محتوای خبری دانشکده پزشکی

بخش دوم/ نشست مشترک شورای دانشکده پزشکی با مدیران گروه های آموزشی علوم پایه

دکتر نفیسی: هیچ رشته ای در علم به اندازه علوم پایه پزشکی پویا نیست

دکتر نفیسی در نشست مشترک شورای دانشکده پزشکی با مدیران گروه های آموزشی علوم پایه گفت: هیچ رشته ای در علم به اندازه علوم پایه پزشکی پویا نیست و علوم پایه دائم در حال تغییر است اما در واقعیت درسی که امروز ارائه می شود چقدر با 20 سال گذشته تفاوت دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، نشست مشترک شورای دانشکده پزشکی با حضور اعضای هیات رئیسه و مدیران گروه های علوم پایه صبح روز شنبه 16 آذر 98 در سالن شورا برگزار شد و هر یک از معاونان گزارش مربوط به معاونت خود را ارائه و سپس مدیران گروه ها به بیان نقطه نظرات، مشکلات و راه کارهای مربوط به حال مسائل پرداختند و در نهایت دکتر نفیسی رئیس دانشکده جمع بندی از جلسه ارائه کرد.
افزایش تعداد جلسات مدیران گروه ها با مسئولان دانشکده، برگزاری نشست مشترک با گروه های علوم پایه و بالینی، حضور هیات رئیسه دانشکده در گروه ها، بازسازی فضاهای فیزیک دانشکده و کلاس های درس، کمبود بودجه، طولانی بودن پروسه جذب، کمبود کارشناس، استقبال از ارائه واحدهای درسی الکتیو، آینده نگری بازار کار فارغ التحصیلان گروه ها علوم پایه و بازنگری آن در کوریکولوم، آزمایشگاه مرکزی و تشخیص طبی برای گروه های علوم پایه، تاکید بر هم افزایی علوم پایه و بالین،  ضرورت ارزیابی مباحث ادغام یافته، بررسی اثر بخشی مجازی سازی آموزش بخشی از جمله مسائلی بود که از سوی مدیران گروه ها مطرح شد.
دکتر نفیسی با بیان این که تمام موارد مطرح شده پیگیری خواهد شد، در پاسخ به برگزاری نشست مشترک گروه های علوم پایه و بالینی گفت: نشست سالانه شورای دانشکده برگزار خواهد شد اما با توجه به بالا بودن تعداد گروه ها تصمیم گرفتیم که ابتدا نشست به صورت جداگانه برگزار شود تا تمامی مدیران گروه ها نقطه نظرات خود را بیان کنند.
وی با تاکید بر پایش عملکرد و وضعیت پژوهشی اعضای هیات علمی در سامانه علم سنجی، اظهار داشت: گاهی مشاهده می شود برخی افراد رتبه های بالایی را به خود اختصاص داده اند که وضعیت آنها در سامانه با واقعیت فاصله داشته و گاها خلاف واقع است از این رو باید رصد و با این موارد برخورد شود.
دکتر نفیسی در خصوص گلایه مدیران گروه ها از طولانی بودن پروسه فراخوان جذب اعضای هیات علمی گفت: پیشنهاد ما برای این که تا مشخص شدن نتیجه جذب، کار گروه معطل نماند قرارداد یکساله است که علاوه بر تامین نیاز گروه فرصت مناسبی برای پایش فرد مورد نظر است که در صورت عملکرد مثبت جذب و در غیر اینصورت تمدید قرارداد نشود.
 رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به سیاست انقباضی وزارت بهداشت در جذب اعضای هیات علمی در چند سال گذشته، گفت: برای سال جدید ما نیاز حداکثری خود را اعلام خواهیم کرد و اعضای جدید در ارزشیابی ها پایش خواهند شد.
دکتر نفیسی با اشاره به پرداخت تمام وقتی گفت: مبلغی که به عنوان تمام وقتی پرداخت می شود، برای افزایش حقوق اعضای هیات علمی نیست بلکه با توجه به عملکرد و رضایت از عملکرد آنها پرداخت می شود که مدیران گروه ها باید در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند، کسی که عملکرد خوبی ندارد نباید بیشتر از یک عضو مفید موثر دریافت کند، کارکرد افراد باید به دقت رصد شود و کسی که شایستگی دارد تمام وقتی را بگیرد.
رئیس دانشکده پزشکی خاطر نشان کرد: هیچ رشته ای در علم به اندازه علوم پایه پزشکی پویا نیست، علوم پایه دائم در حال تغییر است اما در واقعیت درسی که امروز در دانشکده ارائه می شود چقدر با 20 سال گذشته تفاوت دارد، بروز رسانی و ارائه مطالب جدید در حوزه آموزش علوم پایه را باید جدی بگیریم که همین مساله موجب جذابیت و اقبال بیشر دانشجویان خواهد شد.
وی تصریح کرد: بخش هایی از برخی دروس و رشته ها هستند که ثابت هستند این مطالب را میتوان با استفاده از مجازی سازی آموزش داد و باقی مطالب جدید را به صورت حضوری ارائه کرد.
رئیس دانشکده پزشکی از به روز کردن و تامین تجهیزات جدید و مورد نیاز گروه های علوم پایه خبر داد و گفت: اقدامات این کار انجام شده است و لیست تجهیزات مورد نیاز گروه ها گرفته شده است.
دکتر نفیسی در خصوص درخواست راه اندازی آزمایشگاه مرکزی و تشخیص طبی برای گروه های علوم پایه گفت:پیگیر تحقق این امر هستیم و فضای مورد نیاز برای این آزمایشگاه دیده شده و پیشنهاد آن به دانشگاه ارائه شده است که با استقبال مسئولین دانشگاه و دکتر سهراب پور مواجه شدیم چرا که علاوه بر تامین نیاز گروه های دانشکده و سایر دانشکده ها، در قبال دریافت هزینه از محققان خارج دانشگاه درآمد زایی نیز داشته باشد و یا برخی تست هایی که به آزمایشگاه های خارج دانشگاه فرستاده می شود در این مرکز انجام شود.
رئیس دانشکده پزشکی در پاسخ به علت کاهش ظرفیت پذیرش از سوی دانشگاه از سال گذشته گفت: توجه به کیفیت آموزش و مساله اشتغال و تامین بازار کار مهمترین دغدغه دانشگاه در این مورد بود که البته با توجه به بالاترین کیفیت آموزش که در این دانشگاه ارائه می شود باید ظرفیت پذیرش دانشگاه های پایین تر و ضعیف تر کم شود نه دانشگاه تهران.
وی با تاکید بر توانمندسازی فارغ التحصیلان و اماده سازی آنها برای ورود به بازار کار گفت: کانال جذب فارغ التحصیلان در کسوت هیات علمی تقریبا پر شده است و انها را برای ورود به بازار کار باید توانمند کرد.
دکتر نفیسی با اشاره به برگزاری مراسم روز پژوهش، پیشنهاد کرد: همزمان با هفته پژوهش کنگره ای به صورت سالانه برای ارائه تحقیقات و یافته های علمی اساتید و دانشجویان برگزار شود.
رئیس دانشکده پزشکی با تاکید بر تعامل مسئولان بلوک و مدیران گروه گفت: اگر تداخلی بین مسئولین بلوک و مدیران گروه وجود دارد با برگزاری جلسه مشترک میتوان تداخل را به حداقل رساند.
خبر: مینامحمدی
عکس: نیرومندرومیانی
 
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی