• تاریخ انتشار : 1397/07/25 - 10:27
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2285
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

بررسی عملکرد، چالش ها و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل جاری در نشست صمیمانه هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی با گروه های آموزشی روانپرستاری و بهداشت جامعه و سالمندی

نشست صمیمانه هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی با اعضای هیات علمی گروه های آموزشی روانپرستاری و بهداشت جامعه و سالمندی سه شنبه 24 مهرماه برگزار شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در ادامه سلسله نشست‌های صمیمانه هیات رئیسه با اعضای هیات علمی؛ هیات رئیسه میزبان گروه‌های آموزشی روان پرستاری و بهداشت جامعه و سالمندی بود. در این نشست که به‌منظور ایجاد ارتباط تعاملی و صمیمانه، ارائه عملکرد گروه‌های آموزشی و بحث و تبادل‌نظر در خصوص مسائل جاری گروه‌ها برگزار شد؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده با اشاره به جلسات برگزارشده با گروه‌های آموزشی و کارکنان دانشکده از سال گذشته تاکنون تعطیلات تابستانی را دلیل به تعویق افتادن نشست‌های صمیمانه با اعضای هیات علمی عنوان کرد.
وی با تأکید بر اهمیت استقلال گروه‌ها و تسهیل فرایندها خاطرنشان کرد: دانشکده چیزی غیر از مجموع گروه‌های آموزشی خود نیست و دانشجویان نیز دلایل اصلی شکل‌گیری و هویت گروه‌های آموزشی هستند.
دکتر شهرزاد پاشایی پور، مدیر گروه بهداشت جامعه و سالمندی نیز ضمن تشکر از برگزاری نشست‌های صمیمانه با اعضای گروه‌های آموزشی در ارائه تعریفی جامع از گروه آموزشی‌اش از وجود یک استاد، 4 استادیار و یک نفر مربی در گروه یادکرد و تعداد واحدهای ارائه‌شده تئوری و عملی و بالینی در یک سال تحصیلی را بالغ‌بر 40 واحد (در دو بخش تئوری و عملی) عنوان کرد.
وی همچنین از اشتغال به تحصیل 23 دانشجوی کارشناسی ارشد بهداشت جامعه، 31 نفر دانشجوی سالمندی، 2 نفر دانشجوی دکتری در حال تحصیل و یک دانشجوی دکتری بین‌الملل در این گروه سخن گفت.
دکتر پاشایی پور انجام کارآموزی‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بر اساس لاگ بوک، تعیین مراکز بهداشت به‌عنوان فیلد آموزش بالینی به‌صورت هدفمند، وجود نظم و نظارت بر کارآموزی‌ها و کلاس‌های تئوری به لحاظ کمی و کیفی، استفاده از پراتیک خصوصاً در درس مادر و نوزاد، مجازی‌سازی در آموزش و تهیه پادکست، ساماندهی نیروهای حق‌التدریس، جذب هیات علمی، ارائه خدمات گسترده در مراکز بهداشت و میزان بالای رضایت مسئولان و گیرندگان خدمت از فعالیت‌های گروه، همکاری در مناسبت‌های مختلف بهداشتی، برگزاری جلسات گروهی با دانشجویان، استفاده از پتانسیل دانشجویان کارشناسی ارشد سلامت جامعه به‌عنوان T.A.، توانمندسازی اساتید گروه، مشاهده تدریس همگنان، همکاری فعالانه اعضای گروه در بازنگری کریکولوم سلامت جامعه، بازنگری کریکولوم کارشناسی ارشد سالمندی، انتشار بیش از 85 مقاله انگلیسی و 60 مقاله فارسی، شرکت فعال در کنگره‌ها، بازنگری اولویت‌های پژوهشی، برگزاری ژورنال کلاب ها و کارگاه‌ها، انتشار کتب، همکاری با شهرداری در مناسبت‌های مختلف ( هفته سلامت- سلامت زنان و ...) را از فعالیت‌های شاخص و توانمندی‌های گروه دانست.
مدیر گروه بهداشت جامعه و سالمندی همچنین در مورد همکاری با معاونت بهداشت دانشگاه از برگزاری جلسات متعدد گروه با معاونت پشتیبانی این معاونت خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت‌های گسترده و تعداد اعضای گروه امکان حضور تمام‌وقت در مراکز وجود ندارد. علاوه بر آن به دلیل هزینه‌بر بودن مدیریت مراکز بهداشت، هنوز پتانسیل این وجود ندارد که گروه تمام مسئولیت‌های مدیریت مراکز را بر عهده گیرد. در حال حاضر بسته‌های خدمتی طراحی و ارسال‌شده است.
در ادامه دکتر پاشایی پور و اعضای دیگر گروه تعداد زیاد سکشن های کارآموزی، مسیر طولانی کارآموزی‌ها، نبود تشویق برای افزایش انگیزه افراد، عدم استفاده از توانمندی‌های موجود گروه در بدنه دانشکده، کیفیت پایین سرویس‌های ایاب و ذهاب به محیط‌های کارآموزی، کمبود فضای فیزیکی و مشکلات در پی آن، کوچک بودن اتاق دانشجویان دکتری، نقص در اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشکده، مشکلات موجود در خصوص پایین بودن احساس مسئولیت در فارغ‌التحصیلان، و اختلال در فرایندهای آموزشی به علت کار دانشجویی را به‌عنوان چالش‌های این گروه برشمردند. 
در ادامه این جلسه دکتر ترانه تقوی لاریجانی، مدیر گروه آموزشی روان پرستاری نیز به ارائه عملکرد این گروه پرداخت.
وی از انجام فعالیت‌های آموزشی تئوری و بالین و بین‌الملل باکیفیت خوبی علی‌رغم تعداد کم اعضای هیات علمی، انجام پایان‌نامه بین‌الملل، همکاری نزدیک با دانشکده مجازی، افزایش تعداد مقالات منتشرشده انگلیسی و فارسی و شرکت در کنگره‌ها به‌عنوان عمده فعالیت‌های این گروه سخن گفت.
وی متوسط واحد ارائه‌شده گروه در یک سال تحصیلی را شامل 37 واحد تئوری و 51 واحد عملی و متوسط میزان واحد بین‌الملل را 6 واحد تئوری و یک واحد کارآموزی دانست.
دکتر تقوی همچنین از برگزاری کارگاه‌های متعدد برای دانشجویان و اساتید و همچنین سازمان‌های خارج از دانشکده، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت ، تله کنفرانس و سمپوزیوم گروه با دانشگاه جان هاپکینز امریکا، برنامه بازدید از کشورهای نروژ و هلند، حضور اعضای گروه در بدنه اجرایی دانشکده، ارائه مشاوره با استفاده از توانمندی‌های اعضای گروه در بخش‌های روانی جسمی، به صفر رسیدن میزان واحدهای حق‌التدریس، گزارش فعالیت‌های اساتید مشاور توسط مسئول اساتید مشاور، افزایش فعالیت‌های اساتید مشاور به‌صورت بازدید از خوابگاه‌ها و ورزشگاه‌ها، حضور فعال گروه و همکاری با دفتر یونسکو به‌عنوان توانمندی‌های گروه یادکرد.
مدیر گروه روان پرستاری در بخش چالش‌های گروه نیز از محدودیت عرصه برای انجام کارآموزی‌ها ،  عدم جذب نیرو علیرغم تعداد کم نیرو و نیاز به حضور نیروهای جوان، عدم تناسب امتیازهای آموزشی و پژوهشی در سامانه شعاع جهت ترفیع اساتید، عدم وجود فضای فیزیکی مناسب جهت برگزاری کنفرانس ها و کلاس‌ها در محیط بالینی، عدم سیاست گزاری مناسب در جهت توسعه مشاوره تحصیلی و تخصصی، لزوم اتخاذ تمهیدات برای همکاری با معاونت آموزش در طرح تلفیق آموزش و بالین به دلیل محدود بودن فیلدهای مرتبط با رشته‌ی روان پرستاری نام برد.
تهیه فهرست پیشنهادی برای اضافه شدن در سامانه شعاع، ایجاد بانک اطلاعاتی توانمندی‌های اساتید و کارکنان در دانشکده، استفاده از بودجه‌های بیمارستانی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در بیمارستان‌ها و درآمدزایی، استفاده از اعضای گروه روان پرستاری در طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی که مرتبط با مفاهیم روان‌شناختی هستند، انجام یک مطالعه آینده‌نگاری در خصوص تعیین نیازهای گروه و سیاست‌گذاری‌های کلان آینده با توجه به تغییرات قابل پیش‌بینی و عدم تمایل افراد جهت ورود به رشته روان پرستاری در مقطع تحصیلات تکمیلی، رایزنی با کشورهای هلند و نروژ جهت بازطراحی کریکولوم روان پرستاری به‌صورت بلوکی ازجمله پیشنهادهای ارائه‌شده اعضای این گروه بود.
همکاری اعضای گروه با همایش سلامت روان و رسانه و ارائه پنل اختصاصی گروه روان پرستاری در این همایش نیز از دیگر دستاوردها و فعالیت‌های قابل‌توجه اعضای گروه بود.
دکتر نیکبخت در جمع‌بندی جلسه ضمن قدردانی از فعالیت‌های اعضای گروه‌های آموزشی روان پرستاری و بهداشت جامعه و سالمندی؛ بر لزوم ارائه راه‌حل و تدوین یک مدل عملیاتی از سوی اعضای هیات علمی برای همکاری با معاونت بهداشت دانشگاه از سوی گروه آموزشی بهداشت جامعه و سالمندی تأکید کرد و در ادامه خواستار ورود گروه روان پرستاری به طرح تلفیق آموزش و بالین شد.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

  • گروه خبری : دانشکده پرستاری مامایی
  • کد خبر : 80983
کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده

شیما سادات عطری