برگزاری نشست مشترک اعضای ستاد اجرایی طرح تحول نظام سلامت با روسای بیمارستان‌های تابعه دانشگاه

نشست مشترک اعضای ستاد اجرایی طرح تحول نظام سلامت با روسای بیمارستان‌های تابعه دانشگاه با دستور جلسه بیمارستان و رسانه، رعایت حریم خصوصی بیمار و درس آموخته‌های مانور بحران برگزار شد.

گالری عکس
در این نشست که دوشنبه 22 آذر 95 در طبقه نهم ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر جعفریان رییس دانشگاه ضمن تشکر از زحمات دکتر محقق، معاون سابق دانشجویی دانشگاه، ریاست رسمی بیمارستان محب یاس را به وی تبرک گفت.
در ادامه، دکتر سالاری، بابیان اینکه، ارتباط بیمارستان‌ها با نمایندگان رسانه‌ها می‌تواند فرصت‌های ارزشمندی را در اختیار نظام سلامت قرار دهد؛ گفت: این ارتباط علاوه بر اطلاع‌رسانی مؤثر به جامعه در خصوص مسائل اساسی و مشکلات حوزه سلامت در راستای حمایت‌طلبی، می‌تواند با نقد این حوزه در جهت بهبود شرایط و رفع نواقص، نقش مؤثری ایفا کند.
وی افزود: از سوی دیگر نظام سلامت و به‌طور خاص بیمارستان‌ها مسئول صیانت از حقوق بیماران و حفاظت از حریم خصوصی، اسرار و اطلاعات آن‌ها هستند. این اصول باید در همکاری با رسانه‌ها نیز رعایت شوند.
دکتر سالاری، ادامه داد: بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به همان اندازه که تعامل اطلاعاتی درزمینهٔ اطلاعات عمومی میان مدیریت‌های نظام سلامت و رسانه‌ها یک ضرورت در نظر گرفته‌شده، صیانت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی گیرندگان خدمات سلامت وظیفه ارائه‌کنندگان خدمات سلامت است.
وی از تدوین راهنمای ارتباط بیمارستان با رسانه خبر داد و افزود: حضور رسانه‌ها در محيط‌هاي درماني و تهيه‌ی گزارش از بيماران، چالشي است که در پي توسعه و گسترش فناوري‌هاي ارتباطي در طي دو دهه‌ي اخير در ايران پدیدار شده و کم‌تر موردتوجه قرارگرفته است.
دکتر سالاری هدف از تدوین این راهنما را مشخص نمودن چارچوبی شفاف و مشخص برای تمامی بیمارستان‌ها در جهت تعامل مناسب و مؤثر با رسانه دانست و گفت: ضمن بهره‌گیری از فرصت‌های ارزشمندی که رسانه‌ها می‌توانند در جهت بهبود ارائه خدمات در اختیار نظام سلامت قرار دهند باید اطلاعات ارائه‌شده به جامعه اعتبار لازم را دارا باشد و خدشه‌ای به حقوق‌گیرندگان و سایر ذی‌نفعان وارد نکند.
دکتر سالاری اظهار کرد: به‌موجب این راهنما، بیمارستان‌ها موظف به همکاری مؤثر با رسانه‌ها هستند. اطلاعات لازم باید با بیش‌ترین دقت، در چارچوب مقررات،‌ با رعایت حقوق ذی‌نفعان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار رسانه‌ها قرار داده شود.
وی بر حفاظت از حریم خصوصی بیمار و اسرار او در پرونده پزشکی در تمام شرایط تأکید کرد و گفت: این مهم یک اصل اساسی محسوب می‌شود، اطلاعات در مورد جرائم و تصادفات از مواردی هستند که بیش‌تر موردتوجه رسانه‌ها قرار می‌‌گیرند و از نظام سلامت درخواست می‌شوند.
دکتر سالاری ادامه داد: در مواردی که موضوع به عموم جامعه مربوط می‌شود (نظیر موارد قابل گزارش به آتش‌نشانی، کلانتری، بخش سلامت، یا سایر ارگان‌های عمومی) حریم خصوصی بیماران باید مانند سایر موارد رعایت شود و ازآنجاکه در مواردی بیمارستان موظف است تا اطلاعات را به نهادهای مسئول ارائه کند لازم است که این اطلاعات محرمانه باقی بماند و در دسترس عموم جامعه قرار نگیرد.
دکتر پارساپور مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز در سخنانی، تدوین راهنمای ارتباط بیمارستان با رسانه را سازوکاری برای همکاری رسمی بین دانشگاه و رسانه با کمترین عوارض و هزینه در چارچوبی مشخص دانست و آن را موجب کاهش نشر اخبار غیررسمی و بدون مجوز از سوی رسانه‌ها خواند.
دکتر امینی مشاور عالی رئیس دانشگاه هم گفت: اگر این راهنما مورد تصویب قرار گیرد برای دانشگاه الزام خواهد بود ولی شاید برای اصحاب رسانه الزامی نداشته باشد که در این صورت خود پاسخگوی مسئولین رسانه خواهند بود.
آقای دکتر جعفریان در ادامه توضیح داد که در کارگاهی که سال گذشته در سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، بر 10 اصل طلایی، دروغ نگویید، نگویید نظری ندارم، کوتاه صحبت کنید، هیچ‌گاه به خبرنگار نگویید این مصاحبه یا قسمتی از آن را پخش نکن، ساده سخن بگویید، رفتار انسانی داشته باشید، اگر لازم شد لبخند بزنید، حدس نزنید، رقم یا درصد در سخنان خود ارائه دهید، به مطالب جدید اشاره‌کنید و رفتار محترمانه، تأکید شد.
در ادامه در ارائه مطالب دستور جلسه دوم، خورشید وسکویی مدیر امور پرستاری دانشگاه بابیان اینکه، حفظ حريم بيمار يكي از اجزاي اساسي مراقبت کل‌نگر در برآورده كردن نيازهاي بيمار است، گفت: حفظ حریم بیمار به وي شان و منزلت می‌دهد و دامنه‌ای از اعتماد متقابل را ايجاد می‌کند و از طرف ديگر سبب رضايتمندي بيماران به‌عنوان يكي از شاخصه‌های اثربخشي خدمات بيمارستان می‌شود.
وی افزود: در بسیاری از شرایط بیمار دردمند باید تحت پروسجرهای درمانی و تشخیصی قرار گیرد که به دلیل ماهیت اقدامات مذکور، احساس ناراحتی، اضطراب یا شرمساری می‌کند. دراین‌بین حفظ حریم و پوشش بیماران ازجمله ضروریات مراقبت بهداشتی درمانی است. به‌علاوه اینکه باید تفاوت‌های فرهنگی بیماران را نیز مدنظر قرار داد.
وسکویی عمده مشكلات مربوط به حريم و پوشش بیمارستان‌ها را ساختار فيزيكي، امكانات و تجهيزات و عامل ارائه‌دهنده خدمت دانست و تدارک امكانات موردنیاز، آموزش نيروي انساني و تعهد مدیریت ارشد بیمارستان به پیگیری و حل مشکلات را از راه‌کارهای قابل‌اجرا خواند.
در ادامه دکتر علی پور معاون درمان دانشگاه با اشاره به دستور جلسه آخر، ضمن تشکر از همکاران بیمارستان‌های امام خمینی و دکتر شریعتی به دلیل فعالیت چشمگیر در مانور و همچنین قدردانی از کمیته‌های کارگروه حوادث دانشگاه برای کار تیمی منسجم جهت زمینه‌سازی و اجرای مانور، گفت: انجام مانور بحران در دانشگاه به‌منظور کسب آمادگی برای حوادثی بود که ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین برآورد عملکردهای مدیریتی و فرماندهی در زمان بحران، میزان آمادگی گروه‌های درمانی اضطراری، چگونگی ارائه خدمات در انبوه مجروحین، ارتقای هماهنگی درون بخشی دانشگاه با سایر سازمان‌ها از دیگر اهداف انجام این مانور بود.
وی در ادامه به تشریح چگونگی انجام مانور بحران که 4 آذر 95 در بیمارستان امام خمینی و ستاد دانشگاه انجام شد، پرداخت و در آخر، به مواردی که از مانور آموخته‌شده بود و نیاز با ارتقا و رسیدگی دارد اشاره نمود و تأکید کرد که آمادگی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم باید در سطوح ستادی و بیمارستانی وجود داشته باشد.
در پایان دکتر جعفریان در خصوص انجام مانور بحران در دانشگاه گفت: ما همیشه در حالت نیمه بحرانی قرار داریم و برای مقابله با حوادث و بحران باید آمادگی روانی را در خود و مجموعه دانشگاه ایجاد کنیم.
وی در موردبحث ارجاع و بیمارستان معین اظهار کرد: ارجاع بیماران باید به شکل مشخصی انجام گیرد تا منجر به اتلاف وقت و کوتاهی در ارائه خدمات نشود.
رییس دانشگاه در پایان بر لزوم مدیریت صحیح منابع مالی توسط مسئولین بیمارستان‌ها و توجه به اقتصاد در درمان توسط پزشکان، تأکید کرد و از زحمات کلیه کارکنان بیمارستان در پاسخگویی به نیازهای بیماران، تقدیر کرد.

خبر: مقدم
عکس: میثم عطری

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم