محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

سلامت روان خانواده در بحران کرونا

وبینار آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی

دکتر سهیل رحیمی دکترای روانشناسی و عضو گروه روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی 14فروردین ۱۳۹۹ در لایو اینستاگرام خود در مورد سلامت روان خانواده در بحران کرونا آموزش داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری ومامایی؛ دکتر سهیل رحیمی، دکترای روانشناسی و عضو گروه روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ در لایو اینستاگرام خود به آدرس  @dr. soheilrahimi  به صحبت در مورد سلامت روان خانواده در زمان شیوع بیماری COVID_19 پرداخت.  

وی گفت: بحران کرونا تاثیرات متعدد و عمیقی بر زندگی ما گذاشته است. داشتن اضطراب در مورد مشکلات آیندهٔ شغلی و کسب و کار و تحصیلات فرزندان و… به جهت جنبه‌ های مبهم وتاثیرات زیاد این بیماری امری کاملا طبیعی است.

وی تصریح کرد: این مشکلات جهانی است و راه حل آن‌ ها در دسترس ما به تنهایی نیست بنابراین استرس و اضطراب زیاد ما کاملا بی‌ فایده است و نتیجه‌ ای ندارد. با زیاد فکر کردن به این موضوعات یک اضطراب عادی را تبدیل به یک اختلال می‌ کنیم.
نکته اصلی برای مقابله این است که باید در حال حاضر روی رفتار و احساسات و اندیشه و باور خود  کنترل داشته باشیم و برای انجام این کنترل باید با دنیای درون و بیرون خودمان کنار بیاییم.  

دکتر رحیمی گام‌ های رسیدن به این کنترل را اندیشیدن، بالا بردن سطح سواد رسانه ای، ثبات عاطفی، ضرورت برنامه ریزی برای زندگی در شرایط بحرانی و اجرای قاطعانه آن دانست.  

گام اول: اندیشیدن
کرونا به ما این فرصت را می‌ دهد تا در مورد خود و جهان پیرامونمان بیشتر فکر کنیم. ما باید جهان خودرا بهتر بشناسیم و نگاهمان از دنیا را گسترش دهیم و دنبال معانی عالی در زندگی باشیم. از زندگی یکنواختی که تا حالا داشته‌ ایمفاصله بگیریم و دنبال معنا باشیم.
بیماری کوید-۱۹فرصتی داده تا از درماندگی آموخته شده فاصله بگیریم. یک کار مفید آن است که کاغذ و قلمی برداریم و در آن آنچه که از ویروس کرونا می‌ آموزیم را بنویسیم.
برای اندیشیدن و شناخت خلق و خوی خودمان مطالعه متون کهن مفید است و برای شروع، بوستان و گلستان سعدی پیشنهاد می‌ شود.

گام دوم: بالا بردن سطح سواد رسانه‌ ایخود
یعنی هر خبری را گوش نکنیم و باور نکنیم و هر خبری را نیز منتشر نکنیم.
اخبار را از منابع اصلی پیگیری کنیم. بدانیم خیلی از اخبار رسمی هم حتی به درد ما نمی‌ خورد. مثلا تعداد مبتلایان یا کشته شدگان بیماری کرونا. این اخبار به جز اضطراب چه چیز برای ما و خانواده ما به ارمغان خواهد آورد؟
پس ما باید با اخبار خوب و مثبت، شادی را در خانواده گسترش دهیم.
               
گام سوم: ثبات عاطفی
در این گام ما نباید اجازه بدهیم بستر خانواده درگیر بحث‌ های بیهوده و نا امید کننده شود.
چیزی که در کنترل ما نیست را دائما در خانه بیان نکنیم. عواطف خود را کنترل کنیم و به سایر اعضا خانواده امید بدهیم. در این ایام  بدلیل عصبی بودن و از دست دادن روحیه ممکن است حساس و زودرنج شده باشیم. باید از دامن زدن به مشکلات زناشویی در این شرایط خودداری کنیم.
در غیر این صورت بیشترین آسیب را فرزندانمان خواهند دید بعد هم خود ما.

گام چهارم: برنامه ریزی برای زندگی در شرایط بحرانی و اجرای قاطعانه آن.
یعنی داشتن برنامه روزانه، مانند
- انجام روزانه ورزش در منزل                                                           
- تغییر و تصحیح عادات غذاخوردن
- انجام کارهای عقب افتاده
- یادگیری کارهای جدید
- صحبت کردن با دیگران و ایجاد یک شبکه ارتباطی توام با عشق و محبت
- کمک کردن به دیگران
_ سرخود مصرف نکردن دارو
- عدم مصرف الکل و مواد مخدر
- نیایش روزانه
- و در صورت نیاز کمک گرفتن از متخصصان روانشناس و روانپزشک                                                                 

در مجموع هدف از برگزاری وبینارهای آموزشی افزایش آگاهی جامعه در زمینه چگونگی مقابله با کرونا است که در کارگروه آموزش و مشاوره، گروه فناوری سلامت و زیرگروه وبینار و در راستای فعالیت‌ های مدیریت کرونا در دانشکده پرستاری و مامایی تدوین گردید. نکته مشترک وبینارها برگزاری تحت وب و استفاده از پتانسیل‌ های فضای مجازی است.


برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید

 

 
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *