برگزاری هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی

دکتر عبدالرحمان رستمیان در هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی گفت: ما با طوفان بیماری های مزمن روبرو هستیم بیشترین مورد کمک کننده در مقابل پیشگیری نسبت به این بیماری ها خودمراقبتی است.

گالری عکس 1

گالری عکس 2
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی، هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار، روز چهارشنبه 2 مرداد 98 در محل تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) با استقبال شرکت‌کنندگان برگزار شد.
این سمپوزیوم که شامل 4 پانل و بخش جشنواره بود، بعد از تلاوت قرآن کریم توسط قاری بین‌المللی دکتر سیدرضا هاشمی و سرود ملی آغاز شد.
در ابتدا دکتر رستمیان رئیس سمپوزیوم، ضمن خیرمقدم به حضار و تشکر از اساتید برای حضور در این سمپوزیوم، مقدمه‌ای از روز جهانی خودمراقبتی و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارائه داد و گفت: ما با شعار سلامت برای همه خواستار جذب و مشارکت جمعی مردم در این طرح هستیم و با یکپارچگی سازمان‌ها، تلاش در اجرای هرچه بهتر خودمراقبتی را در سطح ملی خواستاریم.
دکتر رستمیان گفت: ما با طوفان بیماری‌های مزمن روبرو هستیم؛ بیشترین مورد کمک‌کننده در مقابل پیشگیری نسبت به این بیماری‌ها خودمراقبتی است، این بیماری‌ها شامل انواع دیابت‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی و ... است که رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های ورزشی برای خودمراقبتی کمک‌کننده است.
رئیس هفتمین سمپوزیوم افزود: درصورتی‌که بیماری به ما حمله می‌کند و روال زندگی طبیعی ما را دچار اختلال می‌کند، ما پایگاه اطلاعات، وب‌سایت و یا منبعی که بتوان به‌راحتی راجع به آن بیماری اطلاعاتی به دست بیاوریم نداریم، البته سازمان‌هایی در این زمینه خوب عمل کردند ولی در بسیار موارد در این زمینه ضعف وجود دارد که باید برطرف شود.
وی ضمن اشاره به برگزاری طرح‌های ECD در شهرستان اسلامشهر و اجرای طرح بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت در بیمارستان ضیائیان به‌عنوان اولین بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و حضور انجمن دیابت و مددکاری در این بیمارستان، خواستار کمک برای اجرای هرچه بیشتر اجتماعی شدن سلامت شد.
دکتر رستمیان گفت: یکی از فعالیت‌ها در امر مهم خودمراقبتی، ایجاد سازمان‌ها و نهادهای عاری از دخانیات است که در حال حاضر استقبال خوبی از آن صورت گرفته، 5 دانشکده، بخشی از مجتمع بیمارستانی ولیعصر، تعدادی از خوابگاه‌ها و ساختمان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌طور داوطلب مجری این طرح هستند که این نویدبخش بسیاری از سازمان‌های عاری از دخانیات در آینده‌ای نزدیک است.
وی در پایان از همه سازمان‌ها و نهادها که برای موضوع مهم خودمراقبتی تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه کلیپی از پیام نماینده سازمان جهانی بهداشت در روز بین‌المللی خودمراقبتی پخش شد، سپس دکتر الهام شکیبازاده، دبیر علمی سمپوزیوم به بیان مطالبی در خصوص جایگاه خودمراقبتی در نظام سلامت و تجربه  چند کشور موفق در موضوع خود مراقبتی و سیاست گزاری در این زمینه پرداخت.
وی صحبت‌های خود را با نگاه سازمان جهانی بهداشت به بحث خودمراقبتی شروع کرد و افزود: حیطه‌های خودمراقبتی شامل ارتقا سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری‌ها، خودارزیابی، حفظ سلامت، مشارکت در درمان و توان‌بخشی است. ارتقا خودمراقبتی منجر به توانمندی خانواده‌ها، خودسازی آگاهانه افراد و بهبود بهره‌مندی سلامت در مقابل خطرات و بیماری‌هاست.
شکیبازاده گفت: برای اینکه مداخلات خودمراقبتی موثر و ایمن باشند و به افرادی که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی ندارند برسند، نیاز به حمایت بیشتر نظام سلامت دارد.
وی ضمن اشاره به تجربه کشورهای موفقی که در زمینه خودمراقبتی خوب عمل کردند مانند سوئد، استرالیا و انگلیس افزود: این کشورها ضمن داشتن برنامه درست و دقیق و ایجاد پارامترهای مهم در اجرای برنامه خود مراقبتی موفق عمل کرده و درحال‌توسعه آن هستند.
دکتر شکیبازاده ضمن اشاره به برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی در جمهوری اسلامی ایران و تحلیل چارچوب سیاست‌گذاری‌ها و ارائه چالش‌ها و پیشنهادها صحبت‌های خود را تکمیل کرد.
در ادامه با اجرای 4 پانل در بخش‌های سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی سمپوزیوم به کار خود ادامه داد.
پانل اول با موضوع سلامت جسمی با مدیریت دکتر شهرام رفیعی فر و حضور دکتر محمدرضا مسجدی، دکتر علی منتظری و دکتر الهام شکیبازاده به‌عنوان اعضای پانل در ساعت 8:30 الی 10 برگزار شد. هر یک از اساتید در خصوص خودمراقبتی در قالب اسلاید و کلیپ‌های نمایشی به بیان مطالبی پرداختند سپس در پایان پانل حضار به پرسش و پاسخ در زمینه سلامت جسمی از اساتید پرداختند.
سپس پانل دوم در ساعت 10:35 تا 11:15 با حضور دکتر احمدعلی نوربالا به‌عنوان مدیر پانل و دکتر علی‌اکبر نجاتی صفا و دکتر حمیداله بهادر به‌عنوان اعضا حضور داشتند که این پانل با موضوع خود مراقبتی و سلامت روانی برگزار شد.
در ادامه با پخش فیلم کوتاهی از پیام جشنواره خودمراقبتی، مجری برنامه رقیه بشیری از اعضای پانل سوم دعوت کرد تا در جایگاه حضور یابند اعضا شامل دکتر سید محمدعلی توکل به‌عنوان مدیر پانل و دکتر ابوالقاسم پوررضا، دکتر سید مهدی اعتمادی فرد، دکتر یونس نوربخش به‌عنوان اعضای پانل با ارائه مطالبی در خصوص سلامت اجتماعی در جایگاه حضور داشتند، در ساعت 12:15 این پانل با پرسش و پاسخ حضار به پایان رسید.
سپس پانل چهارم در ساعت 12:15 با موضوع سلامت معنوی با حضور دکتر محمدحسین نیکنام به‌عنوان مدیر پانل و حجت‌الاسلام محمود متوسل آرانی و دکتر محمدعلی چراغی برگزار شد. دکتر نیکنام در این پنل به ارائه مطالبی در خصوص سلامت معنوی در اجتماع و چگونگی رشد و ارتقاء آن صحبت کرد و دکتر چراغی نیز مطالبی در خصوص خودتنظیمی سمفونیک چهارگانه در خودمراقبتی به سمع و نظر حضار رساند؛ و اعضا پانل ضمن توضیحات تکمیلی در این زمینه به سؤالات حضار پاسخ دادند.
در ساعت 13 تا 14 با پایان یافتن بخش سمپوزیوم خودمراقبتی پس از استراحت کوتاهی از ساعت 14 با شروع مراسم جشنواره دکتر مهدی نوروزی رئیس جشنواره، ضمن خیرمقدم به حضار و تشکر بابت ارسال آثاری در زمینه خودمراقبتی، افزود: ما هنوز به کارهای بین‌رشته‌ای بیشتری برای انتقال پیام خودمراقبتی از طریق رسانه احتیاج داریم و این نیازمند زمان و تلاش مداوم است. اگر پیام گذار سلامتی بخواهد پیامی به مردم انتقال دهد باید این پیام ازنظر هنری طراحی و زیبایی سازی شود تا فراگیر شود و این نیازمند پیوند هنر و سلامت است. اینجاست که هنر به کمک سلامت خواهد آمد.
دکتر نوروزی افزود: در این جشنواره من شاهد این پیوند بودم و آثاری که از طریق هنرمندان در زمینه خودمراقبتی ارسال شده گویای این رابطه است.
رئیس جشنواره گفت: آثار بسیار خوبی از قبیل فیلم، انیمیشن، اپلیکیشن، کتاب، پمفلت، پوستر و داستان ارسال شده که بسیار چشمگیر و جذاب هستند، امیدواریم امسال جشنواره بتواند به اهداف خود دست پیداکند و افرادی که به این جشنواره اثر هنری ارسال کرده‌اند ارتباط خود را حفظ کنند تا در آینده همکاری بهتر و جذاب‌تری داشته باشیم. وی ضمن امیدواری برای برنامه خودمراقبتی خواستار ارسال پیام این سمپوزیوم و جشنواره به مناطق محروم و دوردست در ایران نیز شد.
سپس دکتر محمد مؤمنی دبیر علمی جشنواره و از اعضا پنل، گزارشی در خصوص 280 آثار ارسالی به جشنواره و نحوه داوری و انتخاب این آثار به شرکت‌کنندگان ارائه داد. در ادامه دکتر ماشاالله ترابی مطالبی در خصوص نقش رسانه‌های سلامت‌محور در خصوص ترویج خود مراقبتی ارائه کرد و به پرسش حضار در این زمینه پاسخ داد سپس دکتر مریم محسنی به پیام این جشنواره و ترویج فرهنگ خودمراقبتی اشاره کرد و مطالبی را در این خصوص به این پانل افزود.
در ادامه برنامه برای تنوع حال هنرمندان و حضار استند آپ کمدی با هنرمندی دانیال روستایی برگزار شد و گروه موسیقی مهنوا به تکنوازی در این مراسم پرداختند.
در پایان با نمایش تیزری که با همت محمد عنبری از هنرمندان برتر این جشنواره ساخته شده بود، به معرفی آثار برتر پرداخته شد و از هنرمندان جشنواره تقدیر و تشکر به عمل آمد، در پایان دکتر شکیبازاده دبیر علمی سمپوزیوم بیانیه پایانی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی راخواند.
خبر و عکس: حسین میری

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه