محتوای خبری معاونت بهداشت

بازدید مشاور منطقه ای سازمان بهداشت جهانی از نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر شهر تهران

دکتر محمد علی مشاور منطقه ای سازمان بهداشت جهانی، در راستای ماموریتش به ایران در مورد نظام اطلاعات سلامت، از نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر شهر تهران در معاونت بهداشت دانشگاه بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر محمد علی مشاور منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در راستای ماموریتش به ایران در مورد نظام اطلاعات سلامت و شاخص های اصلی دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی، روز شنبه 23 آبان ماه سال جاری از نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر شهر تهران در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد.
در این بازدید دکتر کاظم رهنما معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر اردشیر خسروی مدیر گروه اطلاعات و آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر علیرضا امینی منش مسئول دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت و اقدس لک کارشناس مسئول ثبت مرگ شهر تهران حضور داشته و در خصوص سامانه ثبت مرگ، علل اصلی شناسایی شده مرگ و میر در تهران، منابع و روش های دریافت گواهی های فوت و عملکرد واحد ثبت مرگ با دکتر محمدعلی گفت و گو و تبادل نظر کردند.
در جریان این بازدید، دکتر امینی منش، طبقه بندی استاندارد اطلاعات علل مرگ را از اهداف این برنامه و همچنین راهنمایی برای سیاستگذاری ها و برنامه های مرتبط با سلامت خواند و گفت: رصد کردن روند مرگ ها در قالب یک نظام جامع و پایدار می تواند نقش بسزایی در ارائه راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ های زودرس داشته باشد.
مسئول دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت با تاکید بر اهمیت تکمیل صحیح و استاندارد گواهی های فوت در دستیابی به اهداف برنامه، افزود: در این راستا معاونت بهداشت دانشگاه، چند کارگاه آموزشی با موضوع نحوه تکمیل صحیح گواهی فوت ویژه پزشکان شاغل در تمامی بیمارستان ها و مراکز ارائه دهنده خدمات شهر تهران در هر دو بخش دولتی و خصوصی را برگزار کرد و  البته به منظور اطلاع پزشکان از آخرین اطلاعات و دستورالعمل های مرتبط، سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ نیز به آدرس http://health.tums.ac.ir در دسترس می باشد.
وی با اشاره به ثبت کلیه اطلاعات مربوط به متوفیان توسط کدگذاران در سامانه ثبت مرگ وزارت بهداشت، ادامه داد: قبل از ثبت این اطلاعات در سامانه، ابتدا گواهی های فوت به لحاظ رعایت استانداردها بررسی شده و نواقص احتمالی طی تماس تلفنی با نمایندگان بیمارستان ها رفع و سپس برای ثبت به کدگذاران ارجاع می شود.
دکتر امینی منش هماهنگی با دانشکده مجازی جهت راه اندازی آموزش مجازی اهمیت نحوه تکمیل صحیح گواهی فوت برای پزشکان بخش خصوصی و دولتی (به آدرس cme.tums.ac.ir با داشتن امتیاز بازآموزی) و همچنین هماهنگی با معاونت آموزشی دانشکده پزشکی مبنی بر اجباری بودن آموزش مجازی رزیدنت ها و انترن ها در ارتباط با تکمیل صحیح گواهی فوت را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اهداف برنامه ثبت و طبقه بندی علل مرگ شهر تهران خواند.
ارائه آمار مربوط به علل مرگ شهر تهران در شش ماهه دوم سال گذشته و شش ماهه نخست سال جاری، ده علت اصلی فوت به تفکیک گروه های سنی و مقایسه شاخص های مرگ در سال 93 و 94 از دیگر موضوعات این نشست بود./ق

خبر: خباز
عکس: اسماعیل استاجی


کلمات کلیدی
تهیه کننده: