محتوای خبری معاونت آموزشی

سامانه سماد معاونت آموزشی دو ساله شد

دکتر سهراب پور: باید برای داشته هایمان ارزش آفرینی کنیم

مراسم دومین سال تاسیس سامانه آموزش‌های فرابرنامه‌ای دانشگاه (سامانه سماد) به‌عنوان نخستین سامانه آموزش‌های فرابرنامه‌ای و آزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. این سامانه نقش موثری در تغییر فرایند سنتی آموزش ایفا کرده و توانسته به نوعی مهارت، دانش و تخصص اساتید هیئت علمی را به بیرون از مرزهای دانشگاه منتقل کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مراسم که روز یکشنبه 10 مرداد ماه 1400 در سالن شورای معاونت آموزشی برگزار شد، دکتر امیر علی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه، گفت: تیم معاونت آموزشی دانشگاه در تمامی فعالیت های خود به دنبال ارتقاء برند دانشگاه است چرا که معتقدیم دانشگاه علوم پزشکی تهران بخش سازنده و زیر بنایی کشور است و اگر کارش را به هر دلیلی خوب انجام ندهد، کل کشور دچار صدمه و آسیب می شود.

وی اهمیت عملکردها در دانشگاهی به پیشینه و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران را بسیار عمیق و حساس دانست و تصریح کرد: به واسطه جایگاه و مسئولیتم در بخش های مختلفی از دانشگاه حضور داشتم و امروز تصمیم گرفتم از آموخته ها و تجربیاتم در این دوره برای روسای دانشکده‌های مختلف بنویسم چرا که دانشکده‌های این دانشگاه می توانند در جایگاهی بهتر قرار بگیرند و شاید این نگاه بتواند به آنها کمک کند.

دکتر سهراب پور، با بیان اینکه هر فرازی از دستاوردها را باید به جشن و شادی نشست، بر ضرورت ارزش آفرینی در دانشگاه تاکید کرد و یادآور شد: مجموعه معاونت آموزشی معتقد است که درآمد زایی، یکی از وظایف هر جز از دانشگاه است و باید برای داشته هایمان ارزش آفرینی کنیم. سماد ایده ای بود که در این دو سال به ثمر نشست و کسب درآمد  از آن، مجددا صرف پیشرفت های آموزشی شد.

وی سماد را به‌عنوان ایده ای ناب و بی نظیر در کشور دانست که درآمد ناشی از آن تنها به‌عنوان یک شاخص مطرح شده است و گفت: 3 میلیارد و 700 میلیون از طریق این سامانه وارد دانشگاه شده که  به طور میانگین حدود 20 درصد آن از طریق معاونت آموزشی صرف ارتقاء سامانه و توسعه آموزش در دانشگاه شده است و مابقی آن  برای هزینه های برگزاری و حق الزحمه مدرسین دوره به دبیر علمی پرداخت شده است.  

دکتر سهراب پور، بضاعت معلم دانشگاه را دانش و تخصص او عنوان کرد و افزود: از برند دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشی که نزد اعضای هیات علمی این دانشگاه است باید بهره برد از این رو کسب درآمد از این دانش، مهارت و سرمایه های معنوی مغفول مانده، ارزش افزوده است.

معاون آموزشی دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که در سال های آینده، شاهد منوی متفاوت و مفصل تری از موضوعات آموزشی در سماد باشیم و گفت: آموزش در دنیا از مدرک گرایی به سمت مهارت گرایی می رود از این رو انتظار می رود در آینده تعداد دوره ها و فراگیران این سامانه افزایش یابد.

وی ضمن قدردانی از برخی دانشکده‌ها به دلیل مشارکت فعال در این اجرای برنامه­های آموزشی گفت: در مجموع 3 هزار و 367 نفر از طریق این سامانه آموزش دیده اند که انتظار می رود این عدد در آینده نزدیک افزایش یابد.

دکتر سهراب پور در ادامه ضمن قدردانی از زحمات خانم دکتر سلیمانی و تیم  سماد که شبانه روز پاسخگوی متقاضیان این سامانه بودند، خاطر نشان کرد:  دکتر سلیمانی فردی توانمند بود که تجربه خود را به معاونت آموزشی آورد. در واقع سامانه سماد از ذهن ایشان خلق و در بدترین شرایط اقتصادی کشور، به دلیل طراحی درست، به خوبی اجرا شد. ایشان به خوبی توانست خلق ارزش و سرمایه اجتماعی کند و به رشد برند دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک کند.

معاون آموزشی دانشگاه سپس از تیم اجرایی و علمی سماد نیز قدردانی کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات کلیدی با کمک و حمایت آقایان دکتر قنبری، دکتر شهسواری، دکتر جهانشیر و دکتر حمیدرضا نمازی  اتخاذ شد و اگر مشاوره و حمایت علمی آنها نبود، نمی‌توانستیم به‌تنهایی آن را به ثمر برسانیم.

وی سپس ازتیم پشتیبانی معاونت آموزشی به‌عنوان بازوی اجرایی قدردانی کرد و گفت: مدیران معاونت آموزشی و عزیزانی که در اتاق فکر این معاونت مشغول به کار هستند، بهترین‌اند و من در این مدت تلاش کردم تا فضایی برای آنها ایجاد کنم که رغبت، اشتیاق و میل کار کردن در این فضا برای آنها ایجاد شود.

 

راهبری اثربخش

سپس دکتر فاطمه سلیمانی، رئیس مرکز آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای  و دبیر آموزش مداوم معاونت آموزشی دانشگاه، کار در سامانه سماد را تجربه‌ای موفق از کار تیمی خواند و گفت: خوشبختانه تجربه کار تیمی در معاونت آموزشی دانشگاه بسیار لذت‌بخش بود.

وی راهبری خوب، مشاوره درست و پشتیبانی را لازمه موفقیت دانست و گفت: شما به بهترین شکل، راهبری و مدیریت تیم را بر عهده داشتید و اجازه دادید که هر کس بتواند بهترین اثربخشی را داشته باشد. همچنین همراهی تیم کارشناسی و علمی و شناخت آنها از دانشکده‌ها موجب شد تا کارها ظرف مدت کوتاهی به ثمر بنشیند.

دکتر سلیمانی، حمایت تیم فنی و پشتیبانی را در سرعت بخشی به کارها مؤثر خواند و از زحمات بی‌وقفه تیم اجرایی و پشتیبانی تقدیر کرد.

رئیس مرکز آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، شیوع کرونا را در افت برگزاری کلاس‌های حضوری بی‌تأثیر ندانست و تصریح کرد: علیرغم مشکلات موجود ناشی از کرونا، نتایج رو به رشد حاصله بسیار ارزشمند بوده و انتظار توسعه و پیشرفت در این حوزه را داریم. در این دوره تقریباً دوساله بالغ بر 168 دوره آموزشی فرا برنامه‌ای با حضور 3367 نفر به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شده است. این در حالی است که مجموعه آموزش مداوم و آموزش‌های مهارتی- حرفه‌ای دوره‌های مرتبط را در تعامل با وزارت متبوع پیگیری و اجرا می‌کند.

ایشان برگزاری آموزش‌های بین‌رشته‌ای و دوره‌هایی که دانش و مهارت‌های نرم و کاربردی را به افراد آموزش دهد، ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که این سامانه بتواند به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد .

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *