وزیر بهداشت در افتتاحیه هفتمین نشست منطقه ای WHS، سلامت را حق همه افراد بشر دانست

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت در افتتاحیه هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت (WHS)، با تأکید بر اینکه سلامت یک انتخاب سیاسی است از اندیشمندان و سیاستگذاران این حوزه دعوت کرد تا با بسیج امکانات و استفاده از همه ظرفیت های ممکن، در مقابل متجاوزان به سلامت مردم ایستادگی کنند.

 
وی با ابراز خرسندی از برگزاری هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در جزیره زیبای کیش، گفت: مجمع جهانی سلامت با 10 سال سابقه اکنون یک کانون مطرح در سطح بین‌الملل برای طرح تجربیات و ایده‌های نو در حوزه سلامت است. 
وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران که با عضویت در کنسرسیوم بین‌المللی پیمان گروه هشت امکان حضور نماینده ایران در این مجمع را فراهم کرد با حمایت کامل وزارت بهداشت و کمک های ارزشمند وزارت امور خارجه، علی رغم مشکلات فراوان تحمیل شده به کشور، میزبانی این نشست منطقه‌ای شد.
دکتر نمکی ادامه داد: البته از دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاههای مطرح علوم پزشکی این انتظار وجود دارد که در سطح بین‌المللی حرکت کنند. 
وی در ادامه با بیان اینکه نظام ایران در چهار دهه گذشته اصلاحاتی را تجربه کرده است و در این مسیر با موفقیت ها و چالش های بسیاری رو به رو بوده، گفت: مهمترین اصلاح انجام شده تاسیس شبکه بهداشت و درمان در سال 1985 با اولویت گذاری پیشگیری بر درمان، روستا بر شهر و با هدف کاهش نابرابری و گسترش پوشش و دسترسی به خدمات بهداشتی بویژه در مناطق محروم است.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه سلامت یک انتخاب سیاسی است، افزود: سیاست، تعیین کننده ابعاد ارائه خدمات سلامت در بعد داخلی و بین المللی است.
دکتر نمکی سلامت را یکی از سه اولویت اصلی دولت دکتر روحانی دانست و بیان داشت: در این راستا اقدامات مهمی جهت پوشش همگانی سلامت، کنترل بیماری‌های غیر واگیر،گسترش مراقبت‌های اولیه، پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع در حال انجام است. 
وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت (HTP) جدیدترین سیاست اصلاحی در نظام سلامت ایران محسوب می شود، اظهار داشت: تحول خدمات سلامت در تمامی بیمارستان های دولتی در راستای پوشش همگانی سلامت (UHC) و به ویژه حل معضل افزایش هزینه های خدمات بهداشتی در دهه گذشته انجام شده است.
وزیر بهداشت ادامه داد:  طرح تحول نظام سلامت مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و استراتژی های ملی پنج ساله کشور، مشتمل بر مداخلات گوناگون از جمله افزایش پوشش جمعیتی بیمه خدمات درمانی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش سهم بیماران در پرداخت هزینه های خدمات بهداشتی، افزایش پوشش مراقبت های بهداشتی، و مراقبت های اولیه و ثانویه سلامت بود که  اصلاحات انجام شده واکنش های مثبت اجتماعی و بازخوردهای تخصصی گسترده را به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه هریک از 66 دانشگاه علوم پزشکی سهم مشخصی از جمعیت 81 میلیونی ایران را تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی دارند، اظهار داشت: بیش از 19 هزار عضو هیئت علمی و 250 هزار دانشجو در رشته های مختلف در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول هستند و افتخارات علمی قابل توجه از جمله رتبه 5 جهانی در سلول های بنیادی و رتبه دوم در پیوند مغز استخوان را بدست آورند ضمن اینکه قرار گرفتن ایران جزء 10 کشور برتر در زمینه فناوری نانو، فناوری زیستی و درمان ناباروری، محصول دانشگاههای علوم پزشکی است. 
دکتر نمکی، سپس توجه حاضران را به تأثیرپذیری سلامت از سیاست جلب کرد و افزود: بحران های منطقه ای که عمیقا صلح و ثبات کشورها از جمله یمن و لیبی را به خطر انداخته و یا تروریسم کور که متأسفانه با حمایت قدرتهای جهانی و تفکرات رادیکال از نیوزیلند تا سریلانکا را تحت تأثیر قرار داده از یک طرف و اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه و نیز چالشهای کنونی جهان مثل تغییرات آب و هوایی، دسترسی به فناوریهای پیشرفته سلامت مانند واکسن، داروهای خاص و روشهای تشخیص و درمان برترو موضوعاتی مثل مقررات بین المللی سلامت (IHR) و یا نگهداری ویروس آبله به هر دلیل، از سوی دیگر، همگی نشاندهنده این تأثیرپذیری است. 
وزیر بهداشت سلامت را حق همه افراد بشر دانست و تصریح کرد: به عنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از همه شما اندیشمندان و سیاست گذاران سلامت دعوت می کنم تا با بسیج امکانات و استفاده از همه ظرفیت های ممکن، در مقابل متجاوزان به سلامت مردم ایستادگی شود تا هیچ فردی بخاطر اعمال تحریم ظالمانه از دسترسی به خدمات سلامت محروم نماند.
وی با بیان اینکه این نشست می تواند با تشریح راه‌های طی شده، موفقیت‌ها و شکست‌ها به طرح ایده‌های نو برای مشارکت همگان و همراه شدن سیاستمداران، صنایع و جامعه مدنی برای ارتقاء سلامت جهانی منجر شود، خاطرنشان کرد: از همه میهمانانی که برای شرکت در این نشست از راه‌های دور به ایران سفر کرده‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم همکاران من در دانشگاه‌های علوم پزشکی از این رویداد بین المللی بهترین استفاده را ببرند و با ابعاد جهانی سلامت بیشتر آشنا شوند. 
دکتر نمکی در پایان از تلاش ها و زحمات دکتر جعفریان، رئیس بین المللی مجمع جهانی سلامت در راستای برگزاری این رویداد بین المللی قدردانی کرد.
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکس: جمشید ربیعی، وحید مزاجردی
مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی