اخبار جلسات و نشست ها

 

 

در فضایی مفرح و غیررسمی

دومین نشست سالانه مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد

با حضور رییس دانشگاه، اعضای هیئت‌رئیسه، روسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دومین نشست سالانه مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

گالری عکس یک 

گالری عکس دو

گالری عکس سه

گالری عکس چهار
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این برنامه که از ساعت 7 صبح روز پنجشنبه 13 آبان 95 در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، پس از صرف صبحانه، برنامه به‌طور رسمی از ساعت 8 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در سالن کوثر آغاز شد؛ سپس دکتر جعفریان با اشاره به اینکه این فضا انتخاب شد تا استادان در فضای مفرح و آرامی حضور داشته باشند؛ گفت: برنامه امروز در 3 کارگروه با سه موضوع برگزار خواهد شد و در جلسه‌ای که در عصر برگزار خواهیم کرد، به جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده در کارگروه‌ها خواهیم پرداخت.
وی با اشاره به اینکه فضای جلسات امروز، مبتنی بر گفتگو و در یک محیط غیررسمی برگزارشده تا دوستان به‌راحتی نظرات خود را ابراز کنند؛ افزود: بااین‌حال اگر در این کارگروه‌ها به نتیجه خاصی برسیم، به علت حضور اعضای شورای دانشگاه، می‌توانیم آن را تصویب کنیم.
در ادامه این جلسه دکتر امینی، مشاور عالی رئیس دانشگاه ضمن خوشامدگویی به استادان شرکت‌کننده، گفت: به پیشنهاد دوستان به این نتیجه رسیدیم که این جلسه را در محیطی خارج از فضای رسمی دانشگاه برگزار کنیم و اعتقادداریم با کمک فضای غیررسمی حاکم بر برنامه امروز بتوانیم بازخوردهای مناسب‌تری از دوستان داشته باشیم.
وی با تأکید بر نقش تأثیرگذار مدیران گروه‌های آموزش در پیشبرد برنامه‌های دانشگاه، افزود: یکی دیگر از اهداف برگزاری این جلسه آشنا شدن هیئت‌رئیسه با مشکلات پیش روی مدیران گروه‌ها درراه اجرای برنامه‌های دانشگاه و شنیدن پیشنهاد‌ها و انتقادات این عزیزان است و همی جا از دوستان عزیز تقاضا می‌کنم در جلسات کارگروه‌ها نظرات خود را در اختیار ما قرار دهند.
دکتر امینی با اشاره به اینکه شعار این دوره مدیریتی دانشگاه، توجه به کیفیت به‌جای افزایش کمیت است؛ گفت: در دوره‌های قبل کارهای بزرگ و تأثیرگذاری در سطح دانشگاه انجام‌شده که دستاوردهای آن به ما رسیده است و در این دوره تصمیم گرفته شد توسعه کمی – مگر در موارد خیلی ضروری و خاص – نداشته باشیم و در عوض به کارهایمان به لحاظ کیفیت عمق دهیم.
پس از سخنان دکتر امینی، دکتر پارساپور به تشریح برنامه‌های تدوین‌شده برای استادان پرداخت.
در ادامه دکتر جعفریان با اشاره به اینکه هیچ زمانی برای اصلاح دیر نیست؛ اضافه کرد: شاید برای دوستان این سؤال مطرح شور که برگزاری این جلسه در سومین سال مدیریت این دوره چه نتیجه‌ای خواهد داشت و در این فرصت قصد دارد چه چیزی را اصلاح کند؟
وی افزود: به نظر ما دانشگاه یک مسیر مستمری دارد و تجربه بیست‌ساله مدیریت دانشگاه نشان می‌دهد که هرجایی مسیر درستی اتخاذ شده است، ادامه یافته و تغییر مدیران دانشگاه و مدیران سیاسی کشور، تأثیری بر آن نداشته است.
رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه گزارشی که از این جلسات تهیه می‌شود قطعاً کمک‌حال مدیران بعدی دانشگاه خواهد شد؛ گفت: بازخوردهایی که از این جلسات به دست می‌آید علاوه بر ارزشیابی فعالیت‌های انجام‌گرفته در این دوره، می‌تواند برای تدوین برنامه‌های بعدی دانشگاه مورداستفاده قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل هم وجود دارد که در کوتاه‌مدت قابل‌حل است، گفت: بسیار از مسائل هم هستند که در کوتاه‌مدت قابل‌حل هستند به‌شرط اینکه اولاً از آن‌ها مطلع شویم و در ثانی برای حل آن اقدام کنیم.
دکتر جعفریان در پایان سخنان خود فایده دیگر این جلسات را دریافت بازخورد مدیران گروه‌ها از کادر مدیریتی دانشگاه عنوان کرد و گفت: با برگزاری این جلسات این امکان برای مدیران گروه‌های آموزش به وجود می‌آید که در جریان مشکلات و تنگناهای کادر اجرایی و مدیریتی دانشگاه قرار بگیرند و این مسئله باعث می‌شود این دوستان در محیط عمل، واقع‌گرایانه‌تر تصمیم بگیرند که به اعتقاد من بسیار از سوءتفاهم‌ها بین مدیران گروه‌ها و کادر اجرایی به دلیل وجود نداشتن همین ارتباطات است که این جلسات فرصت مناسبی برای ایجاد این ارتباطات است.
پس از سخنان دکتر جعفریان، مدیران گروه‌ها در سه کارگروه «راهکارهای ارتقاء پروفشنالیسم در محیط بالینی»، «ارزشیابی هیئت‌علمی» و «خط پژوهشی و سازوکارهای اجرایی آن» شرکت کرده و به بیان دیدگاه‌های خود درزمینهٔ موضوع کارگروه‌ها پرداختند.
برنامه بعدی که برای مدیران گروه‌های آموزش در نظر گرفته شده بود، برنامه استخر و سالن ورزشی بود که با استقبال خوب استادان مواجه شد.



پس از اقامه نماز و صرف ناهار، استادان شرکت‌کننده در سه جلسه یک ساعته با حضور همه شرکت‌کنندگان در جلسه برگزارشده بود؛ به جمع‌بندی نتایج و اظهارنظر در خصوص کارگروه‌های برگزارشده پرداختند.
بخش پایانی برنامه بحث آزاد حضار بود که در این جلسه استادان شرکت‌کننده به بیان موضوعات و مشکلات خود در سطح دانشگاه پرداختند و اعضای هیئت‌رئیسه به پاسخگویی به برخی مسائل مطرح‌شده پرداختند.
در پایان این جلسه دکتر جعفریان با نکوداشت یاد استادان درگذشته دانشگاه؛ گفت: در چند سال اخیر تعداد قابل‌توجهی از بزرگان دانشگاه را از دست دادیم که قطعاً فقدان این بزرگان خسارت بزرگی برای دانشگاه است.
وی همچنین با اشاره به روز 13 آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی، اظهار داشت: همه ما خاطراتی از این روز داریم و به اعتقاد من خودباوری، بهترین راه مبارزه با استکبار است و این خودباوری تعیین‌کننده آینده ماست و وظیفه ما این است که در محیط دانشگاهی این باور را به وجود بیاوریم.
رییس دانشگاه با تشکر از حضور استادان محترم در این نشست افزود: قطعاً برنامه نقاط ضعفی داشته اما حضور دوستان و شرکت در بحث‌ها قطعاً فواید زیادی برای ما خواهد داشت.
وی با تشکر از مدیران گروه‌های آموزشی بابت پذیرفتن این مسئولیت؛ گفت: به‌هرحال پذیرفتن مسئولیت تبعاتی دارد و محدودیت‌هایی برای انسان به وجود می‌آورد و در فضای کاری ما معمولاً تبعات منفی پذیرفتن مسئولیت بیش از منافع آن است؛ اما باید توجه کنیم که وقتی مسئولیتی را قبول می‌کنیم می‌پذیریم که با مقاومت و چالش مواجه شویم و وجود چالش یک امر دائمی است و نه یک امر گهگاه.
 دکتر جعفریان با تأکید بر اینکه بار اجرای برنامه‌ها در سطح دانشگاه بر دوش مدیران محترم گروه‌های آموزشی است؛ افزود: کار ما به‌عنوان هیئت‌رئیسه دانشگاه سیاست‌گذاری درست، مانیتورینگ و تشویق و تنبیه مناسب و انتخاب افراد مناسب است ولی مدیر گروه است که می‌تواند چیزی را عملیاتی کند یا سیاستی را اعمال کند و به‌طورکلی و به بیان ساده اگر مدیر گروه بخواهد می‌شود و اگر نخواهد نمی‌شود و به بیان صحیح‌تر اثرگذارترین موقعیت در دانشگاه مدیر گروه و رییس بخش هستند و هیچ فعالیتی بدون همت مدیر گروه اجرایی نخواهد شد.
 وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه در کشور ما در دو مبحث «تفکر» و «اخلاق» دچار مشکل هستیم؛ اظهار داشت: عادت به انجام کارها بر اساس روال تکراری در جامعه ما وجود دارد و تفکر جایگاهی در تصمیم‌گیری و عمل ما ندارد؛ همچنین در بحث اخلاق هم مشکلات زیادی داریم و این وظیفه ماست که دانشجویان را اهل فکر و اخلاق بار بیاوریم.
خبرنگار: میرحامد حسینی
عکس: جمشید ربیعی و مهدی کیهان

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

فوق العاده بود ... آفرین و صدآفرین و هزار آفرین

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

سلام. تصاویر طبیعت بسیار زیبا بود.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *