادهاي درخشان
  • کد خبر : 219939
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *