مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

کنگره بین المللی نوروژنتیک و سلول‌های بنیادی

دکتر قناعتی: با بها دادن به علم ژنتیک تلاش کنیم این رشته جایگاه اصلی خودش را در کشور پیدا کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه علم و رشته ژنتیک در آینده در نظام سلامت بسیار اثرگذار خواهد بود؛ گفت: باید تلاش مضاعف کرد که این رشته جایگاه اصلی خودش را در کشور پیدا کند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی نوروژنتیک و سلول‌های بنیادی که سه‌شنبه 22 آذر 1401 در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی برگزار شد؛ دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دانشگاه مکانی برای تولید دانش و تکنولوژی به‌روز است؛ گفت: مفاهیم ارائه شده در دانشگاه بسیار گران‌قدر است؛ کشور ما تلاقی دو فرهنگ بزرگ ایران کهن و فرهنگ غنی اسلامی است که با هم تلفیق شده‌اند و دستاوردهای بسیار بزرگی را برای بشریت به همراه داشته و فرصتی بسیار ارزشمند برای هم‌وطنانمان رقم زده است که باید از آن پاسداری کنیم.  
وی یادآور شد: خدمات شایسته‌ای که دانشمندان این مرزوبوم انجام داده‌اند کم‌نظیر و به‌نوعی بی‌نظیر است، ما به بستری تعلق داریم که برای آن بسیار زحمت کشیده شده است؛ این افتخارات برای همه ما مسئولیت آفرین است.  
دکتر قناعتی با بیان اینکه دانشمندان باید اصول حکیمانه را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند؛ تصریح کرد: انسانیت و اخلاق لازمه فعالیت‌های علمی است که در نهایت باید قدر علم را بدانیم.   
رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه علم ژنتیک، بسیار مهم است؛ یادآور شد: باید در گروه ژنتیک دانشگاه، فعالیت‌های بیشتری را شاهد باشیم و کاربردی به موضوعات نگاه کنیم. باید به علم ژنتیک بها داد و تلاش مضاعف کرد که این رشته جایگاه اصلی خودش را در کشور پیدا کند.  
وی تأکید کرد: طبق نظریه موسسه ملی تحقیقات سلامت آمریکا، رشته ژنتیک از جمله رشته هایی است که در آینده نظام سلامت بسیار اثرگذار خواهد بود؛ برنامه داریم که ان‌شاءالله جایگاه رشته ژنتیک را بسیار ترفیع دهیم، از اساتید، دانشجویان و افراد مرتبط رشته ژنتیک در دانشگاه انتظار می رود که به این مهم توجه بیشتر و برای آن برنامه‌ریزی کنند، حق این امانت را به دانشگاه ادا کنید. به‌عنوان رئیس دانشگاه، ارتقای یکپارچه گروه ژنتیک را خواستارم و امیدوارم با تغییرات موجود این مهم را به سرانجام برسانیم.   
دکتر قناعتی گفت: رشته ژنتیک، کاربردهای وسیعی دارد و می‌تواند به ارتقای نظام سلامت کمک شایانی کند. در جهان پیشرفت در علم ژنتیک از شاخص‌های بزرگ در نظام سلامت است، بنده هم اعتقاد دارم رشته ژنتیک جزو شاه‌بیت‌های نظام سلامت و دانشگاه است؛ بنابراین باید به آن توجه ویژه کرد.  
وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر این است که ما هدف‌گذاری شده حرکت می‌کنیم و افراد در حیطه تخصصی خودشان فعالیت می‌کنند، زمانی می‌توانیم به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم گام برداریم که علم نافع تولید کرده باشیم.    
رئیس دانشگاه در ادامه گفت: شما جوانان، آیندگان و چشم‌وچراغ کشور هستید و باید از فرصت‌ها بهینه استفاده کنید.
توضیح اینکه کنگره بین‌المللی نوروژتتیک و سلول‌های بنیادی  Neurogenetics and Stem Cells در تالار ابن‌سینا در حال برگزاری است. 
بررسی‌های ژنتیکی بیماری‌های Neurodevelopmental، فلوچارت‌های پیشنهادی برای همکاری متخصصین اعصاب کودکان و متخصصین ژنتیک پزشکی، رویکرد در قبال لکودیستروفی های کودکان، تازه‌ها در ارتباط با SMA، آلزایمر، صرع، تأخیر تکاملی و بیماری‌های نوروماسکولار، ویژگی‌های ژنتیکی بیماران ایرانی مبتلا به DMD و BMD، درمان‌های مبتنی بر انواع سلول‌های بنیادی و AAVها اگزوزوم و ناباروری از مهم‌ترین موضوعات موردبحث و ارائه در این کنگره خواهد بود و برای شرکت کنندگان امتیاز بازآموزی دارد.


 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *