محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، پرستاران را معماران و طراحان آینده نظام مراقبت و سلامت جهان دانست

وبینار بزرگداشت روز جهانی پرستار شنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت 16 تا 18 با مشارکت معاونت پرستاری وزارت بهداشت، انجمن علمی پرستاری ایران و سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر نیکبخت نصرآبادی در ابتدای وبینار با تبریک روز جهانی پرستار بیان داشتند، 27 میلیون پرستار در سراسر دنیا در یک و نیم سال گذشته در مقابله با کووید 19 افتخارآفرینی کردند، درحالی‌که جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند، 3000 هزار نفر از پرستاران جان خود را در این راه فدا کردند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره پرستاران شهید مدافع سلامت، مدافع حرم و پرستاران شهید جنگ تحمیلی از همه پرستاران که با تمام وجود خود را وقف سلامت مردم کرده‌اند قدردانی و ابراز امیدواری کردند که پرستاران در تمام سطوح تصمیم سازی مراقبت سلامت مشارکت کنند و صدای آنان توسط مسئولان بهتر شنیده شود.
در ادامه دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تبریک بزرگداشت روز جهانی پرستار به پرستاران ایران و سراسر دنیا به تبیین فعالیت‌های ارزشمند اخلاقی و متعهدانه پرستاران ایرانی در مقابله با پاندمی کرونا پرداخت و اذعان داشت که بهبودی دو میلیون بیمار مبتلا به کرونا در ایران را مدیون جان‌فشانی و خدمات بی‌دریغ پرستاران به‌عنوان صف مقدم مراقبت‌ها و خدمات سلامتی هستیم، سپس به تبیین چالش‌های پرستاری ازجمله کمبود نیروی انسانی و تلاش سیستم برای ایجاد انگیزه و دلگرمی در پرستاران و تقدیر از آنها در قالب پاداش‌های محدود مادی و معنوی پرداخت.
در ادامه پیام دکتر حسین، نماینده WHO در ایران پخش شد که اظهار داشتند پرستاران در شرایط دشوار پاندمی قهرمانانه درخشیدند و بدون تلاش‌های آنها بهبودی و بازگشت بیماران مبتلا به کرونا به زندگی و خانواده‌هایشان مقدور نبود، این پاندمی درس‌های مهمی برای نظام سلامت به دنبال داشت که در همین راستا WHO پویش یک‌ساله‌ی محافظت و سرمایه‌گذاری در کنار یکدیگر برای تقویت نیروی پرستاری را سرلوحه‌ی کارش قرار داد، ایشان به شهدای پرستاری ایران که جان خود را فدای مردمشان کردند ادای احترام کرد.
در ادامه‌ی وبینار دکتر نجاتیان معاون آموزشی، فرهنگی و بین‌الملل سازمان نظام پرستاری، ضمن بزرگداشت سالروز تولد فلورانس نایتینگل پرستار و رهبر تحول‌گرای این حرفه، مروری بر شعارها و تم های ICN در طول سالیان گذشته برای جامعه‌ی پرستاری، به درس‌هایی که حرفه پرستاری در پاندمی کرونا فرا گرفتند پرداخت و به عملکرد و خدمات مبتنی بر شواهد کشورهای موفقی مانند کره جنوبی اشاره کردند که می تواند الگوی پرستاران دیگر کشورها قرار گیرد.
وی اظهار داشت: در سال 2021 حمایت، سرمایه‌گذاری و همگرایی پرستاران باید مد نظر قرار گیرد تا در سیستم در حال تغییر نظام سلامت پرستاران بتوانند بطور موثر ایفای نقش نموده و به نیاز های در حال تغییر سیستم پاسخ اثربخشی بدهند تا با توجه به نقش زیربنایی و محوری پرستاران خدمات پایدار، عادلانه و اخلاق محور به جامعه محقق شود.
دکتر مسعود فلاحی رئیس انجمن علمی پرستاری ایران سخنران دیگر وبینار، ضمن عرض تبریک به مناسبت روز جهانی پرستار، به شهدای پرستاری که برای مقابله با بحران کرونا و ارائه خدمت به مردم جان خود را فدا کردند ادای احترام کرده و از دست دادن این عزیزان تحصیل کرده، ماهر و متعهد را صدمه ای بسیار بزرگ به حرفه پرستاری عنوان کرد.
وی درس‌های آموخته شده پرستاران و سیستم آموزشی پرستاران در این بحران جهانی همچون حرکت ناگزیر به سمت آموزش مجازی، استفاده از دورا پرستاری، اهمیت و ضرورت و کاستی های موجود در خدمات مراقبت در منزل، ضرورت گسترش خدمات پرستاری به سطح جامعه نه فقط در حصار بیمارستان ها و نهایتا نقش بی بدیل پرستاران در آموزش به جامعه را مورد تاکید قرار داد.
در ادامه دکتر آسیه درویش به ایراد سخنرانی در خصوص ضرورت تجهیز پرستاران به دانش و مهارت های فناوری اطلاعات پرداختند و آن را ضرورتی اجتناب ناپذیر در سیستم پرستاری دنیا برشمردندکه لازم است به صورت هدفمند به سوی کسب این قابلیت های نوین حرکت کنیم.
سایر قسمت های برنامه شامل اجرای موسیقی توسط دانشجویان پرستاری، پخش پیام های تبریک دانش آموختگان دانشکده و شاغل در سیستم های بهداشتی درمانی کشورهای مختلف دنیا بود که جهانی بودن روز پرستار را متجلی می کرد.
در پایان پس از پخش کلیپ های فعالیت‌های کار گروه های مختلف دانشکده در امر مقابله با کرونا دکتر مریم نکولعل توضیحات مبسوطی در خصوص مشاوره تلفنی صدای پرستار، سیستم واتساپی پاسخ به سوالات مردم، مشاوره های صدای سلامت روان، مشاوره به بازماندگان قربانیان کرونا در قالب سوگیاران، خدمات کلینیک های مجازی و همچنین تلاش‌های کارگروه تامین مالی دانشکده در بسیج منابع و جمع آوری کمک های اساتید، دانشجویان، خیرین و تهیه و توزیع وسایل حفاظت فردی بین افراد و گروه های نیازمند ارائه نمودند، برنامه با اعلام برندگان مسابقه ی توصیف پرستاری و پرستاری در کرونا پایان یافت.

حسین اکبریان
تهیه کننده:

حسین اکبریان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *