بازدید مشاور منطقه ای سازمان بهداشت جهانی از نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر شهر تهران
دکتر محمد علی مشاور منطقه ای سازمان بهداشت جهانی، در راستای ماموریتش به ایران در مورد نظام اطلاعات سلامت، از نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر شهر تهران در معاونت بهداشت دانشگاه بازدید کرد.
![](/thumbnail/550-367_100/uploads/1/23-8-1394_6314.jpg)
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر محمد علی مشاور منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در راستای ماموریتش به ایران در مورد نظام اطلاعات سلامت و شاخص های اصلی دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی، روز شنبه 23 آبان ماه سال جاری از نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر شهر تهران در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد.
در این بازدید دکتر کاظم رهنما معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر اردشیر خسروی مدیر گروه اطلاعات و آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر علیرضا امینی منش مسئول دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت و اقدس لک کارشناس مسئول ثبت مرگ شهر تهران حضور داشته و در خصوص سامانه ثبت مرگ، علل اصلی شناسایی شده مرگ و میر در تهران، منابع و روش های دریافت گواهی های فوت و عملکرد واحد ثبت مرگ با دکتر محمدعلی گفت و گو و تبادل نظر کردند.
در جریان این بازدید، دکتر امینی منش، طبقه بندی استاندارد اطلاعات علل مرگ را از اهداف این برنامه و همچنین راهنمایی برای سیاستگذاری ها و برنامه های مرتبط با سلامت خواند و گفت: رصد کردن روند مرگ ها در قالب یک نظام جامع و پایدار می تواند نقش بسزایی در ارائه راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ های زودرس داشته باشد.
مسئول دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت با تاکید بر اهمیت تکمیل صحیح و استاندارد گواهی های فوت در دستیابی به اهداف برنامه، افزود: در این راستا معاونت بهداشت دانشگاه، چند کارگاه آموزشی با موضوع نحوه تکمیل صحیح گواهی فوت ویژه پزشکان شاغل در تمامی بیمارستان ها و مراکز ارائه دهنده خدمات شهر تهران در هر دو بخش دولتی و خصوصی را برگزار کرد و البته به منظور اطلاع پزشکان از آخرین اطلاعات و دستورالعمل های مرتبط، سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ نیز به آدرس http://health.tums.ac.ir در دسترس می باشد.
وی با اشاره به ثبت کلیه اطلاعات مربوط به متوفیان توسط کدگذاران در سامانه ثبت مرگ وزارت بهداشت، ادامه داد: قبل از ثبت این اطلاعات در سامانه، ابتدا گواهی های فوت به لحاظ رعایت استانداردها بررسی شده و نواقص احتمالی طی تماس تلفنی با نمایندگان بیمارستان ها رفع و سپس برای ثبت به کدگذاران ارجاع می شود.
دکتر امینی منش هماهنگی با دانشکده مجازی جهت راه اندازی آموزش مجازی اهمیت نحوه تکمیل صحیح گواهی فوت برای پزشکان بخش خصوصی و دولتی (به آدرس cme.tums.ac.ir با داشتن امتیاز بازآموزی) و همچنین هماهنگی با معاونت آموزشی دانشکده پزشکی مبنی بر اجباری بودن آموزش مجازی رزیدنت ها و انترن ها در ارتباط با تکمیل صحیح گواهی فوت را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اهداف برنامه ثبت و طبقه بندی علل مرگ شهر تهران خواند.
ارائه آمار مربوط به علل مرگ شهر تهران در شش ماهه دوم سال گذشته و شش ماهه نخست سال جاری، ده علت اصلی فوت به تفکیک گروه های سنی و مقایسه شاخص های مرگ در سال 93 و 94 از دیگر موضوعات این نشست بود./ق
خبر: خباز
عکس: اسماعیل استاجی
در این بازدید دکتر کاظم رهنما معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر اردشیر خسروی مدیر گروه اطلاعات و آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر علیرضا امینی منش مسئول دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت و اقدس لک کارشناس مسئول ثبت مرگ شهر تهران حضور داشته و در خصوص سامانه ثبت مرگ، علل اصلی شناسایی شده مرگ و میر در تهران، منابع و روش های دریافت گواهی های فوت و عملکرد واحد ثبت مرگ با دکتر محمدعلی گفت و گو و تبادل نظر کردند.
در جریان این بازدید، دکتر امینی منش، طبقه بندی استاندارد اطلاعات علل مرگ را از اهداف این برنامه و همچنین راهنمایی برای سیاستگذاری ها و برنامه های مرتبط با سلامت خواند و گفت: رصد کردن روند مرگ ها در قالب یک نظام جامع و پایدار می تواند نقش بسزایی در ارائه راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ های زودرس داشته باشد.
مسئول دبیرخانه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت با تاکید بر اهمیت تکمیل صحیح و استاندارد گواهی های فوت در دستیابی به اهداف برنامه، افزود: در این راستا معاونت بهداشت دانشگاه، چند کارگاه آموزشی با موضوع نحوه تکمیل صحیح گواهی فوت ویژه پزشکان شاغل در تمامی بیمارستان ها و مراکز ارائه دهنده خدمات شهر تهران در هر دو بخش دولتی و خصوصی را برگزار کرد و البته به منظور اطلاع پزشکان از آخرین اطلاعات و دستورالعمل های مرتبط، سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ نیز به آدرس http://health.tums.ac.ir در دسترس می باشد.
وی با اشاره به ثبت کلیه اطلاعات مربوط به متوفیان توسط کدگذاران در سامانه ثبت مرگ وزارت بهداشت، ادامه داد: قبل از ثبت این اطلاعات در سامانه، ابتدا گواهی های فوت به لحاظ رعایت استانداردها بررسی شده و نواقص احتمالی طی تماس تلفنی با نمایندگان بیمارستان ها رفع و سپس برای ثبت به کدگذاران ارجاع می شود.
دکتر امینی منش هماهنگی با دانشکده مجازی جهت راه اندازی آموزش مجازی اهمیت نحوه تکمیل صحیح گواهی فوت برای پزشکان بخش خصوصی و دولتی (به آدرس cme.tums.ac.ir با داشتن امتیاز بازآموزی) و همچنین هماهنگی با معاونت آموزشی دانشکده پزشکی مبنی بر اجباری بودن آموزش مجازی رزیدنت ها و انترن ها در ارتباط با تکمیل صحیح گواهی فوت را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اهداف برنامه ثبت و طبقه بندی علل مرگ شهر تهران خواند.
ارائه آمار مربوط به علل مرگ شهر تهران در شش ماهه دوم سال گذشته و شش ماهه نخست سال جاری، ده علت اصلی فوت به تفکیک گروه های سنی و مقایسه شاخص های مرگ در سال 93 و 94 از دیگر موضوعات این نشست بود./ق
خبر: خباز
عکس: اسماعیل استاجی
ارسال به دوستان