محتوای خبری دانشکده پزشکی

نشست مشترک شورای دانشکده پزشکی با مدیران گروه های آموزشی علوم پایه برگزار شد-بخش اول

مدیران گروه های علوم پایه در نشست مشترک شورای دانشکده پزشکی مباحثی چون هم افزایی بیشتر علوم پایه و بالینی، ضرورت ارزیابی مباحث ادغام یافته و اثر بخشی مجازی سازی آموزش را مطرح کردند.

به 
گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، نشست مشترک شورای دانشکده پزشکی با حضور اعضای هیات رئیسه و مدیران گروه های علوم پایه صبح روز شنبه 16 آذر در سالن شورای دانشکده پزشکی برگزار و هر یک از معاونین گزارش مربوط به حوزه معاونت خود را ارائه و سپس مدیران گروه ها به بیان نقطه نظرات، مشکلات و راه کارهای مربوط به حال مسائل پرداختند و در نهایت دکتر نفیسی رئیس دانشکده جمع بندی از جلسه را ارائه کرد.
 
ضرورت پایش عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی 
در ابتدا دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با تاکید بر تقویت جنبه های پژوهشی اعضای هیات علمی علوم پایه گفت: مدیران گروه های علوم پایه باید با رصد سالانه پروفایل پژوهشی و علمی اعضای هیات علمی گروه خود بویژه اساتید جوان، در جریان وضعیت علمی اساتید قرار بگیرند که در این راستا میتوانند از سامانه علم سنجی استفاده کنند و وضعیت پژوهشی گروه را با سایر دانشگاه ها مقایسه و بررسی کنند.
دکتر آخوندزاده افزود: در شرایط فعلی و با توجه به کاهش بودجه پژوهش ممکن است برخی اعضای هیات علمی، کم کاری خود و یا تحقیقات ضعیف را با کمبود بودجه توجیه کنند، از این رو پایش وضعیت علمی اعضای هیات علمی توصیه اکید می شود.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با اشاره به تمدید فرصت ارسال طرح های پژوهشی برای رتبه بندی به معاونت گفت: البته اولویت تصویب با طرح هایی است که در قالب پایان نامه دانشجویی تعریف شده باشند.
 
دریافت گرنت پژوهشی 25 میلیون تومانی با ثبت نام در نیماد برای اساتید با H ایندکس بالای 15
وی شرکت در فراخوان نیماد را فرصت مناسبی برای دریافت گرنت پژوهشی25 میلیون تومانی از وزارت بهداشت عنوان کرد و ادامه داد: این گرنت هر ساله در پایان سال به افرادی که H ایندکس بالای 15 داشته و در فراخوان هم شرکت کرده باشند، اعطا می شود.
 
قرارداد یکساله بهترین فرصت برای پایش عملکرد
دکتر رویا ستارزاده معاون امور هیات علمی در ادامه نشست مشترک شورای دانشکده با مدیران گروه های علوم پایه گفت: تدوین نقشه علمی اعضای هیات علمی بالینی به اتمام رسیده و در مرحله نگارش شرح وظایف است. اما در خصوص نقشه اعضای هیات علمی علوم پایه، برسی مراتب و نهایی سازی آن در دست دانشگاه است.
وی در خصوص طولانی بودن پروسه فراخوان جذب اعضای هیات علمی گفت: پیشنهاد ما برای این که تا مشخص شدن نتیجه جذب، کار گروه گروه معطل نماند، قرار داد موقت یکساله است که علاوه بر تامین نیاز گروه، فرصت مناسبی برای پایش فرد مورد نظر فراهم می شود که در صورت عملکرد مثبت، فرد جذب و در غیر اینصورت و طی ارزشیابی بعمل آمده، حذف شود.
دکتر ستارزاده با تاکید بر جذب و استخدام افراد توانمند در گروه های آموزشی تصریح کرد: افراد باید علاوه بر توانمندی های برجسته در حوزه های آموزش و پژوهش، در حیطه اخلاق و تعهد حرفه ای نیز شاخص و برجسته باشند و اصرار ما این است که افراد نخبه و واجد صلاحیت جامع جذب دانشکده شوند، از این روی گروه ها باید نهایت دقت و وسواس را در انتخاب همکاران جدید خود بکار بگیرند.
 
مدیران گروه ها دقت و وسواس بیشتری بر عملکرد اعضای هیات علمی داشته باشند
دکتر فردین عمیدی معاون مالی و اداری دانشکده پزشکی با اشاره به افزایش درآمدزایی چند برابری دانشکده در سایه همت و جدیت مدیریت و کارکنان دانشکده گفت: این افزایش درآمد در قالب کارانه و بر اساس سابقه، مدرک تحصیلی و رضایت مسئول مافوق به بدنه کارمندی دانشکده تخصیص یافت.
وی ساخت و ساز و نوسازی و بازسازی فضای های دانشکده را از دیگر اقدامات معاونت مالی و اداری عنوان کرد و گفت: با توجه به فرسوده بودن بناهای دانشکده، نوسازی ها با تاکید بر استانداردسازی فضاها همچنان ادامه دارد.
دکتر عمیدی به بحث پرداخت تمام وقتی اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: بعد از پیگیری های دانشکده رقم پرداختی تمام وقتی ترمیم مناسبی در مقطع زمانی خودش پیدا نمود که بر اساس گزارش مستخرج از سیستم شعاع و نیز رضایتمندی مدیران گروه ها، پرداخت ها صورت می گیرد. البته با توجه به نقش مستقیم نظر مدیر گروه در تعیین میزان پرداخت ها، انتظار می رود مدیران محترم گروهها با دقت و وسواس بیشتری عملکرد اعضای هیات علمی را رصد و گزارش دهند.
دکتر علیرضا سیما مدیر دفتر توسعه دانشکده پزشکی گفت: در سال های 87 تا 90 اعضای هیات علمی گروه های آموزشی علوم پایه زمان و انرژی زیادی صرف انجام بازنگری پزشکی عمومی کردند که در سال 90 آغاز این پروژه کلید خورد و الان که کوریکولوم جدید وارد فاز بالینی شده، آموزش علوم پایه مانند نوزاد تازه متولد شده همچنان نیازمند مراقبت است تا عقبگرد نداشته باشیم.
وی افزود: با توسعه فرآیند کلاس های ادغام یافته، می توانیم شاهد همکاری های بیشتر علوم پایه و بالین باشیم و نیز از فرصت های جدید مانند کلاس های مجازی، کلاس های یادگیری فعال، TBL  و PBL استفاده کنیم.
دکتر ایرج کاشانی معاون تحصیلات تکمیلی با اشاره به برگزاری مراسم روز پژوهش در دانشکده پزشکی گفت: این مراسم طی روزهای 23 و 25 آذر ماه برگزار خواهد شد که در روز اول 120 مقاله و طرح پژوهش ی در قالبTED (سخنرانی 5 دقیقه) توسط دانشجویان در تالار قریب و دانشجو و با حضور اساتید و هیات داوران ارائه و در روز 25 آذر با معرفی برگزیدگان پایان خواهد یافت.
دکتر کاشانی با انتقاد از عملکرد گروه ها در تکمیل لاگ بوک گفت: میلیون ها تومان هزینه آماده شدن این لاگ بوک ها شده است که متاسفانه کمتر از 5 درصد گروه ها نسبت به تکمیل آن اقدام می کنند.
وی افزود: تاخیر برخی اساتید در ثبت نمرات موجب بی نظمی در برگزاری کلاس، برپایی آزمون ها و.. می شود که مدیران گروه ها باید در ثبت به موقع نمرات نظارت بیشتری داشته باشند. همچنین با توجه به شکایت تعدادی از دانشجویان مبنی بر عدم حضور اساتید در گروه، باید تدبیری برای این امر دیده شود چرا که گروه مسئول پیشبرد کارها و اهداف دانشجویان است.
دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی با بیان این که مدل آموزش پزشکی 90 وابسته به بلوک است گفت: مسئول بلوک و مدیر گروه باید تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند.
دکتر عکاظی ادامه داد: با توجه به تغییر مدل دانشجویان امروزی نسبت به دهه های قبل و حضور کمرنگ تر بر سر کلاس، مدل های آموزش جدید مانند کلاس های مجازی و تعاملی می توانند گزینه های خوبی برای آموزش مطالب باشند.
وی بازخورد های مرتبط با مسائل آموزشی از برگزاری آزمون تا بلوک های ادغام یافته و... از سوی گروه های آموزشی به معاونت اموزش پزشکی عمومی را مفید و موثر دانست و گفت: دیتا و اطلاعات بدست آمده در ارزیابی دوره و بهبود عملکرد و برطرف کردن نقاط ضعف مثمرثمر خواهد بود.
دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی نیز بر ارتباط بیشتر گروه علوم پایه و بالینی تاکید کرد و گفت: استفاده از دانش و تجربه مدیران و اعضای هیات علمی گروه های علوم پایه در گروه های بالینی مفید است، وجود یک کمیته مشترک و روشنگر راه می تواند در معرفی توانمندی ها و ظرفیت های طرفین اثر بخش باشد.
دکتر جواد توکلی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پزشکی، به بحث ضرورت پایش وضعیت دانشجویان مقاطع تحصیلی پس از فارغ التحصیلی و فرصت های اشتغال آنها پرداخت و گفت: طی سالهای اخیر و اشباع نسبی دانشگاهها در جذب این فارغ التحصیلان عملاً امکان جذب این افراد در مراتب هیات علمی وجود ندارد و همین فقره می تواند معضلات اجتماعی و عوارض فرهنگی عمیقی را در بر داشته باشد. در کوتاه مدت این عارضه موجب سلب انگیزه از دانشجویان برای تلاش حداکثری، و در بلند مدت حتی می تواند موجب عدم اقبال در انتخاب و ورود به این رشته ها شده و نهایتاً تداوم رشد و بالندگی علمی کشور که طی سالهای اخیر و با صرف زحمات فراوان حاصل شده را با چالش مواجه کند.  در این راستا، ترسیم موقعیت های شغلی و کسب و کار جدید، مشخصاً حمایت دانشکده و دانشگاه از صاحبان ایده های محصول محور و توانمند سازی دانشجویان و فارغ التحصیلان در شناخت و تعامل با محیط های کسب و کار می تواند بسیار مغتنم و موثر باشد.
در ادامه استاد مسلم بهادری با انتقاد از جدایی علوم پایه از بالین گفت: گروه های آموزشی علوم پایه و بالین دانشکده پزشکی تهران در اصل یک خانواده هستند که باید با هم کار کنند و همپوشانی داشته باشند تا نتیجه تعامل آنها بتواند به حل مشکلات جامعه منجر شود.
دکتر احمدرضا دهپور تیم فعلی مدیریت دانشکده را تیمی کارآمد، مومن، باسواد، انعطاف پذیر، جوان و شجاع و بهترین مجموعه مدیریتی دانشکده بعد از انقلاب دانست و گفت: باید از این فرصت مغتنم نهایت استفاده را ببریم.
وی گفت: ارتباطات فردی میان اعضای هیات علمی پایه و بالینی مشکلی را حل نخواهد کرد و قبل از هر چیزی باید نیازسنجی صورت بگیرد و طرح های توسعه ای درگروه ها باید با برنامه ریزی اصولی و مبتنی بر کسب نتیجه باشد که اگر غیر از این باشد، شاهد عقبگرد فعالیت ها باشیم و یقیناً عاقبت خوشی در انتظار گروه های علوم پایه نخواهد بود.
دکتر محمد پژوهی نیز با اشاره به ارتباط میان گروه های پایه و بالین گفت: این ارتباط معمولا یکسویه است و بیشتر پروژه ها مربوط به گروه های بالینی است و اگر گروه های علوم پایه علاقمند به همکاری با گروههای بالینی هستند باید در قالب پروژه هایی این همکاری را ببینند و انتظار گروه های بالینی این است که گروه های علوم پایه هم پروژه ارائه بدهند.
در ادامه هر یک از مدیران گروه های آموزشی مشکلات و مسائل گروه های خود را مطرح کردند
افزایش تعداد جلسات مدیران گروه ها با مسئولین دانشکده، حضور هیات رئیسه دانشکده در گروه ها، بازسازی فضاهای فیزیک دانشکده و کلاس های درس، کمبود بودجه، طولانی بودن پروسه جذب، کمبود کارشناس، استقبال از ارائه واحد های درسی الکتیو، آینده نگری بازار کار فارغ التحصیلان گروه های علوم پایه و بازنگری مبتنی بر آن در کوریکولوم، تاکید بر هم افزایی علوم پایه و بالین،  ضرورت ارزیابی مباحث ادغام یافته، بررسی اثر بخشی مجازی سازی آموزش از جمله موضوعاتی بود که از سوی مدیران گروه ها مطرح شد.
خبر: مینا محمدی
عکس: نیرومند رومیانی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی