مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

یک‌صد و چهل و چهارمین جلسه چهارمین دوره هیئت‌رئیسه دانشگاه

دکتر جعفریان: چندقطبی شدن بیمارستان باعث افت کیفیت آموزشی خواهد شد

یک‌صد و چهل و چهارمین جلسه دوره چهارم هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور رئیس و هیئت‌رئیسه دانشگاه و رئیس، مدیران و روسای بخش‌های بیمارستان فارابی در این بیمارستان برگزار شد.

گالری عکس ۱
گالری عکس ۲

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این جلسه از ساعت 7:30 روز پنجشنبه 7 بهمن 95 با تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد؛ سپس دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه این جلسه آخرین ملاقات بیمارستانی هیئت‌رئیسه دانشگاه در این دوره است؛ گفت: این نوع از جلسات  از سال گذشته با حضور در بیمارستان سینا آغاز شد و در این دوره زمانی در 14 بیمارستان جلسه هیئت‌رئیسه با ترکیب کامل برگزار شد؛ همچنین علاوه بر بیمارستان‌ها در همه معاونت‌ها و دانشکده‌ها نیز این جلسات برگزار شد.
رئیس دانشگاه فلسفه برگزاری این جلسات را ارائه گزارش از اجرای برنامه توسط مدیران مجموعه عنوان کرد و افزود: در بیمارستان‌ها به علت اجرای طرح تحول نظام سلامت برنامه چهارساله مجزایی تدوین نشد و به دلیل اینکه بیمارستان‌ها با Overload فعالیت‌ها و برنامه‌ها مواجه نشوند، برنامه دیگری غیر از طرح تحول نظام سلامت برای آن‌ها تعریف‌نشده است.
وی هدف برگزاری این جلسات را ارتباط دوسویه هیئت‌رئیسه دانشگاه با مسئولین و مدیران گروه‌های بیمارستان عنوان کرد و گفت: در این جلسات مسائل مربوط به بیمارستان توسط مسئولین بیمارستان مطرح می‌شود، سپس نقطه نظرات اعضای هیئت‌رئیسه در مورد مسائل مطرح‌شده بیان می‌شود و موضوعات جمع‌بندی شده و در قالب گزارشی به رئیس بیمارستان ارسال خواهد شد و در ادامه این مسائل در دوره‌های زمانی متفاوت – برای مشاهده پیشرفت انجام فرآیندها - پیگیری خواهد شد؛ زیرا به اعتقاد ما جلسه شروع فرآیندی است که پس از مطرح‌شدن مسائل و مشکلات و جمع‌بندی آن‌ها، جنبه‌های عملیاتی با پیگیری حاصل خواهد شد.
دکتر جعفریان با بیان اینکه به اعتقاد ما این نوع جلسات تجربه بسیار خوب و مفیدی بوده است؛ گفت: تجربه نشان داده بعضی از بیمارستان‌ها از این جلسات استفاده مطلوبی کردند و با پیگیری مناسب، مسائلی را که در جلسه مطرح‌شده است، به وضعیت مطلوبی رسانده‌اند.
وی افزود: در این دوره 18 ماهه و در قالب این جلسات فرصتی به وجود آمد که حدود 300 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه که عموماً مدیران گروه‌های آموزشی، مدیران بخش‌های درمانی و مدیران دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها هستند، به‌صورت مستقیم مسائل خود را با هیئت‌رئیسه مطرح کنند و در این زمینه بازخوردهایی که به ما رسیده عموماً مثبت است و حاکی از رضایتمندی مدیران و مسئولین بیمارستان‌هاست.

گزارش رئیس بیمارستان

در ادامه جلسه دکتر سید حسین صدرالسادات، رئیس بیمارستان فارابی ضمن خوشامدگویی به رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه و مدیران بیمارستان گفت: از اعضای هیئت‌رئیسه به‌واسطه اینکه فرصتی که در اختیار بیمارستان فارابی قرار داده‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم نتایج این جلسه به بهبود وضعیت آموزشی، پژوهشی و درمانی بیمارستان کمک کند.
وی در ابتدای گزارش خود به معرفی مدیران بخش‌های مختلف بیمارستان پرداخت و در ادامه با اشاره به فضای فیزیکی بیمارستان گفت: بیمارستان فارابی 217 تخت فعال دارد که از این تعداد چهار تخت در اختیار I.C.U، 42 تخت عمل جراحی، 4 تخت ریکاوری و 4 تخت در اختیار اورژانس قرار دارد.
دکتر صدرالسادات با اشاره به اینکه بیمارستان دارای 24 درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی است؛ افزود: 6 اتاق عمل، 5 بخش، اورژانس و I.C.U با ضریب اشغال بیش از 92.5 درصد به ارائه خدمت به بیماران از اقصی نقاط کشور می‌پردازند.
وی افزود: هم‌اکنون تعداد 288 پرستار در این بیمارستان در حال خدمت هستند که با توجه به 217 تخت فعال، نسبت پرستار به تخت فعال در این بیمارستان عدد 1.15 را نشان می‌دهد؛ البته این ضریب در بخش اورژانس با 4 تخت و 25 پرستار به عدد 6.25 می‌رسد که باید توجه داشت که متوسط زمان اقامت بیماران در تخت‌های اورژانس حدود نیم ساعت است و عمده خدمات در این بخش به‌صورت سرپایی ارائه می‌شود.
رئیس بیمارستان فارابی با اشاره به اینکه این بیمارستان 44 عضو هیئت‌علمی دارد؛ گفت: از این تعداد 11 تن رتبه استادی، 16 تن رتبه دانشیاری و 17 تن رتبه استادیاری دارند؛ هم‌چنین 24 فلوشیپ در این بیمارستان در حال آموزش و ارائه خدمت هستند.
وی افزود: عرصه‌های آموزش چشم‌پزشکی در بیمارستان فارابی شامل گروه قرنیه (سگمان قدامی)، گروه ویتره و رتین (سگمان خلفی)، گروه آب‌سیاه (گلوکوم)، گروه اربیت و مجاری اشکی (اکولوپلاستی)، گروه استرابیسم و گروه اورژانس هستند.
دکتر صدرالسادات با اشاره به روند کاهشی مدت‌زمان اقامت بیماران در بیمارستان گفت: متوسط زمان اقامت بیماران در بیمارستان از 1.32 روز در سال 92 به 1.19 روز در سال جاری رسیده است که در این زمینه توسعه واحد مشاوره قبل عمل، فعالیت بخش دی کلینیک و تبدیل دو بخش بستری به بخش سرپایی سبب کاهش مدت اقامت بیماران در بیمارستان شده است که این امر ضمن تعیین تکلیف بیمار در زمان کوتاه‌تر، باعث استفاده بهینه از منابع فیزیکی و انسانی بیمارستان شده است.
وی با اشاره به رشد حدود 1.3 برابری متوسط تعداد اعمال جراحی ماهیانه از سال 92 تا 95 گفت: در سال 92 به‌طور متوسط 5577 عمل جراحی در ماه در این بیمارستان انجام‌شده که این عدد اکنون به 7226 عمل در ماه رسیده است؛ همچنین در این بازه زمانی نسبت عفونت به جراحی از 0.14 درصد به 0.08 درصد کاهش‌یافته است.
رییس بیمارستان فارابی میزان رضایتمندی بیماران را در سال جاری را 92.7 درصد عنوان کرد گفت: بازسازی بخش‌های بستری، ارتقای کیفیت غذای بیماران و همراهان، ارتباط مؤثر پزشک و پرستار با بیمار و تسهیل فرآیندهای درمان و ترخیص از عوامل افزایش میزان رضایتمندی بیماران بوده است؛ همچنین در همین بازه زمانی متوسط شکایت بیماران و همراهان عدد 0.029 درصد را نشان می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بحث سیستم سرمایشی و تهویه را از مشکلات و مسائل مهم بیمارستان فارابی معرفی کرد و گفت: با توجه به توسعه بیمارستان و تعداد مراجعین بالا، سیستم موجود دیگر جوابگوی بیمارستان نیست و در این زمینه نیازمند کمک دانشگاه برای راه‌اندازی سیستم چیلر بیمارستان هستیم.
دکتر صدرالسادات در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مراحل ساخت ساختمان جدید بیمارستان فارابی، گفت: ساختمان جدید بیمارستان فارابی با مساحت حدود 43000 مترمربع و در 9 طبقه و با ظرفیت 240 تخت در دست احداث است که حدود 10 درصد مساحت آن به بخش آموزش اختصاص خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه پروژه حدود 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ افزود: پیش‌بینی ما برای هزینه ساخت این مجموعه حدود 1200 میلیارد رالد است و امیدواریم با تأمین نقدینگی لازم بتوانیم در آبان ماه سال 98 این بیمارستان را افتتاح کنیم.
در ادامه جلسه، مدیران بیمارستان به ارائه مسائل و مشکلات حوزه‌های کاری خود پرداختند که مسائلی از قبیل «جذب دانشجویان بین‌الملل»، «نیاز به وجود دستگاه شبیه‌ساز (simulator) برای تمرین اعمال جراحی»، «نیاز به راه‌اندازی سیستم پکس»، «درخواست استخدام متخصص فارماکولوژی بالینی»، «عدم تأمین مالی پروژه‌های تصویب‌شده»، «نیاز به تفاهم‌نامه بودجه‌ای بین مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی با معاونت پژوهشی دانشگاه»، «کمبود نیروهای تخصصی و عادی»، «اصلاح سیستم ارجاع بیماران»، «کمبود فضای فیزیکی و امکانات»، «فرسوده بودن برخی تجهیزات»، «عدم ثبت اطلاعات بیماران سرپایی»، «عدم ارتباط پژوهش با صنعت» و «غالب شدن بحث درمان بر بحث آموزش در بیمارستان فارابی» از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در این بخش بود.
در ادامه جلسه اعضای هیئت‌رئیسه به بیان نظرات و بازخوردهای خود در مورد مطالب ارائه‌شده توسط مسئولین بیمارستان و روسای بخش‌ها پرداختند.

جمع‌بندی رئیس دانشگاه

در پایان این نشست دکتر جعفریان با تشکر از گزارش رئیس بیمارستان و نظرات همکاران بیمارستان و سپاسگزاری از خدمات ارائه‌شده توسط بیمارستان فارابی گفت: بیمارستان فارابی هم به جهت خدمتی که ارائه می‌کند و هم به لحاظ حجم مراجعات بیماران، بیمارستان خاص و ویژه‌ای به‌حساب می‌آید.
وی با اشاره به توسعه مناسب بیمارستان در طی ده سال گذشته گفت: در سال‌های گذشته توسعه مناسبی در بیمارستان اتفاق افتاده است که همین‌جا لازم است که از خدمات دکتر جباروند و گروه مدیریتی ایشان تشکر کنیم.
دکتر جعفریان یکی از نقاط قوت بیمارستان فارابی را تعلق‌خاطر اعضای هیئت‌علمی به بیمارستان معرفی کرد و گفت: استادان این بیمارستان تعهد ویژه‌ای به حضور در بیمارستان دارند و این تعلق‌خاطر مشهود است.
رئیس دانشگاه با اشاره به انتقاداتی که به سیستم پرداخت کارانه به‌خصوص در بیمارستان‌هایی نظیر فارابی مطرح می‌شود؛ گفت: سیستم موجود (Per case) برای افزایش سرویس و خدمات مراکز دولتی به وجود آمد و در این زمینه هم موفق بوده است؛ اما ما هم معتقدیم که روش مناسبی نیست و به اعتقاد ما در بحث پرداخت کارانه باید موارد غیر درمانی هم دیده شود؛ اما هر طرح جایگزینی نیاز به بررسی همه‌جانبه دارد و هر تغییری که در سیستم جاری رخ بدهد قطعاً با مقاومت‌هایی مواجه خواهد شد.
وی افزود: با مصوبه شورای حقوق و دستمزد درکل دانشگاه حدود 17 درصد کاهش درآمد خواهیم داشت که این کاهش درآمد برای افراد با درآمد بالاتر، بیشتر خواهد بود.
دکتر جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود تخلف علمی و تخلف درمانی را خط قرمز دانشگاه معرفی کرد و گفت: اگر برای دانشگاه محرز شود فردی دارای تخلف علمی یا تخلف درمانی است؛ هیچ مماشاتی با فرد متخلف نخواهد شد و طبق آئین‌نامه‌ها با فرد متخلف برخورد خواهیم کرد؛ البته احراز تخلف نیاز به بررسی دقیق دارد.
رئیس دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف بیمارستان فارابی، حرکت خارج از سیستم دانشگاه در بعضی موارد است؛ گفت: به نظر می‌رسد توان مالی بیمارستان این تفکر را به وجود آورده که در بعضی زمینه‌ها می‌توان بدون هماهنگی با ستاد کارها را به‌پیش برد که این تفکر اصلاً به نفع بیمارستان نیست و همه ما باید بدانیم که هویت همه ما دانشگاه علوم پزشکی تهران است و دانشگاه تمام توان خود را برای کمک به مجموعه‌های خود اختصاص می‌دهد.
وی مشکل بعدی بیمارستان را چندقطبی بودن آن دانست و گفت: چندقطبی بودن اعضای هیئت‌علمی بیمارستان باعث می‌شود از همه ظرفیت‌های بیمارستان استفاده نشود و این مسئله به‌تدریج باعث افت کیفیت آموزش خواهد شد.
دکتر جعفریان در خاتمه سخنان خود با اشاره به محدودیت دانشگاه در جذب اعضای هیئت‌علمی گفت: جذب هیئت‌علمی صرفاً باید درجاهایی باشد که حضور هیئت‌علمی باعث افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی شود.
توضیح اینکه این جلسه ساعت 11:30 به اتمام رسید.

خبر: میر حامد حسینی
عکس: قاسم  پورياني 

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

با سلام این جلسات به چه درد می خورد وقتی الان هفت ماه است کارانه پرداخت نشده است لطفا فکری به حال کارانه کارمندان کنید با این حقوق ها میشود

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *