مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هم اندیشی کشوری گردشگری سلامت برگزار شد

دکتر قناعتی: نگاه خدمت محوری، توام با کیفیت و انسان دوستی را در توریسم درمانی احیا کنید

در هم اندیشی دو روزه کشوری گردشگری سلامت، سیاست ها، چشم انداز، تعرفه گذاری، استانداردهای اعتبار بخشی، مسائل قانونی بیماران بین الملل، چالش ها و تجربه های موفق در گردشگری سلامت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

گردشگری سلامت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، در افتتاحیه این نشست، مقوله هم اندیشی کشوری گردشگری سلامت را مساله مهمی دانست و گفت: قطعا زمان آن رسیده که مسئله توریسم درمانی ازجنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد و از دوستانی که در این زمینه زحمت کشیدند قدردانی می کنم و امیدوارم با همفکری صحیح به نتایج ارزنده ای دست یابیم.

وی بر ضرورت اقتصاد بدون نفت تاکید کرد و گفت: ما فرصت های زیادی را برای کسب و کار در کشور داریم که بدون نیاز به نفت بتوانیم درآمدهای خوبی داشته باشیم. توریسم درمانی و گردشگری سلامت یکی از این موارد است. بر اساس آمارهای موجود، 80 درصد تجارت جهان بر اساس خدمات و 20 درصد بر اساس تولید است و لذا می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه، افزود: همانگونه که کشور ویتنام در زمینه پوشاک توانسته موفق عمل نماید ما نیز می توانیم با نگاه به الگوهای موفق، صنعت گردشگری سلامت را رونق بخشیم و از آن بهره ببریم. نخستین قدم در این زمینه شفاف سازی روند ورود و خروج بیمار از فرودگاه تا بازگشت خواهد بود.

دکتر قناعتی، بر لزوم سرعت بخشی به فعالیت ها و برنامه ریزی ها تاکید کرد و گفت: تصور نکنید که فرصت ها دائمی است. زمانی در پیک توریسم سلامت بودیم اما اکنون اینگونه نیست و باید در رقابت با کشورهای اطراف برنامه ریزی کنیم. در این شرایط، فاکتور زمان در مدیریت را فراموش نکنیم. همچنین با توجه به اقدامات منحصر به فردی که در حوزه چشم و قلب و غیره داریم با یک برنامه ریزی صحیح و مشتری مدار، حق آن را ادا کنیم.

وی با بیان اینکه "در گردشگری سلامت برندینگ و پرستیژ کشور بسیار مهم است و به کیفیت ارائه خدمت نیز باید توجه کنیم." خاطر نشان کرد: مادیات خوب است اما این مسله هدف نشود تا خدای نکرده به بیمار آسیب برسد. نگرش و نگاه را تغییر دهیم و به این مسئله نگاه خدمت محور داشته باشیم. زمانی برای خدمت رسانی در رقابت بودیم و اکنون نیز باید این نگاه را احیا کنیم و آن را فدای کسب مادیات بیشتر نکنیم.

دکتر قناعتی، مدیریت مایو کلینیک را نمونه موفقی از خدمت رسانی توام با کیفیت دانست و تصریح کرد: باید نگاه خدمت محور، انسان دوستانه، توام با کیفیت را تبدیل به فرهنگ کنیم چرا که و وقتی خدمت خوب و با کیفیت ارائه دهیم، مادیات نیز برای شما می آید. اگر شما درست کار کنید و با هدف خدمت به بیمار کار کنید می توانید موفق باشید.

رئیس دانشگاه، افزود: از این فرصت برای خلق ثروت برای کشور استفاده کنیم. مشکل اقتصادی و عمده مشکلات کشور به مسئله عدم رعایت قانون و بی مدیریتی ها باز می گردد و امیدوارم با نگاه ملی و با عرق به کشور در این حوزه به درستی عمل کنیم و شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.

گردشگری سلامت؛ فرصتی برای صدور انقلاب

در ادامه دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، بر نگاه چند جانبه بر گردشگری سلامت تاکید کرد و گفت: در کشور ظرفیت های بسیار بزرگی داریم و هدف از این نشست بررسی روش های استفاده از این ظرفیت ها است. قرار نیست که در نشست امروز نقشه راهی ارائه دهیم بلکه بیشتر در نظر داریم از طریق بارش افکار، پیشنهادات، ایده ها و مدل های موفق را بررسی کنیم.

وی افزود: در گردشگری سلامت فرصت بسیار بزرگی برای صدور انقلاب نهفته است. در دل تهدیدهایی که برای ما به وجود آمده فرصت های زیادی نهفته است که اگر اهل فکر و عمل باشیم از آنها به خوبی استفاده می کنیم. در واقع یکی از راه هایی که می توان اهداف انقلاب را صادر کرد، از طریق همین توریسم سلامت است.

معاون درمان دانشگاه، جمهوری اسلامی را به عنوان تکیه گاه منطقه در موضوعات سیاسی خواند و گفت: ما در منطقه ای قرار داریم که همواره دستخوش حوادث و تنش ها بوده و اکنون نیز تشنج در منطقه میان ارمنستان و آذربایجان ایجاد شده است. در این شرایط جمهوری اسلامی در منطقه به عنوان یک تکیه گاه است. در حالی که در حوزه سلامت علی رغم توانمندی ها و قابلیت هایش اینگونه نیست.

دکتر ناطقی، سپس به اهمیت تعرفه گذاری درست بر خدمات گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: تعرفه های کاری در ایران بسیار پایین است به گونه ای که ممکن است بیمار دچار تردید در کیفیت خدمات شود لذا ما تعرفه 5 تا 10 برابر را پیشنهاد می دهیم. در بحث نظارت بر تخلفات نیز من همواره به ریل گذاری قائلم تا به صورت سیستماتیک این مشکل حل شود. در حوزه گردشگری سلامت نیز باید ریل گذاری کنیم و در بیمارستان هایی که توانستند در گردشگری سلامت جذب سرمایه کنند امتیازاتی در ارزشیابی قائل شویم.

وی پیشنهاد راه اندازی دپارتمان گردشگری سلامت را مطرح کرد و گفت: همچنین پیشنهاد می کنم که 10 درصد از درآمد گردشگری سلامت، جهت تبلیغات و جذب توریسم به این واحد تعلق بگیرد.

معاون درمان دانشگاه، بر ضرورت شفاف سازی تعرفه ها تاکید کرد و گفت: باید مسائل مالی در این حوزه به خوبی دیده شود و ما هم باید بر این مسئله نظارت خوبی داشته باشیم. لذا علاوه بر تعرفه گذاری عادلانه باید آن را شفاف کنیم تا بیمار احساس خسران نکند.

وی افزود: امیدوارم در این دو روز، شنونده مطالب جدید و نو باشیم و از دستاوردهای این جلسه برای تدوین آیین نامه ها بهره ببریم.

محدودیت پلکانی در گردشگران سلامت برداشته شد

سپس دکتر سلیمان حیدری، رییس مرکز نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه "در گردشگری سلامت در ابتدای کار هستیم و هر گونه فعالیت ما در ریل گذاری این مسئله تاثیرگذار است" خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اواخر دولت گذشته تغیراتی در حوزه گردشگری سلامت ایجاد شده، هنوز این مرز بندی ها برای همکاران ما مشخص نیست و تعاریف آن دقیق نشده است لذا اولین وظیفه ما سیاستگذاری است و باید سیاست های موجود را بازبینی کنیم و تکلیف خود را در این حوزه مشخص تر کنیم.

وی افزود: اگر حدود، وظایف و مرزبندی ها مشخص نباشد، می تواند مشکل ساز باشد. باید تببین کنیم که تا چد حدی مسئول بیمار هستیم و همچنین چه خدماتی را باید در بسته های خدمتی به بیماران ارائه نماییم. موضوع تعرفه نیز از موارد مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی بر ضرورت بازبینی در تعرفه های خدمات گردشگران سلامت تاکید کرد و گفت: باید نگاه خود را بر جنبه رقابتی با کشورهای دیگر متمرکز کنیم و فارغ از مرزبندی ها و سطح بندی های مراکز داخلی، اعداد و تعرفه ها را به صورت جهانی ببینیم و بر اساس آن عمل کنیم تا افراد کمتر بتوانند در آن اعمال نظر کنند.

رییس مرکز نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه "اگر بتوانیم کمیته کشوری گردشگری سلامت را در هفته های آینده تشکیل دهیم بسیار می تواند کمک کننده باشد" خاطر نشان کرد: خبر خوش آنکه مسئله پلکانی در موضوع گردشگری سلامت یز رفع شده و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.

دکتر حیدری افزود: باید وضع موجود خود را بدانیم و بر اساس آن برنامه های آتی را طراحی کنیم اما اکنون از تعداد گردشگران خارجی در بخش خصوصی اطلاع دقیقی نداریم و باید این آمارها شفاف شود. همچنین باید حمایت های حقوقی، معنوی و عاطفی از این بیماران انجام شود.

کارشناسی ارشد گردشگری سلامت مصوب شد
در ادامه دکتر ترجمان، رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، به ارائه گزارشی از برنامه های وزارت بهداشت پرداخت و گفت: اولین قدم در این حوزه تدوین چشم انداز اولیه مطابق با سند چشم انداز کشور بود تا با یک هدف گذاری و روندی منطقی این برنامه شکل بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه اکنون اولویت بندی ها در حوزه گردشگری سلامت صورت گرفته و مطابق بررسی ها این حوزه با بازاری مطابق با 900 میلیون نفر مواجه است.

وی با بین اینکه "گردشگری سلامت نیازمند ابزار، تجهیزات و فضای فیزیکی است" خاطر نشان کرد: نکته کلیدی و ضعف ما در این زمینه در بحث بازاریابی است و ما نیاز داریم در این حوزه بهتر عمل کنیم.

دکتر ترجمان بر ضرورت طراحی تیزر تبلیغاتی و بروشورها برای معرفی توانمندی ها تاکید کرد و گفت: تا کنون 12 دانشگاه کلیپ و بروشورهای خود را ارسال کردند. قرار است که تجمیعی از آنها داشته باشیم تا معرف توانمندی های کشور در حوزه سلامت باشد.

وی با بیان اینکه "توانمند سازی کارکنان، کارشناسان و مدیران این حوزه در دستور کار قرار گرفته است" تاکید کرد: همچنین رشته کارشناسی ارشد گردشگری سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی به تصویب رسیده و کوریکولوم های آموزشی آن در حال آماده سازی است.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *